lukt maar niet:(

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Graupner

lukt maar niet:(

Bericht door Graupner »

hallo, ik heb net voor de 2e keer men examen afgelegd en weeral er niet door, telkens bij het recht parkeren, als het wat verder staat van de stoep, wat moet ik dan doen? en wat als de breedte smaller is, moet ik dan vroeger indraaien?

nu... rijden kan ik perfect, ma die manouevres pffffff, wat tips?

aja, ik heb 18u les gehad, das denkek model 2... hoeveel kansen krijg ik dan tot men rijbewijs vervallen is?
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Het inparkeren bestaat uit drie fasen:
1. achteruit met stuur naar rechts
2. achteruit met stuur rechtdoor
3. achteruit met stuur naar links.

1 en 2 blijven hangen niet af van de breedte, daarvoor gebruik je dezelfde punten resp de rechterachterruit en de rand achter rechts.
3 hangt af van de breedte. Als het inparkeervlak breder is dan moet je later naar links sturen.
Om dit moment te vinden kan je je oriënteren op de rechterspiegel. Als die voet van de spiegel voorbij de rand van het inparkeervlak gaat bij 2m en bij een grotere breedte wacht je dus iets langer. Proibeer uit bij welk punt van de spiegel je naar links moet sturen.
Als je zo'n referentiepunt gebruikt dan is het natuurlijk wel belangrijk dat je steeds op dezelfde manier zit, bijvoorbeeld volledig met jouw rug tegen de stoel.

Eigenlijk is het de bedoeling dat je dat op gevoel leert doen maar dat gaat natuurlijk wel alleen maar mogelijk zijn als je veel kan oefenen, ook buiten de rijles. Als je straks in de praktijk inparkeert na het behalen van jouw rijbewijs draai dan nooit aan het stuur als jouw auto stilstaat. Dit is een zeer slechte gewoonte die ze op de rijschool niet zouden mogen aanleren. Je maakt nl. jouw banden en stuurkolom kapot op deze manier. Op jouw examen mag dat normaal gesproken wel al kan je pech hebben met een examinator die dat aanvaardt.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

@BBB: probeer er op te letten dat je ingelogd bent.

@Graupner: Achteruit parkeren leer je met veel oefening, niet met 18 uur rijles. Met een voorlopig rijbewijs model 2 mag je zonder begeleider rondrijden, niets houdt je dan tegen om een paar keer de dichtstbijzijnde (groot)stad te doorkruisen en elk parkeerplekje dat je tegenkomt eens uit te proberen.
Graupner

Bericht door Graupner »

ok merci manne!

en hoeveel kansen krijg ik tot men v. rijbewijs voorbij is? nu, kga toch de volgende keer alles op alles zette hoor, kmoe er door
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Je mag onbeperkt herkansen zonder extra rijlessen te moeten nemen.
Aangezien je je praktisch rijexamen moet afleggen met een instructeur van een erkende rijschool en in een scholingsvoertuig kan dit toch een dure zaak worden als je teveel moet herkansen. Hou daar rekening mee en doe je examen pas opnieuw als je zeker van je zaak bent.
Graupner

Bericht door Graupner »

ok, ik snap het, en wat als ik te lang wacht en men v. rijbewijs vervalt? ni da dat gaat gebeuren, maar stel?
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Een nieuw voolopig rijbewijs mag je pas aanvragen wanneer het vorige minstens drie jaar verstreken is. In dit geval moet je dan ook opnieuw het theoretisch examen afleggen omdat de uitslag daarvan slechts drie jaar geldig is.

Binnen de drie jaar kan je dan enkel nog examen afleggen via een erkende rijschool ik vind echter niet direct iets terug over een verplicht aantal uren praktijkonderricht.
Als je huidig voorlopig rijbewijs echter geldig is tot na 1 september van dit jaar, mag je het vanaf 1 september omwisselen voor een ander voorlopig rijbewijs dat onder de nieuwe wetgeving valt en dat langer geldig is.
Graupner

Bericht door Graupner »

dank u manne! 3e keer goeie keer, ben er door

cyaaa!
Plaats reactie