rijbewijs B

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
to_tweety

rijbewijs B

Bericht door to_tweety »

bestaat er een snel curcus voor theorie en praktijk voor rijbewijs B,zo ja wie kan dat dan allemaal volgen?
Tine~

Bericht door Tine~ »

Helaas pindakaas, hihi
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

In België bestaan er alleen maar snelcursussen om de Belgische nationaliteit te verwerven.

@ to_tweety:

Wat wil je: zo snel mogelijk een rijbewijs hebben, of een bekwame en veilige bestuurder worden?

Als je alleen maar zo snel mogelijk een rijbewijs wil hebben, ga dan een week op vakantie naar Polen. Je kunt dan terugkeren met een rijbewijs dat je zelf niet kunt lezen, maar in heel de EU geldig is. Het kost ongeveer 800 Euro als je eraan begint en 3.500 Euro tegen dat je het op zak hebt (reis en verblijf niet inbegrepen).
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Wel in Nederland, niet in België.
Als Belgische inwoner mag je niet in Nederland rijexamen doen dus je bent veroordeelt tot het Belgische rijbewijzensysteem.

Ik had zelf ook liever in 2 weken leren rijden zoals dat in Nederland kan (ik ben Nederlander maar woon in België) maar helaas pindakaas.
Succes ermee.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Helaas niet nee.
Zogenaamd één Europa maar in de praktijk nog lang niet

Bij het Christophoros forum log ik automatisch in, iets wat met die *** XSBB-software blijkbaar niet mogelijk is.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Er is nog een optie, ga naar China haal daar je rijbewijs, je hoeft niet ginder te wonen om dat te bekomen. Vervolgens kom je met dat rijbewijs naar België en wordt het omgewisseld voor een Belgisch rijbewijs.

België is bij mijn weten het enige land in europa waar dit lukt. Er is immers een wederzijds akkoord tussen België en China om elkaars rijbewijzen te erkennen (enkel Belgische cat. B).
Dit truucje is in het leven geroepen om een probleem met het ambassadepersoneel op te lossen. Het personeel van de chinese ambassade in Brussel mocht hier niet met de wagen rijden. Maar men kon om één of ander reden geen uitzondering maken net voor het ambassadepersoneel. Dus geld het nu voor iedereen.

Niet dat ik het iemand aanraad, integendeel ! Het toont natuurlijk wel aan dat wat voor 'kiekens' wij bestuurd worden, mensen die bovendien nog een 'veiliger' verkeer willen .
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Ik had deze keer dus wel ingelogd hé. Ik heb er op gelet.
Goed zo ! Flinke jongen ! Daar krijg je een snoepje voor. (Sorry, 't was maar een grapje hoor).

Ik heb al gemerkt dat je op het Christophoros Forum nooit vergeet in te loggen.
Quote:
Jozef schreef: Wat wil je: zo snel mogelijk een rijbewijs hebben, of een bekwame en veilige bestuurder worden?
Jij gaat er van uit dat deze 2 zaken niet samen gaan, daar denk ik heel anders over nu ik mijn rijopleiding voltooid heb.
Ik bedoelde dat dit in België niet mogelijk is. Met het nieuwe systeem vanaf 1 september 2006 moet je immers al minstens 3 maanden houder zijn van een voorlopig rijbewijs vooraleer je het praktisch examen mag afleggen. En als je in België woont, kan je in Nederland geen rijbewijs behalen.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Ik had deze keer dus wel ingelogd hé. Ik heb er op gelet.
Quote: Wat wil je: zo snel mogelijk een rijbewijs hebben, of een bekwame en veilige bestuurder worden?
Jij gaat er van uit dat deze 2 zaken niet samen gaan, daar denk ik heel anders over nu ik mijn rijopleiding voltooid heb.
Je kan met 2 weken fulltime les in principe beter leren rijden dan met 2 lessen per week, juist omdat het intensiever is. Het spreekt voor zich dat je dan wel direct na jouw laatste lesdag examen moet doen en je daarna ook jouw rijvaardigheid moet onderhouden.
Nederland is wat dat betref een voorbeeld van een goed rijbewijssysteem.
Les volgen is er verplicht maar je mag wel zelf kiezen ofdat je er een jaar over doet of 2 weken. Perfect toch. De examens zijn bij iedereen even streng (Nederlanders doen niet aan die rare spelletjes zoals selectief examen afnemen of statistieken verdraaien) en de slagingspercentages zijn voor de leerlingen die 2 weken intensief les volgen zelfs wat beter dan het gemiddelde.
De beste slagingspercentages krijg je bij de RIS = Rijopleiding In Stappen, een systeem waarover ik ook op de lokale rijschool hier positieve verhalen heb gehoord.
Quote: Als je alleen maar zo snel mogelijk een rijbewijs wil hebben, ga dan een week op vakantie naar Polen.
Ik vind het wat misleidend om een snelcursus van de ANWB te vergelijken met de praktijken in Polen, dat is appels met peren vergelijken. Idd. zal een rijbewijs uit Polen weinig waard zijn, de vraag is ofdat het in België zo veel beter is. Ik vrees van niet.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Rode nummerplaten met wit opschrift zijn transitplaten of voorlopige nummerplaten. Beide hebben een 'vervaldatum.'

