Rijden op het fietspad

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Eifos
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 jul 2006, 00:00

Bericht door Eifos »

mercikes voor jullie antwoord...

ik heb het geluk dat mijn paps rijkswachter (of welja... tegenwoordig politie-inspecteur) is... een wandelende verkeersregels-encyclopedie dus... (die mij niet bekeurd zou hebben)


maar hij is niet zo thuis in die rijexamen-dingen...
en hij is ook niet altijd ter beschikking...
en bovendien zijn sommige dingen interpretatie-gevoelig...

en dan komen jullie handig van pas...

heel hard bedankt!
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Het gevolg was, onmiddellijk stoppen en begeleider laten verder rijden.
Dit moet ik nog altijd de eerste keer tegenkomen
Het zal wel van examencentrum tot examencentrum liggen neem ik aan.

Want als je bij ons (Bree &amp Alken) gebuisd bent om wat reden dan ook dan leg je alsnog je volledig examen af, in plaats dat een begeleider of instructeur halverwege moet overnemen.
(Behalve bij een ongeval)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Eifos
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 jul 2006, 00:00

Rijden op het fietspad

Bericht door Eifos »

Tijdens het oefenen kwam ik de volgende situatie tegen:

ik rij op een baan met 2 rijvakken (eentje in elke richting) en langs elke kant 2 fietspaden aangeduid met langs elke kant een witte onderbroken lijn.

In de tegengestelde richting komt een vrachtwagen aangereden en plots komt op mijn rijvak een auto uit de andere richting die de vrachtwagen wil voorbijsteken.
De chauffeur van de auto had alles een beetje nipt ingeschat.
Ik ben vertraagd en mijn pa zei dat ik op het fietspad moest rijden om de ruimte voor de voorbijstekende auto te vergroten... kwestie van ongevallen te voorkomen.
Er reden geen fietsers op het fietspad.

Is dat nu een overtreding of niet?

Mijn paps zei dat het eigenlijk wel een overtreding was, maar dat het in de huidige situatie nooit geverbaliseerd zou worden.
Want als ik inderdaad niet naar rechts was afgeweken, was het ongelooflijk nipt geworden en misschien te smal geworden.

Ik veronderstel dat als ik dat op mijn rijexamen doe, dat ik gebuisd ben?

En stel nu dat die vent toch nog zo stoem was geweest om tegen mij te rijden... zou ik dan in fout geweest zijn omdat ik op een fietspad reed?

By the way... het oefenen voor de praktijk gaat ongelooflijk goed... ik zit aan dag 3 en heb al niet meer de indruk dat de auto met mij rijd... ik sta er zelf versteld van.

Groetje
Sofie

Laatst aangepast door Eifos op Wo Aug 02, 2006 12:54 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Is dat nu een overtreding of niet?
Een overtreding ja
Quote: Mijn paps zei dat het eigenlijk wel een overtreding was, maar dat het in de huidige situatie nooit geverbaliseerd zou worden.
Want als ik inderdaad niet naar rechts was afgeweken, was het ongelooflijk nipt geworden en misschien te smal geworden.
Ik heb de neiging om je pa gelijk te geven maar ik zou toch maar voorzichtig zijn met zoiets.

De ene agent zou kunnen zeggen je hebt goed gehandeld want op die mannier heb je een ongeval vermeden.

De andere agent zou kunnen zeggen dat als de vrachtwagen niet meer voorbij kon hij nog altijd de mogelijkheid had om te stoppen.

Dus hangt het er eigenlijk vanaf wie ik op dit moment tegenkom.
Quote: Ik veronderstel dat als ik dat op mijn rijexamen doe, dat ik gebuisd ben?
Dit komt eigenlijk op hetzelfde neer want ook hier ben je afhankelijk van hoe een examinator dit opneemt
Quote: En stel nu dat die vent toch nog zo stoem was geweest om tegen mij te rijden... zou ik dan in fout geweest zijn omdat ik op een fietspad reed?
Dit is voer voor een rechtbank (die bekeuring al dan niet kan ook voer voor een rechtbank worden )

Ik zie niet in dat jij door op het fietspad te rijden oorzaak zou zijn van dat ongeval.

