Remmen en ontkoppelen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Eifos
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 jul 2006, 00:00

Remmen en ontkoppelen

Bericht door Eifos »

Sinds ik mijn theoretisch rijexamen gedaan heb (en gans mijn kot meegeblokt en geduimd heeft)... ontstaan er aan onze kot-ontbijttafel geregeld discussies over verkeersregels en dergelijke...
(het klinkt waarschijnlijk verschrikkelijk... maar neem het van mij aan... we hebben ons al een kriek gelachen... en bovendien veel bijgeleerd)

eentje ervan ging over remmen...
en aangezien ik nog moet beginnen met praktisch te oefenen dacht ik... laat ik het maar eens te goei navragen... dan leer ik het maar metteen juist...

de discussie is of je als je remt
a) eerst moet remmen en dan moet loskoppelen
b) eerst moet ontkoppelen en dan remmen

ik heb eigenlijk nog geen idee hoe het allemaal moet... maar blijkbaar is het niet zo vanzelfsprekend.


en dan nog eentje...
iemand zei dat er ergens een regel zou zijn dat je op een kruispunt maximum 80km/u mag rijden... 't klinkt mij een beetje onwaarschijnlijk... maar is dat zo?

bedankt voor jullie antwoord!
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Remmen en ontkoppelen

Bericht door Jozef »

Eifos schreef: de discussie is of je als je remt
a) eerst moet remmen en dan moet loskoppelen
b) eerst moet ontkoppelen en dan remmen
Eerst remmen. Pas ontkoppelen als je wil terugschakelen of bijna stilstaat.

Uitzondering: als je (uiteraard) langzaam in eerste versnelling of in de achteruitversnelling rijdt, dan mag je eerst ontkoppelen en dan remmen.
Quote: en dan nog eentje...
iemand zei dat er ergens een regel zou zijn dat je op een kruispunt maximum 80km/u mag rijden... 't klinkt mij een beetje onwaarschijnlijk... maar is dat zo?
Er bestaat geen enkele absolute snelheidsbeperking op kruispunten. Wel staat er in het verkeersreglement:
Quote: AR 12.2. De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.
Eifos
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 jul 2006, 00:00

Bericht door Eifos »

mercikes...
mijn kot en ik zijn u dankbaar...

over de 80km/u hadden we gewed voor een etentje...
ik zal het mij laten smaken...
BEDANKT!
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

de zeeuwse mosselen zijn schijnt aan te raden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Mosselen in juli als het zo een warme zomer is?
Quote: In sehr heiàŸen Sommern erwà¤rmt sich das Meer stà¤rker und es kann so Algenblà¼ten im Wasser geben. Die Algen bilden Gift , was die Muscheln beim Filtern speichern. Das kann widerum beim GenuàŸ zu Magen-Darm-Problemen fà¼hren.
Bron: http://www.marions-kochbuch.de/rezepte/muscheln.htm
Eifos
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 jul 2006, 00:00

Bericht door Eifos »

wat het wordt... dat hangt af van degene die kookt... niet ik dus...
maar ik zal misschien inderdaad een kleine hint geven dat ik mosselen best wel lekker vind...
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Remmen en ontkoppelen

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef:
Er bestaat geen enkele absolute snelheidsbeperking op kruispunten. Wel staat er in het verkeersreglement:
Quote: AR 12.2. De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.
Ik ben ooit online ergens een vonnis (van een lagere rechtbank) tegengekomen dat stelt dat een snelheidsvermindering van 10 km/u tegenover de toegestane maximumsnelheid onvoldoende is ...
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Dat hangt toch wat af van plaats en omstandigheden denk ik. Vermoedelijk was dat vonnis toepasbaar op een specifieke plaats, het kan echter moeilijk veralgemeend worden.

Op een kruispunt waar verkeerslichten staan mag je onder normale omstandigeheden bij groen ervan uitgaan dat de weg vrij is en dat je zonder ongelukken het kruispunt zal kunnen oversteken. Eventueel een beetje vertragen kan nooit kwaad natuurlijk.

Op plaatsen waar de straathoeken zijn dichtgebouwd en je bijgevolg geen zicht hebt op verkeer dat van rechts komt is 10km/h vertragen meestal onvoldoende.

Als je op plaatsen waar de maximumsnelheid 30km/h of minder bedraagd meer dan 10km/h moet vertragen sta je bijna stil en belemmer je het achterliggend verkeer, wat verboden is.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Bertje schreef:
Op een kruispunt waar verkeerslichten staan mag je onder normale omstandigeheden bij groen ervan uitgaan dat de weg vrij is en dat je zonder ongelukken het kruispunt zal kunnen oversteken.

Een groen licht levert geen voorrang op, en ontslaat je niet van de verplichting uit Art 12.2

12.2. De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.

De rechter bepaalt zelfstandig wat hij als het volstrekt ongedefiniëerde begrip dubbel voorzichtig aanziet.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Als ik voorzichtig rij en 15km/h vertraag voor een kruispunt met lichten op een weg waar ik 90km/h mag rijden, zou ik &quotdubbel voorzichtig&quot kunnen definieren als zijnde 30km/h vertragen. Maar dan zou ik 60km/h rijden, waarbij ik in conflict kom met Artikels 10.1 1°, 10.2 en 7.2.

Artikel 10.1 3° zegt trouwens dat een bestuurder in alle omstandigheden moet kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien. Bij groen en een niet-versperde weg kan ik onmogelijk voorzien dat er iemand door het rood zal rijden en een hindernis zal vormen bijgevolg moet ik niet kunnen stoppen, hoe cynisch het ook klinkt.
Plaats reactie