Transit: Afbeelding
Voorlopige: Afbeelding
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

JC schreef: Er is nog een optie, ga naar China haal daar je rijbewijs, je hoeft niet ginder te wonen om dat te bekomen. Vervolgens kom je met dat rijbewijs naar België en wordt het omgewisseld voor een Belgisch rijbewijs.

België is bij mijn weten het enige land in europa waar dit lukt. Er is immers een wederzijds akkoord tussen België en China om elkaars rijbewijzen te erkennen (enkel Belgische cat. B).
Dit truucje is in het leven geroepen om een probleem met het ambassadepersoneel op te lossen. Het personeel van de chinese ambassade in Brussel mocht hier niet met de wagen rijden. Maar men kon om één of ander reden geen uitzondering maken net voor het ambassadepersoneel. Dus geld het nu voor iedereen.

Niet dat ik het iemand aanraad, integendeel ! Het toont natuurlijk wel aan dat wat voor 'kiekens' wij bestuurd worden, mensen die bovendien nog een 'veiliger' verkeer willen .
Ajaaaa, damee dat al die EUR platen en rode platen met witte letters (canadezen dacht ik) zo'n kiekens zijn om te rijden, alez de meeste dan.
Kheb daar al meermaals op gelet.

Ik heb in de loop der jaren en kilometers al een soort bijkoment instinct opgebouwd voor voertuigen waar ik extra allert op moet zijn wegens groter gevaar.
Bepaalde merken, kleuren en nummerplaten dus.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Vergeet de klassieker niet Bibi, de spreekwoordelijke &quotklak, met de paarse boma&quot
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

JC schreef: Vergeet de klassieker niet Bibi, de spreekwoordelijke &quotklak, met de paarse boma&quot
Inderdaad, die ook zonder te veralgemenen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

@ bibi585:

Kijk misschien eens of je de kentekenplaat die je bedoelt niet terugvindt op de site van Licence plates of the world.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Aha, dan zal het wel om SHAPE platen gaan, die zijn blijkbaar ook wit op rood:
Afbeelding
In Brussel is de kans dat je een SHAPE plaat tegenkomt alleszinds groter dan dat je een Canadese plaat tegenkomt.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Bertje schreef: Rode nummerplaten met wit opschrift zijn transitplaten of voorlopige nummerplaten. Beide hebben een 'vervaldatum.'

Transit: Afbeelding
Voorlopige: Afbeelding
Op de foto's krijg ik een rood kruisje, kan ze dus niet zien.
Maar ik weet welke je bedoeld. Dat zijn er die meestal gebruikt worden voor in/uit en vervoer van rijdende voertuigen.
Meestal zijn dat dan zware machines of vrachtwagens die moeilijk vervoerd kunnen worden maar op eigen kracht (met chauffeur uiteraard) over de weg rijden.
Met zo'n nummerplaat heb ik al eens (als chauffeur dan) een vrachtwagen-aanhangwagen vanuit Duitsland naar België gebracht.
Er is een grote gelijkenis maar het zijn die niet die ik bedoel.
Diegene die ik bedoel zie je meestal maar in het Brusselse en omgeving. Soms Mons, Charleroi, Antwerpen en nu en dan ook es aan de kust (Toerisme denk ik).
Plaats reactie