Snelheidsbord vs. bebouwde kom
Het bord 50 blijft geldig normaal tot het volgende kruispunt inderdaad, maar als er een bord einde bebouwde kom staat, vervalt die 50 km/u ook en als er niets anders staat is het 90km/u op een gewone weg (1, 2 of 3 rijvakken).
Als het een 4- of meervaksweg betreft met middenberm voorzien van vangrails is dit zelfs 120km/u als er niets anders aangeduid staat.
Als het een 4- of meervaksweg betreft met middenberm voorzien van vangrails is dit zelfs 120km/u als er niets anders aangeduid staat.
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Neen bibi, het bord met de snelheidsbeperking blijft geldig tot het volgende kruispunt (inbegrepen). Waarom?bibi585 schreef: Het bord 50 blijft geldig normaal tot het volgende kruispunt inderdaad, maar als er een bord einde bebouwde kom staat, vervalt die 50 km/u ook en als er niets anders staat is het 90km/u op een gewone weg (1, 2 of 3 rijvakken).
Als het een 4- of meervaksweg betreft met middenberm voorzien van vangrails is dit zelfs 120km/u als er niets anders aangeduid staat.
De snelheidsbeperking tot 50 km/h in de bebouwde kom wordt niet opgelegd door het verkeersbord F1a of F1b (begin bebouwde kom). Dit is immers slechts een aanwijzingsbord, geen verbodsbord. De betekenis ervan is beperkt tot het aanwijzen van het begin van een bebouwde kom (AR 71.2).
De snelheidsbeperking tot 50 km/h in de bebouwde kom spruit voort uit een verkeersregel, die vervat is in art. 11.1 van het AR.
AR 6.2 bepaalt evenwel dat de verkeerstekens boven de verkeersregels gaan. Het verkeersbord C43 dat een snelheidsbeperking oplegt, geldt dus onverminderd tot het volgende kruispunt.
Evenzo is een verkeersbord F3a of F3b (einde bebouwde kom) slechts een aanwijzingsbord, dat op zichzelf geen indicatie inhoudt omtrent de maximaal toegestane snelheid. Door het feit dat je de bebouwde kom verlaat, vervalt de verkeersregel met betrekking tot de snelheidsbeperking tot 50 km/h in de bebouwde kom, maar het verkeersbord C43 (snelheidsbeperking) gaat voor op deze verkeersregel.
Om het moeilijk te maken, heeft het Hof van Cassatie evenwel een arrest geveld, waarin met het voorstaande geen rekening gehouden wordt.
Het gaat om de volgende situatie: er staat bijvoorbeeld een verbodsbord C43 dat de maximale snelheid bepaalt op 70 km/h, en nog vóór het volgende kruispunt staat er een aanwijzingsbord F1a of F1b (begin bebouwde kom).
Normaliter zou dat snelheidsbord gelden tot het volgende kruispunt, en primeren op de verkeersregel die de snelheid in de bebouwde kom beperkt tot 50 km/h. AR 11.1 bepaalt immers dat er binnen de bebouwde kom een lagere of hogere snelheidsbeperking kan opgelegd of toegelaten worden door het verkeersbord C43 (snelheidsbeperking), zonder daarbij als voorwaarde te stellen dat dit bord zich binnen de bebouwde kom moet bevinden.
In dit geval heeft het Hof van Cassatie evenwel geoordeeld dat de snelheid al van bij het verkeersbord F1a of F1b beperkt is tot 50 km/h. Begrijpen doet geen zinnig mens het, maar een arrest van het Hof van Cassatie is bindend voor alle lagere rechtbanken.
Zo zie je maar dat zelfs iemand die perfect het verkeersreglement zou kennen en toepassen, toch nog een boete kan oplopen.
Dit is een situatie waar ik nog niet bij had stilgestaan maar ik kan die uitspraak wel enigszinds begrijpen. Indien het Hof van Cassatie de verkeersregels letterlijk had gevolgd, had het voor een precedent gezorgd waar iedereen zich op kon beroepen om legaal aan 90km/h de bebouwde kom binnen te vlammen, weliswaar slechts tot aan het eerste kruispunt. Echter, in ons lintbebouwde landje valt dit eerste kruispunt is veel gevallen samen met de dorpskerk en ben je al halfweg door de bebouwde kom voor de nieuwe snelheidsbeperking zou ingaan.Jozef schreef: In dit geval heeft het Hof van Cassatie evenwel geoordeeld dat de snelheid al van bij het verkeersbord F1a of F1b beperkt is tot 50 km/h.
Aan de andere kant zie ik ook steeds meer gemeentes die vóór het begin van de bebouwde kom al een C43 zetten van 50km/h.
Snelheidsbord vs. bebouwde kom
Ik heb een vraagje:
Als er op een baan een bord staat dat aantoont dat de maximumsnelheid 50km/h is, en een honderd meter verder staat een bord dat de bebouwde kom gedaan is, mag je dan 90 rijden? of geld dat bord van 50km/h nog? want tussen die twee borden passeer je wel geen zijstraten ofzo...
