fietsen & voorsorteren

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

fietsen & voorsorteren

Bericht door Sofie »

Sorry als dit al eerder besproken werd / al op de site staat, maar dan kan ik het me niet herinneren

Als je nu aan een kruispunt komt als fietser, mooi op je fietspad rechts. Auto's kunnen rechtdoor rijden of links voorsorteren (bijvoorbeeld). Als fietser wil je links af slaan. Mag / moet je dan van het fietspad gaan en voorsorteren zoals &amp tussen de auto's? Ik ga er dan even vanuit dat er géén fietseneiland is.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Je moet inderdaad, net zoals elke andere bestuurder, volgende regels naleven:
Quote: AR 19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet:
...
2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen
b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.
...
Als je dat niet doet, zou je bij het links afslaan in conflict kunnen komen met de andere bestuurders die rechtdoor rijden, hé Sofie.

Op een druk kruispunt is het veiliger eerst rechtdoor te rijden tot aan de tegenoverliggende hoek van de rechter zijstraat, en dan over te steken (maar niet op een oversteekplaats voor voetgangers!). Ook voor jonge kinderen is dit een aanbevelenswaardige methode.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Quote: maar niet op een oversteekplaats voor voetgangers!
Dat is helaas in theorie heel wat makkelijker dan in de praktijk. De wegbeheerder doet er alles aan om het uit te lokken dat voetgangers op het fietspad komen en voetganger op het fietspad, bij mij in de buurt toch.
Daar hebben ze allerlei palen (borden) in de weg gezet aan de binnenrand van de stoep waardoor je onnodig om moet lopen als je op de stoep blijft. Daarnaast hebben die stoepen een hoge drempen en zit er onder die drempel een vrij diepe en brede goot waar je liever niet met jouw voet instapt als jouw enkel jou lief is, de enige manier om dat te voorkomen is door een zeer grote stap te zetten. Er zijn toch voetgangersvriendelijkere manieren om het water van de weg af te voeren.
Dit alles lokt bij veel mensen, waaronder ikzelf, uit dat ze over het fietspad lopen.

De stoepen zijn daarentegen weer aantrekkelijker voor de fietsers omdat de stoepen breder zijn dat de fietspaden en de fietsers weinig last hebben van die diepe brede goten. Dat in combinatie met het feit dat de voetgangers in de weg lopen op het fietspad lokt bij de fietsers weer het gedrag uit dat ze over de stoep fietsen.

Kortom, ook hier laat de wegbeheerder of wie dan ook de nodige steken vallen.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

En de voetganger trekt zich zoals gewoonlijk niks aan van het verkeersreglement. Als bestuurder is het ook dikwijls wat moeilijker om de rijbaan de volgen door allerlei straatmeubilair, asverschuivingen, ... Even over het fietspad om dergelijke dingen te ontwijken als bestuurder wordt niet getolereerd, evenzeer zou een voetganger die op het fietspad stapt niet getolereerd mogen worden.

Doet mij denken aan een grappig moment enkele jaren geleden. Vlak bij het vliegveld waar ik zweefvlieg ligt een oude spoorwegberm die nu een soort fietssnelweg is ('Bels lijntje', Turnhout - Baarle Hertog). Toen een hele meute fietsers op de startbaan verscheen is de havencommandant door naar toe gestapt met als woorden &quotLaat ons een afspraak maken, jullie fietsen niet op onze startbaan en wij vliegen niet op jullie Bels lijntje&quot. Uiteindelijk is dat de essentie, er gelden afspraken in het verkeer, waardoor niet altijd voor iedereen de makkelijkste methode/weg beschikbaar is.
Plaats reactie