KB VERNIEUWDE RIJOPLEIDING verschenen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Afbeelding

Afbeelding
Emmo Rijscholen

Bericht door Emmo Rijscholen »

Quote: -------Original Message-------

From: Fred Meijlaers
Date: 07/14/06 16:38:16
To: Eugeen Van Aerschot
Subject: KB RIJOPLEIDING VERSCHENEN

Dag Eugeen,

Gefeliciteerd met de snelle berichtgeving via je nieuwsbrief.

ERVARING is de rode draad doorheen de hervorming van Landuyt. Maar wat is de waarde van ervaring die niet gebouwd wordt op KENNEN en KUNNEN??? Dat is wat elke bestuurder dagelijks kan waarnemen bij de &quotandere bestuurders&quot zonder zich bewust te zijn van zijn eigen tekortkomingen.

Een basispakket van &quotmaximum 6 uur rijles&quot (dat niet verplicht is en dat iemand die kiest voor &quotvrije begeleiding&quot niet zal over de streep halen om daarvoor te opteren) biedt geen oplossing voor het probleem evenmin als de mogelijkheid om met een oneindig aantal begeleiders &quotrond te rijden&quot (van enige vorm van &quotopleiding&quot kan niet gesproken worden) waarbij de opgedane &quotervaring&quot ook de optelsom van een aantal &quotverkeerde meningen&quot (stommiteiten) kan zijn. Daarom in bijlage als toelichting een klein stukje dat ik &quotervaring&quot vanuit een andere hoek belicht.

Met vriendelijke groet



ERVARING - ERVARING - ERVARING !!

Is Landuyt's rode draad (sp-a hoe kan de draad anders rood zijn?) door zijn MISVORMING van de rijopleiding !

ERVARING is echter volgens F.P. Jones: &quotdie geweldige eigenschap die je in staat stelt een fout te herkennen wanneer je hem opnieuw maakt&quot

ERVARING is dus wat je bezit kort nadat je het nodig had! (Zou dat in het verkeer niet DODELIJK kunnen zijn??)

ERVARING is dan ook niet meer of minder dan de naam die we geven aan de som van onze fouten of het archief van onze stommiteiten !

Maar onze minister is uiteraard een bijzonder ervaren politicus en iedereen maakt al eens fouten en de ene heeft daar meer ervaring in dan de andere nietwaar!

Maar niet getreurd mijnheer de minister: &quotde beste ervaring is die, waarvan je niet wist dat je ze had, toen je ze nog niet nodig had!&quot
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Vrije begeleiding kan een alternatief zijn. Ik probeer momenteel mijn vrouw te leren auto rijden. Dit werkt enkel als de begeleider bereid is om deze zeer verantwoordelijke taak au serieux te nemen.
Op deze site kan een dergelijke begeleider extra informatie vinden, spijtig genoeg zie ik er tot nu toe te weinig.
Momenteel merk ik dat ik een beter chauffeur ben geworden door deze begeleiding. Ik stel inderdaad mijn gedrag in het verkeer constant in vraag. Als mijn vrouw een actie onderneemt die tegen mijn 'gevoel' is, zoek ik objectief naar de reden hiervan. Op die manier word ik me meer bewust van een veilig rijgedrag. Dit gaat veel verder dan het louter technisch besturen van een voertuig, dit is verkeerservaring die ik tracht door te geven. Na 18 jaar rijbewijs en een geschatte 1 200 000 km is die ervaring niet gering. Het is moeilijk, maar tot nu toe lukt het. Ik ben zeer gemotiveerd in mijn taak omdat ik van mijn vrouw een zeer goede chauffeur wil maken. Je wil mensen die je nabij zijn natuurlijk behoeden van een ongeval. Mijn wetenschappelijke opleiding helpt me ook. Meer nog, de manier waarop mijn vader mij 18 jaar geleden leerde rijden is nog steeds actueel.

Nog ééntje over ervaring die ik persoonlijk het beste vind:

Ervaring is hoe men zijn eigen dwalingen noemt

Hopelijk kan ik mensen behoeden om de dwalingen die ik heb gedaan niet te herhalen.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Quote: Dit werkt enkel als de begeleider bereid is om deze zeer verantwoordelijke taak au serieux te nemen.
De grote vraag is dus wie zijn taak serieuzer neemt en beter kan uitvoeren de gemiddelde vrije begeleider of de gemiddelde rijinstructeur. Ik neem hier geen standpunt over in maar afhankelijk van het antwoord op deze vraag is vrije begeleiding wel of niet een goed alternatief.
Dat sommige vrije begeleiders het beter doen dan de gemiddelde rijinstructeur daar twijfel ik niet aan maar dat is denk ik niet een relevant criterium wanneer je als overheid op macroniveau zo'n beslissing moet nemen.

Dat JC zijn taak serieus neemt en goed uitvoert daar twijfel ik overigens helemaal niet aan.

Quote: Momenteel merk ik dat ik een beter chauffeur ben geworden door deze begeleiding. Ik stel inderdaad mijn gedrag in het verkeer constant in vraag. Als mijn vrouw een actie onderneemt die tegen mijn 'gevoel' is, zoek ik objectief naar de reden hiervan. Op die manier word ik me meer bewust van een veilig rijgedrag.
Dat is inderdaad een voordeel voor die begeleiders die hun taak serieus nemen en goed uitvoeren. Ook dat argument mag wat mij betref mee worden genomen in de beslissing ofdat we wel of niet vrije begeleiding wensen.
Ik blijf sceptisch omdat geen enkel ander land dat heeft buiten Ierland. Dat zal toch niet voor niets zijn zeker?
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

BBB schreef: Dat sommige vrije begeleiders het beter doen dan de gemiddelde rijinstructeur daar twijfel ik niet aan
Waarom???
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Omdat talent, inzet, rijervaring en iemand goed kennen en kunnen inschatten ook een belangrijke rol spelen.