Een rechter kan ook 50/50 oordelen met als argument dat je niet reed waar je moest rijden maar dat zou ik wel straf vinden

Maar laten we dit maar best aan de rechtbanken overlaten want dit kan echt alle kanten uit

Wat ik je wel kan garanderen is dat als je op het fietspad een fietser zou aanrijden je voor 100% de pineut bent.
Quote: By the way... het oefenen voor de praktijk gaat ongelooflijk goed... ik zit aan dag 3 en heb al niet meer de indruk dat de auto met mij rijd... ik sta er zelf versteld van.
Prima zo, hou je ons verder op de hoogte hoe het met je gaat aub
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Ik heb me even afzijdig gehouden tot iemand met een gefundeerd antwoord kwam zoals Benny inderdaad heeft gedaan.

Het is wel zo dat sommige examencentra hiervoor buizen ! De situatie zoals door Eifos beschreven is ooit voorgevallen in het examencentrum van Deurne. Het gevolg was, onmiddellijk stoppen en begeleider laten verder rijden.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Dit zou in Deurne wel eens meer voorvallen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

JC schreef: Het is wel zo dat sommige examencentra hiervoor buizen !
De examinator die in dergelijke gevallen buist gaat beter wat anders doen - net als de diender die je ervoor opschrijft.

Een kandidaat-bestuurder die de fouten van anderen ziet gebeuren, er de mogelijke gevolgen van inschat, en uitwijkt zonder daarbij andere weggebruikers in gevaar te brengen, heeft namelijk net bewezen meer dan bekwaam te zijn.

En eender hoe :
Beter gebuisd (of geverbaliseerd) dan gebotst.


Remmen - kijken - (en als het kan) uitwijken.

Een hoop mensen knallen achterop in de file, terwijl ze ernaast de pechstrook op kunnen rijden.
Laat je niet vangen door dergelijke fixatie - en kijk naar de open ontsnappingswegen ipv naar waar je kan opknallen.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Mijn paps zei dat het eigenlijk wel een overtreding was, maar dat het in de huidige situatie nooit geverbaliseerd zou worden.
Ik denk ook dat het een overtreding zou zijn. Maar ik vermoed ook dat geen enkele agent je daarvoor een PV zou schrijven.

Een verschil is wanneer je op het fietspad rijdt om echt een ongeval te voorkomen. Bv de bestuurder van de motorfiets die voor jou rijdt, valt op de rijbaan. Je wijkt uit naar het fietspad omdat je anders over hem zou rijden.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Inazuma schreef:
Een kandidaat-bestuurder die de fouten van anderen ziet gebeuren, er de mogelijke gevolgen van inschat, en uitwijkt zonder daarbij andere weggebruikers in gevaar te brengen, heeft namelijk net bewezen meer dan bekwaam te zijn.
Volledig akkoord ! Kijk vooruit en anticipeer. Probeer niet in het keurslijf van de verkeerswetgeving een oplossing te zoeken, nood breekt wet.
Inazuma schreef:

Remmen - kijken - (en als het kan) uitwijken.

Een hoop mensen knallen achterop in de file, terwijl ze ernaast de pechstrook op kunnen rijden.
Laat je niet vangen door dergelijke fixatie - en kijk naar de open ontsnappingswegen ipv naar waar je kan opknallen.
Dat klopt inderdaad en nu de meeste wagens ABS hebben kan je zelfs bij gladde wegen nog redelijk goed uitwijken. Misschien is het een goed idee om een voortgezette opleiding te hebben waar dergelijke zaken worden geoefend. Dergelijke dingen gebeuren nu al bij bijvoorbeeld antislipcursussen.
Plaats reactie