Rijbewijs B+E

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Trancemokes

Rijbewijs B+E

Bericht door Trancemokes »

Hey iedereen die me kan helpen

Ik zou dus binnenkort (binnen 6 à 8 maanden) eens willen gaan proberen voor mijn rijbewijs B+E. Nu wat zijn hiervoor de conditie, want zoveel informatie is er niet over te vinden. Nu welke praktische proeven zal ik moeten afleggen bv, wat zijn de kosten, moet ik ook op de openbaar weg, op welk soort zaken moet ik letten, ... enz. Is het niet wat duur op een rijopleiding(rijschool) te volgen voor het rijbewijs E. Is het dan zo erg?

Dankuwel
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Je moét een rijbewijs B hebben vóór de scholing voor B+E mag starten (Artikel 6 1° c).

Je moet géén theoretisch examen doen als je houder bent van een rijbewijs voor de categorie B (Artikel 28 1°).

Het voertuig moet uitgerust zijn met een extra rechter buitenspiegel (Artikel 6 2° f).

De begeleider moet minstens 24 jaar zijn en moet sinds minstens 6 jaar over een rijbewijs B+E beschikken (Artikel 6 3°).

Je kan uitsluitend met een voorlopig rijbewijs model 3 rondrijden (dat 12 maanden geldig is), model 1 en 2 zijn enkel voor categorie B (Artikel 8 §2).

Het (eerste) examen mag ten vroegste 1 maand na afgifte van het voorlopige rijbewijs plaatsvinden (Artikel 34 1° a).

Het practisch examen moet afgelegd worden met een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met MTM van minstans 1000kg en lengte van minstens 9m de feitelijke totale massa moet minstens 800kg bedragen. De aanhangwagen moet minstens even breed en hoog zijn als het trekkend voertuig (Artikel 38 §4).

Het practisch examen staat beschreven in Bijlage 5 III
De voorafgaande controles boor B+E zijn dezelfde als voor B, met als extra:
* Controle van het koppelmechanisme en de elektrische en remverbindingen
* Controle van de veiligheid met betrekking tot de lading van het voertuig : koetswerk, plaatwerk, laaddeuren, manier van laden, vastzetten lading
De manoevres zijn:
* In rechte lijn achteruitrijden
* Achteruitrijdend een bocht maken
* Langs het trottoir parkeren
* Achteruitrijden tot tegen een laadkaai
* Koppelen en loskoppelen van de aanhangwagen: dit manoeuvre moet beginnen met het voertuig en de aanhangwagen naast elkaar.
De proef op de openbare weg houdt dezelfde vereisten in als voor B.

De duur van de maneuvres en het gedeelte openbare weg is hetzelfde als voor categorie B (Artikel 39 §1 tweede lid 1°).


Merk tenslotte op dat alle aanpassingen aan de wetgeving mbt de voorlopige rijbewijzen en de rijexamens die ingaan op 1 september en 1 december as, uitsluitend van toepassing zijn op de categorie B. Voor alle andere categorieën blijft de 'oude' wetgeving gelden. Dit houdt oa in dat je na het verstrijken van je voorlopig rijbewijs B+E ofwel examen moet afleggenmet een rijschool, ofwel 3 jaar moet wachten voor je een nieuw voorlopig rijbewijs mag aanvragen.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

De link staat er nochtans bij:
Artikel 38 °4 schreef: De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie B + E legt het praktische examen af met een samenstel bestaande uit een voertuig van de categorie B, dat beantwoordt aan de voorwaarden gesteld in ° 3, en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van ten minste 1.000 kg en met een lengte van ten minste 9 m, en dat niet onder de categorie B valt en op een horizontale weg een snelheid van ten minste 100 km/u bereikt.

De laadruimte van de aanhangwagen moet bestaan uit een gesloten opbouw die ten minste even breed en hoog is als het trekkende voertuig. De gesloten opbouw mag ook lichtjes minder breed zijn dan het trekkende voertuig, zolang het zicht naar achteren alleen door middel van de buitenspiegels van het trekkende voertuig mogelijk is.

De feitelijke totale massa van de aanhangwagen moet minimaal 800 kg bedragen.

De eventuele lading mag niet bestaan uit ADR producten, noch uit levende dieren of uit producten die misselijkheid veroorzaken. De lading moet degelijk vastgemaakt zijn. De examinator kan, zo nodig, overgaan tot een weging van het samenstel.
Als het zou gaan om de totale lengte van het samenstel, is de zin verkeerd opgebouwd.
Merk op dat grote aanhangwagens voor voertuigen van de categorie B die gebruikt worden om goederen te vervoeren inderdaad niet zo courant voorkomen. Caravans komen echter meer voor, en die kunnen wel vrij lang worden. Overigens denk ik dat de koppelstang wordt meegerekend in de langte die is al gauw 1m.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Die 9 m die slaat waarschijnlijk op voertuig en aanhangwagen ? Aanhangwagens van 9 m of meer zijn zeer zeldzaam.

Ik heb er ééntje van 9 m, maar de max. massa daarvan is 750 kg, in typische omstandigheden weegt die ongeveer 700 kg.
Plaats reactie