Stel 2 personen
- Piet, van beroep vrachtwagenchauffeur en al een paar miljoen kilometer aan rijervaring. Hij is intelligent, heeft een groot verkeersinzicht opgebouwd en is zeer gemotiveerd om zijn zoon goed te leren rijden. Daarnaast kent hij zijn zoon zeer goed, weet hij hoe hij met hem om moet gaan en kan hij hem goed 'lezen'.
- Jan, van beroep rijinstructeur. Hij doet dit werk al 20 jaar en hij begint het een sleur te vinden. Hij is eigenlijjk niet meer gemotiveerd, doet wel nog zijn best maar met veel minder overgave dan toen hij begon.
Daarnaast heeft hij wat gebrekkige sociale- en communicatieve vaardigheden. Hij ziet wat de leerling fout doet maar slaagt er niet in om dat goed te communiceren. Hij denkt dat de leerling zus denkt maar in werkelijk denkt hij iets heel anders waardoor hij sommige zaken maar niet krijgt uitgelegd. (voorbeeld uit eigen ervaring: ook mijn instructeur wilt blijkbaar dat ik tijdens de parkeermaneuvre stuur tijdens het stilstaan omdat de referentiepunten dan makkelijker zijn. Ik bleef doorrijden tijdens het sturen omdat ik weet dat het een slechte zaak is om dit te doen. Hij dacht dat ik gewoon niet luisterde. Dat zou ik nooit hebben met een vriend of familie, dan zou ik zoiezo relaxed kunnen oefenen met dat soort dingen en er meer tijd in kunnen stoppen).
- Chris, de zoon van Piet die wilt leren rijden voelt zich veel relaxter wanneer zijn pa naast hem zit dan wanneer er een vreemde man naast hem zit en leert daarom sneller.

In dit geval is het duidelijk dat Chris zijn pa hem beter kan leren rijden dan dat rijinstructeur Jan dat kan.
Ik heb nu een extreem voorbeeld genomen ter illustratie. Uiteraard zijn er ook veel genuanceerdere voorbeelden te bedenken. Basically zijn er gewoon rijinstructeurs die slecht functioneren en vrije begeleiders die goed functioneren. In zo'n geval kan je beter een vrije begeleider hebben. Het hang er maar net van af ofdat je hier wat geluk of pech mee hebt.
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

KB VERNIEUWDE RIJOPLEIDING verschenen

Bericht door GRO »

Nieuwe rijopleiding definitief


Vandaag staat het KB hervorming rijopleiding in het staatsblad gepubliceerd. De nieuwe rijopleiding kan met andere woorden definitief ingaan op één september 2006.

De nieuwe rijopleiding moet iedereen de kans geven op achttien jaar al een rijbewijs op zak te hebben. Dit betekent dat er vanaf 1 september al aan zeventien jaar, na geslaagd te zijn voor het theoretisch examen, kan worden gestart met de rijopleiding zodat iedereen voldoende ervaring kan opdoen. Want hoe vroeger je ermee start, hoe meer je kunt oefenen en hoe veiliger je uiteindelijk met de auto rijdt. Ervaring is het sleutelwoord.

In de nieuwe opleiding kiest iedereen zelf hoe hij zich het best voorbereidt op het examen. Iedereen krijgt de kans om op eigen tempo het autorijden onder de knie te krijgen. Je moet minimum 3 maanden en kunt maximum 3 jaar oefenen. Het voorlopig rijbewijs is voortaan namelijk drie jaar geldig. Het wordt dus mogelijk om langer en meer te oefenen met meerdere begeleiders.

Een kandidaat-bestuurder kan dus kiezen om met zijn begeleiders te leren autorijden. Een begeleider moet wel al minstens acht jaar zijn rijbewijs hebben. Er kan ook gekozen worden voor een rijschool. Rijscholen moeten vanaf één september verplicht een basisopleiding van zes uur aanbieden. Op die manier kan een kandidaat-bestuurder de basistechnieken van een rij-instructeur aangeleerd krijgen, waarna hij met zijn begeleiders hier nog, minimum drie maanden, op kan verder oefenen.

De meeste ongevallen gebeuren in het eerste jaar van het rijbewijs. Daarom zal in dit eerste jaar extra streng worden opgetreden. Wie onveilig rijdt, vliegt onmiddellijk langs de kant en moet opnieuw het examen afleggen.

Ook het rijexamen verandert. Vanaf 1 december (dit is de datum waarop de allereerste kandidaten met een nieuw voorlopig rijbewijs hun examen zullen afleggen) worden de manoeuvers geïntegreerd in het examen op de openbare weg. De manoeuvers op het privéterrein, die teveel gericht waren op “paaltjes tellenâ€Â
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Mijn rij-instructeur was dan piet-jan, want hij was eerst vrachtwagen chauffeur en daarna rij-instructeur :p

trouwens bedankt om het nieuws zo snel te verspreiden eugeen!
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Sofie schreef: Mijn rij-instructeur was dan piet-jan
Jean-Pierre misschien?
Plaats reactie