Als er op een baan een bord staat dat aantoont dat de maximumsnelheid 50km/h is, en een honderd meter verder staat een bord dat de bebouwde kom gedaan is, mag je dan 90 rijden? of geld dat bord van 50km/h nog? want tussen die twee borden passeer je wel geen zijstraten ofzo...
Re: Snelheidsbord vs. bebouwde kom
Om het nog wat leuker te maken :Anonymous schreef:
Als er op een baan een bord staat dat aantoont dat de maximumsnelheid 50km/h is, en een honderd meter verder staat een bord dat de bebouwde kom gedaan is, mag je dan 90 rijden? of geld dat bord van 50km/h nog?
Dat bord "50" mag er binnen de bebouwde kom enkel in deze vorm staan :
Art 9.9. 2° In de bebouwde kommen die afgebakend zijn door verkeersborden F1 en F3 mogen geen verkeersborden C43 met snelheidsbeperking tot 50 km/u worden geplaatst of behouden.
En dat mag (of moet zelfs !) slechts onder bepaalde voorwaarden :
Er moet evenwel een verkeersbord C43 met snelheidsbeperking tot 50 km/u, aangevuld door het onderbord van het type VI van bijlage 2 tot dit besluit, met de vermelding " Herhaling " worden geplaatst op het einde van het weggedeelte waarop een snelheid van meer dan 50 km/u werd toegelaten. Het wordt links herhaald op de rijbanen met éénrichtingsverkeer.
Verkeersborden C43 met op een onderbord de vermelding " Herhaling " mogen gebruikt worden indien de bijzondere plaatsgesteldheid het rechtvaardigt.
Zoals ik al zei
Kval in herhalingbibi585 schreef: Om het dus niet moeilijk te maken.
Zoals vele vrachtwagenchauffeurs het dus doen (ik ook indertijd) "zorg dat ze rap iets vinden als ze je perse willen pakken".
Dan ben je er sneller vanaf .
P.S.: Ieder heeft daar dan natuurlijk z'n eigen interpretatie over met alle gevolgen vandien.
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Dan moet men de snelheidsbeperking maar opheffen net vóór het begin van de bebouwde kom met een verkeersbord C45 of C46.Bertje schreef:Dit is een situatie waar ik nog niet bij had stilgestaan maar ik kan die uitspraak wel enigszinds begrijpen. Indien het Hof van Cassatie de verkeersregels letterlijk had gevolgd, had het voor een precedent gezorgd waar iedereen zich op kon beroepen om legaal aan 90km/h de bebouwde kom binnen te vlammen, weliswaar slechts tot aan het eerste kruispunt. Echter, in ons lintbebouwde landje valt dit eerste kruispunt is veel gevallen samen met de dorpskerk en ben je al halfweg door de bebouwde kom voor de nieuwe snelheidsbeperking zou ingaan.Jozef schreef: In dit geval heeft het Hof van Cassatie evenwel geoordeeld dat de snelheid al van bij het verkeersbord F1a of F1b beperkt is tot 50 km/h.
Als men vanaf morgen de maximum toegestane snelheid in de bebouwde kom bijvoorbeeld opnieuw zou willen verhogen tot 60 km/h, wat moet er dan gewijzigd worden in het verkeersreglement: art. 11.1, dat zegt dat de snelheid binnen de beperkte kom beperkt is tot 50 km/h, of art. 71.2, dat zegt dat het bord F1a of F1b het begin van een bebouwde kom aanwijst?
Het is duidelijk dat in dit geval art. 11.1 moet gewijzigd worden. Hieruit blijkt nogmaal dat het bord F1a of F1b geen snelheidsbeperking inhoudt. Maar art. 11.1 is een verkeersregel, en die is ondergeschikt aan een verkeersbord zoals een C43 (snelheidsbeperking), welke geldt tot aan het volgend kruispunt (of een andersluiden bord C43, of een bord C45 of C46).
Re: Snelheidsbord vs. bebouwde kom
Dat lijkt mij nogal optimistisch verlagen tot 40km/h zie ik eerder gebeuren.Jozef schreef: Als men vanaf morgen de maximum toegestane snelheid in de bebouwde kom bijvoorbeeld opnieuw zou willen verhogen tot 60 km/h
In de bebouwde komeugeen schreef:
Kan het onderbord HERHALING ook bij een ander C43 geplaatst worden en zo ja in welke bijzondere omstandigheid?
De zone 30 kan herhaald worden.
Een situatie waarin een 70 "herhaling" binnen de bebouwde kom kan geplaatst worden, lijkt me raar - dat zou dan een heel lange weg ofzo moeten zijn binnen de BBK waar je al 70 mag, zonder enig kruispunt ... vrij onwaarschijnlijk.
Buiten de BBK kan een C43 (90) "herhaling" geplaatst worden op wegen waar de snelheid al beperkt is tot 90 km/u volgens artikel 11.2.2° a)