fiets in tegengestelde richting

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
expressieve sifaka

fiets in tegengestelde richting

Bericht door expressieve sifaka »

Ik heb een vraagje? In het verkeersreglement staat dat je ten minste 1 meter zijdelingse afstand moet houden tussen de wagen en een fietser.

Wat moet je doen in een smalle straat waar de fietser in tegenovergestelde richting rijdt dan ik. Er is onvoldoende plaats in de straat om die fietser een meter te geven. Moet je dan onmiddellijk stoppen of achteruitrijden.

Of nog een ander voorbeeld. Je bent in druk verkeer stapvoets aan het rijden en er steekt jouw een fietser voorbij op minder dan een meter. Moet je dan stoppen en wachten tot de fietser voorbij is?

Ik zou graag hierop een antwoord hebben dat ik niet voor de derde keer buis door nog maar eens een stomme fietser.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Bij het INHALEN moet je 1 meter zijdelingse afstand bewaren tussen de zwakke weggebruiker en jezelf.

Als de fietser uit de tegenovergestelde richting komt haal je deze niet in.
Quote: Of nog een ander voorbeeld. Je bent in druk verkeer stapvoets aan het rijden en er steekt jouw een fietser voorbij op minder dan een meter. Moet je dan stoppen en wachten tot de fietser voorbij is?
In de geval heeft de fietser jou ingehaald.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Ik zou graag hierop een antwoord hebben dat ik niet voor de derde keer buis door nog maar eens een stomme fietser.
Dit lees ik trouwens niet graag, want als die fietser niets verkeerd heeft gedaan waarom noem jij hem dan stom en zeg je ook nog dat je door hem gebuisd bent

Als hij niets verkeerd gedaan heeft ben je waarschijnlijk door jezelf gebuisd niet door hem en hebt dan ook geen reden om hem stom te noemen
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Het is duidelijk dat veel fietsers en voetgangers zich niet aan de verkeersregels houden.
Dat is een gegeven en daar moet jij als chauffeur maar rekening mee houden hoe vervelend en oneerlijk het ook is.
De hoofdregel wanneer je zoiets meemaakt is volgens mij dat je dan traag rijd totdat je voorbij het gevaar bent en dan gewoon verder gaat.

Het feit dat jij die fietser stom noemt helpt ook niet voor jezelf. Hierdoor ga je minder geneigd zijn rekening te houden met die stomme fietsers waardoor je de volgende keer weer zult buisen zo gauw je een fietser tegenkomt. Het feit dat het nu al 3 keer gebeurd is is een teken aan de wand. Als je blijft herhalen wat je hebt gedaan dan zal je ook dezelfde resultaten blijven krijgen, het is misschien iets om over na te denken.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Het feit dat jij die fietser stom noemt helpt ook niet voor jezelf. Hierdoor ga je minder geneigd zijn rekening te houden met die stomme fietsers waardoor je de volgende keer weer zult buisen zo gauw je een fietser tegenkomt. Het feit dat het nu al 3 keer gebeurd is is een teken aan de wand. Als je blijft herhalen wat je hebt gedaan dan zal je ook dezelfde resultaten blijven krijgen, het is misschien iets om over na te denken.
Dit zijn inderdaad wijze woorden.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

BBB schreef: Het is duidelijk dat veel fietsers en voetgangers zich niet aan de verkeersregels houden.
Het is anders ook duidelijk dat veel automobilisten zich niet aan de verkeersregels houden
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

En zie hier, het bewijs.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Benny Stinkens schreef:
Quote: Dit zijn inderdaad wijze woorden.
Wijze woorden zijn het wel maar juist niet, want onze gast is nog maar 2 keer gebuisd en geen 3

Weer een ferme rechtse van mijn eeuwige aartsvijand, nonchalance. Dat heeft mij al zo veel punten gekost op examens
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Dit zijn inderdaad wijze woorden.
Wijze woorden zijn het wel maar juist niet, want onze gast is nog maar 2 keer gebuisd en geen 3
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re:

Bericht door Gast »

GRO schreef: 19 aug 2006, 03:03 Bij het INHALEN moet je 1 meter zijdelingse afstand bewaren tussen de zwakke weggebruiker en jezelf.

Als de fietser uit de tegenovergestelde richting komt haal je deze niet in.
Misschien was dat toen zo en is het gewijzigd, maar dit klopt toch niet (meer) want ...
Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets.
spreekt nergens over inhalen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Re:

Bericht door Jozef »

Gast schreef: 30 nov 2018, 18:38
GRO schreef: 19 aug 2006, 03:03 Bij het INHALEN moet je 1 meter zijdelingse afstand bewaren tussen de zwakke weggebruiker en jezelf.

Als de fietser uit de tegenovergestelde richting komt haal je deze niet in.
Misschien was dat toen zo en is het gewijzigd, maar dit klopt toch niet (meer) want ...
Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets.
spreekt nergens over inhalen.
Vokomen juist, zeer goed opgemerkt! :wink:
Plaats reactie