Remmen en ontkoppelen
Remmen en ontkoppelen
Sinds ik mijn theoretisch rijexamen gedaan heb (en gans mijn kot meegeblokt en geduimd heeft)... ontstaan er aan onze kot-ontbijttafel geregeld discussies over verkeersregels en dergelijke...
(het klinkt waarschijnlijk verschrikkelijk... maar neem het van mij aan... we hebben ons al een kriek gelachen... en bovendien veel bijgeleerd)
eentje ervan ging over remmen...
en aangezien ik nog moet beginnen met praktisch te oefenen dacht ik... laat ik het maar eens te goei navragen... dan leer ik het maar metteen juist...
de discussie is of je als je remt
a) eerst moet remmen en dan moet loskoppelen
b) eerst moet ontkoppelen en dan remmen
ik heb eigenlijk nog geen idee hoe het allemaal moet... maar blijkbaar is het niet zo vanzelfsprekend.
en dan nog eentje...
iemand zei dat er ergens een regel zou zijn dat je op een kruispunt maximum 80km/u mag rijden... 't klinkt mij een beetje onwaarschijnlijk... maar is dat zo?
bedankt voor jullie antwoord!
(het klinkt waarschijnlijk verschrikkelijk... maar neem het van mij aan... we hebben ons al een kriek gelachen... en bovendien veel bijgeleerd)
eentje ervan ging over remmen...
en aangezien ik nog moet beginnen met praktisch te oefenen dacht ik... laat ik het maar eens te goei navragen... dan leer ik het maar metteen juist...
de discussie is of je als je remt
a) eerst moet remmen en dan moet loskoppelen
b) eerst moet ontkoppelen en dan remmen
ik heb eigenlijk nog geen idee hoe het allemaal moet... maar blijkbaar is het niet zo vanzelfsprekend.
en dan nog eentje...
iemand zei dat er ergens een regel zou zijn dat je op een kruispunt maximum 80km/u mag rijden... 't klinkt mij een beetje onwaarschijnlijk... maar is dat zo?
bedankt voor jullie antwoord!
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Re: Remmen en ontkoppelen
Eerst remmen. Pas ontkoppelen als je wil terugschakelen of bijna stilstaat.Eifos schreef: de discussie is of je als je remt
a) eerst moet remmen en dan moet loskoppelen
b) eerst moet ontkoppelen en dan remmen
Uitzondering: als je (uiteraard) langzaam in eerste versnelling of in de achteruitversnelling rijdt, dan mag je eerst ontkoppelen en dan remmen.
Er bestaat geen enkele absolute snelheidsbeperking op kruispunten. Wel staat er in het verkeersreglement:Quote: en dan nog eentje...
iemand zei dat er ergens een regel zou zijn dat je op een kruispunt maximum 80km/u mag rijden... 't klinkt mij een beetje onwaarschijnlijk... maar is dat zo?
Quote: AR 12.2. De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Mosselen in juli als het zo een warme zomer is?
Bron: http://www.marions-kochbuch.de/rezepte/muscheln.htmQuote: In sehr heià Ÿen Sommern erwà ¤rmt sich das Meer stà ¤rker und es kann so Algenblà ¼ten im Wasser geben. Die Algen bilden Gift , was die Muscheln beim Filtern speichern. Das kann widerum beim Genuà Ÿ zu Magen-Darm-Problemen fà ¼hren.
Re: Remmen en ontkoppelen
Ik ben ooit online ergens een vonnis (van een lagere rechtbank) tegengekomen dat stelt dat een snelheidsvermindering van 10 km/u tegenover de toegestane maximumsnelheid onvoldoende is ...Jozef schreef:
Er bestaat geen enkele absolute snelheidsbeperking op kruispunten. Wel staat er in het verkeersreglement:
Quote: AR 12.2. De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.
Dat hangt toch wat af van plaats en omstandigheden denk ik. Vermoedelijk was dat vonnis toepasbaar op een specifieke plaats, het kan echter moeilijk veralgemeend worden.
Op een kruispunt waar verkeerslichten staan mag je onder normale omstandigeheden bij groen ervan uitgaan dat de weg vrij is en dat je zonder ongelukken het kruispunt zal kunnen oversteken. Eventueel een beetje vertragen kan nooit kwaad natuurlijk.
Op plaatsen waar de straathoeken zijn dichtgebouwd en je bijgevolg geen zicht hebt op verkeer dat van rechts komt is 10km/h vertragen meestal onvoldoende.
Als je op plaatsen waar de maximumsnelheid 30km/h of minder bedraagd meer dan 10km/h moet vertragen sta je bijna stil en belemmer je het achterliggend verkeer, wat verboden is.
Op een kruispunt waar verkeerslichten staan mag je onder normale omstandigeheden bij groen ervan uitgaan dat de weg vrij is en dat je zonder ongelukken het kruispunt zal kunnen oversteken. Eventueel een beetje vertragen kan nooit kwaad natuurlijk.
Op plaatsen waar de straathoeken zijn dichtgebouwd en je bijgevolg geen zicht hebt op verkeer dat van rechts komt is 10km/h vertragen meestal onvoldoende.
Als je op plaatsen waar de maximumsnelheid 30km/h of minder bedraagd meer dan 10km/h moet vertragen sta je bijna stil en belemmer je het achterliggend verkeer, wat verboden is.
Bertje schreef:
Op een kruispunt waar verkeerslichten staan mag je onder normale omstandigeheden bij groen ervan uitgaan dat de weg vrij is en dat je zonder ongelukken het kruispunt zal kunnen oversteken.
Een groen licht levert geen voorrang op, en ontslaat je niet van de verplichting uit Art 12.2
12.2. De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.
De rechter bepaalt zelfstandig wat hij als het volstrekt ongedefiniëerde begrip dubbel voorzichtig aanziet.
Als ik voorzichtig rij en 15km/h vertraag voor een kruispunt met lichten op een weg waar ik 90km/h mag rijden, zou ik "dubbel voorzichtig" kunnen definieren als zijnde 30km/h vertragen. Maar dan zou ik 60km/h rijden, waarbij ik in conflict kom met Artikels 10.1 1°, 10.2 en 7.2.
Artikel 10.1 3° zegt trouwens dat een bestuurder in alle omstandigheden moet kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien. Bij groen en een niet-versperde weg kan ik onmogelijk voorzien dat er iemand door het rood zal rijden en een hindernis zal vormen bijgevolg moet ik niet kunnen stoppen, hoe cynisch het ook klinkt.
Artikel 10.1 3° zegt trouwens dat een bestuurder in alle omstandigheden moet kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien. Bij groen en een niet-versperde weg kan ik onmogelijk voorzien dat er iemand door het rood zal rijden en een hindernis zal vormen bijgevolg moet ik niet kunnen stoppen, hoe cynisch het ook klinkt.