Anti-stresstips

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
rozeke
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 aug 2006, 00:00

Anti-stresstips

Bericht door rozeke »

OK, gisteren 2de keer praktijkexamen 2de keer niet door op de manoeuvers, volgens mij (en ook volgens mijn instructeur) puur door de stress, want ik heb ze allemaal tientallen keren gedaan zonder problemen. Het voelt alsof ik plots niet echt helder meer kan denken ...

Ik zou dit wel graag vermijden de volgende keer heeft iemand tips???
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Er is volgens mij maar een oplossing Rozeke en dat is: blijven oefenen, tot je dat haast blindelings kunt.

De stress komt voort uit onzekerheid dat je het niet echt gaat kunnen. Ik zal uitleggen wat ik bedoel.

Stel dat je wiskunde examen moet gaan doen en de enige mogelijke vragen zijn: hoeveel is 1+1 1+2 1+3 1+4 of 1+5. Dan ga je absoluut geen stress hebben want je kent de antwoorden sowieso. Het examen is een lachertje.

Stress komt er alleen als je niet zeker bent of je alles wel kent. En dat is hetzelfde voor het rijden.

Stel dat de proef zou zijn: 10 meter vooruit rijden op een rijbaan. je zult dan absoluut geen stress hebben, want je weet dat je dit kunt.

Maar van zodra je van iets niet 100% zeker bent, kan je stress krijgen. En die stress zorgt er dan weer voor dat het mislukt.

Enige oplossing: de manoeuvres zo vaak oefenen dat je het een lachertje vindt.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Wel, na de eerste keer had de examinator me dit ook gezegd, gevolg: ik heb echt ongelofelijk veel geoefend en kon/kan alle manoeuvers blindelings. Ik heb ze tientallen keren na elkaar gedaan zonder enig probleem, en als er toch eens iets fout liep, kon ik dit alsnog corrigeren (bv niet helemaal recht staan bij het achteruit rijden of zo). Maar op het examen zelf schokte mijn voet op de koppeling, en ineens wist ik precies niet meer wat ik exact moest doen. De hevige regenval maakte het er wel niet gemakkelijker op, want ik zag echt niks in mijn spiegels en afvegen had geen zin vermits het na 2 seconden weer hetzelfde was.

Ik vind overigens nog steeds dat ik gisteren onterecht gebuisd was. De examinator beweert dat ik bij het keren de linker baken heb geraakt en dit niet gecorrigeerd heb, en blijkbaar was het vooral dat dat me de das om gedaan heeft, dat niet corrigeren. Ik blijf erbij dat ik niks geraakt heb. Ok het was nipt en ik heb dat manoeuver al beter uitgevoerd, maar ik heb niks geraakt - dat zou ik vast gemerkt hebben, zo'n ijzeren baar.

Nu ja, volgende keer beter dan zeker ... alleen vrij frustrerend dat je zo lang moet wachten (tot in september!) omdat alle plaatsen volzet zijn.
rozeke
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 aug 2006, 00:00

Bericht door rozeke »

OK, dat was dus mijn antwoord ... even off topic, ik heb aangevinkt &quotingelogd blijven&quot maar blijkbaar werkt dit niet??!!
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: even off topic, ik heb aangevinkt &quotingelogd blijven&quot maar blijkbaar werkt dit niet
Best is altijd even controleren bovenaan de pagina onder het logo.
Als daar je naam staat ben je ingelogd.
Plaats reactie