Manoever - parkeren

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Manoever - parkeren

Bericht door gast »

Hoi, mag je tijden het manoever parkeren je rechterzijspiegel naar onder richten zodat je makkelijker boord kan inschatten???
Ik vind er namelijk niks over...

en mag je zoveel als je wilt naar voor en naar achteren rijden als je wil om juist te staan?

Alvast bedankt!

Sarah
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Tijdens het manoeuvre zelf denk ik niet dat het toegelaten is om spiegels af te stellen, dat moet je normaal doen voor je aan je manoevres begint.

Alle manoeuvres moeten met zo weinig mogelijk rijbewegingen afgelegd worden en binnen een beperkte tijdsduur. Merk echter op dat een vast object raken of te ver van de kant parkeren veel erger is dan een beweging extra.
Voor zover ik me kan herinneren is het bovendien toegelaten om bij elk manoeuvre één keer te herbeginnen, zolang je binnen de tijd blijft.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Jawel hoor, het mag..

Ik ben vandaag examen gaan doen en heb het zelfs nog expliciet aan de examinator gevraagd en hij zei dat het mocht...

en 't is gelukt
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Mijn instructeur zegt ook dat je jouw spiegelstand mag veranderen. Waarom zou dat ook niet mogen? Dat kan je in het echt ook doen. Wellciht dat het officieel niet mag maar dat de examinatoren het collectief gedogen?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Wellciht dat het officieel niet mag maar dat de examinatoren het collectief gedogen?
Zo is het inderdaad, officieel mag het niet dus hang het af van je examinator (dus hopen dat je niet de verkeerde tegenkomt )
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Anonymous schreef: Jawel hoor, het mag..

Ik ben vandaag examen gaan doen en heb het zelfs nog expliciet aan de examinator gevraagd en hij zei dat het mocht...

en 't is gelukt
Sommige auto's draaien zelf hun spiegels naar onder vanaf je naar de achteruit schakelt... Is ook wel handig
Proficiat trouwens
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Inazuma schreef:
Anonymous schreef: Jawel hoor, het mag..
Ik ben vandaag examen gaan doen en heb het zelfs nog expliciet aan de examinator gevraagd en hij zei dat het mocht...
Proficiat, maar dat is niet wat de GOCA website zegt :

Tijdens het uitvoeren van de manoeuvres:

* alle manoeuvres moeten vooruitrijdend aangevangen worden en uitgevoerd met de achteruitkijkspiegels in normale gebruiksstand

Bron :
http://www.goca.be/navigation/navboven_newdesign6.asp#
Tja, 't is maar een kwestie van perceptie : als ik vind dat bij het parkeren het &quotnormaal&quot is om de spiegels naar beneden te richten ...
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: Jawel hoor, het mag..
Ik ben vandaag examen gaan doen en heb het zelfs nog expliciet aan de examinator gevraagd en hij zei dat het mocht...
Proficiat, maar dat is niet wat de GOCA website zegt :

Tijdens het uitvoeren van de manoeuvres:

* alle manoeuvres moeten vooruitrijdend aangevangen worden en uitgevoerd met de achteruitkijkspiegels in normale gebruiksstand

Bron :
http://www.goca.be/navigation/navboven_newdesign6.asp#
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Anonymous schreef: Jawel hoor, het mag..

Ik ben vandaag examen gaan doen en heb het zelfs nog expliciet aan de examinator gevraagd en hij zei dat het mocht...

en 't is gelukt

proficiat:-)
dus bij jou mocht het, maar op die site van GOCA staat van niet nu benk wel een beetje verward...
ik heb vandaag 2 uur les van een leraar gehad , die dacht dat het ook wel mocht...

kzal het misschien voor zekerheid aan examinator vragen

examen is pas 8 augustus

ik denk dat ik het wel zonder kan, maar met is net iets gemakkelijker :p
voor de andere manoevers moetk hem dan toch trug in normale stand zetten...

bedankt voor alle reacties:)
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

@Benny
Ik begrijp uit wat jij zegt dat ze de regels gewoon niet zorgvuldig genoeg hebben geformuleerd en aangepast.

@Bibi
Is het niet zo dat alle nieuwe auto's electronisch verstelbare spiegels hebben die bedienbaar zijn vanaf de bestuurszetel. In de toekomst gaat toch iedereen in zo'n auto rijden. Die enkele uitzondering zal zich wel aanpassen en leren bepaalde maneuvres uit te voeren zonder aangepaste spiegel, al is het maar omdat de mens van nature de weg van de minste weerstand kiest en zich liever wat aanpast dan veel moeite te doen om die spiegels te veranderen. Automobilisten achter jou die kwaad gaan toeteren als jij een uur zit te prutsen aan jouw spiegels zullen ook wel motiverend werken om dan maar niet te spiegels te verzetten.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: @Benny
Ik begrijp uit wat jij zegt dat ze de regels gewoon niet zorgvuldig genoeg hebben geformuleerd en aangepast.
Zou wel eens best kunnen en mensen zijn nu eenmaal goed in het vinden van achterpoortjes
Quote: @Bibi
Is het niet zo dat alle nieuwe auto's electronisch verstelbare spiegels hebben die bedienbaar zijn vanaf de bestuurszetel. In de toekomst gaat toch iedereen in zo'n auto rijden.
Ik ben Bibi wel niet maar toch kan ik je vertellen dat niet alle nieuwe auto's voorzien zijn van electronisch verstelbare spiegels.
Dit is tot op de dag van vandaag nog altijd een optie.

Ik laat mijn leerlingen ook soms hun spiegels naar onder richten, maar dit gebruik ik als hulpmiddel voor beginners.
Eenmaal dat je ervaring hebt (door te oefenen) heb je dit hulpmiddel niet meer nodig
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Niet in alle auto's kan de rechterbuitenspiegel vanop de chauffeurszetel verplaatst worden en als je spiegel goed staat is dat ook niet nodig.
Moest iedereen eerst nog een kwartier op straat aan die spiegel staan te sukkelen, alvorens te parkeren of een ander maneuvre uit te voeren, zou het nogal een zootje worden.

Je hebt ook nog de binnenspiegel en de linkerbuitenspiegel he om bepaalde dingen te zien. Gebruik ze alle 3 en als dit nog niet voldoende zou zijn dan kan je nog eens je hoofd draaien ook. Een beetje lichaamsbeweging kan geen kwaad.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: * alle manoeuvres moeten vooruitrijdend aangevangen worden en uitgevoerd met de achteruitkijkspiegels in normale gebruiksstand
@ Sofie,

Wat men hier mee wil zeggen is dat je ze niet mag dichtklappen om bv: meer ruimte te hebben bij de smalle doorgang

Als ik mijn spiegels instel dat ik de vogels in de lucht kan bekijken en ik leg mijn manoeuvre goed af is het geen probleem, want zoals je al zelf schreef is &quotde normale gebruiksstand&quot voor iedereen anders.

Men wil dus gewoon voorkomen dat je de spiegels dichtklapt.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Anonymous schreef: @Bibi
Is het niet zo dat alle nieuwe auto's electronisch verstelbare spiegels hebben die bedienbaar zijn vanaf de bestuurszetel. In de toekomst gaat toch iedereen in zo'n auto rijden. Die enkele uitzondering zal zich wel aanpassen en leren bepaalde maneuvres uit te voeren zonder aangepaste spiegel, al is het maar omdat de mens van nature de weg van de minste weerstand kiest en zich liever wat aanpast dan veel moeite te doen om die spiegels te veranderen. Automobilisten achter jou die kwaad gaan toeteren als jij een uur zit te prutsen aan jouw spiegels zullen ook wel motiverend werken om dan maar niet te spiegels te verzetten.
Voila dat bedoel ik.
De meeste voertuigen wel ja maar er bestaan er nog altijd die je nieuw kan kopen zonder.
Verplichten om elektronisch verstelbare spiegels te hebben (die bovendien nog werken ook) zie ik nog niet direkt gebeuren, al weet men nooit hier in België.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Benny Stinkens schreef:
Quote: @Bibi
Is het niet zo dat alle nieuwe auto's electronisch verstelbare spiegels hebben die bedienbaar zijn vanaf de bestuurszetel. In de toekomst gaat toch iedereen in zo'n auto rijden.
Ik ben Bibi wel niet maar toch kan ik je vertellen dat niet alle nieuwe auto's voorzien zijn van electronisch verstelbare spiegels.
Dit is tot op de dag van vandaag nog altijd een optie.
Plaats reactie