Eerste keer rijles gaan volgen. Raad aub

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gwenneke
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 feb 2006, 00:00

Bericht door Gwenneke »

Heb er beetje zitten aan denken. Ben ondertussen met mijn broer in de auto gestapt gisteren, op een verlaten terrein en toen heeft hij mij laten rijden en dat vlot dus gewoon he, ik start, ik ga op mijn gevoel af om te starten en te vertrekken en het lukte gewoon. Ik voel me ook precies beter op mijn gemak. Dat is daar een groot plein met nog een straat waar geen verkeer inkomt, dus kon ook even schakelen en dat gaat zo vlotjes bij broer.

Mijn broer heeft gezegd dat hij me wel wilt leren rijden, maar door zijn beroep heeft hij vrij weinig tijd. Dus gaf hij me de raad om maandag met zelfvertrouwen in die auto te stappen, en me proberen in te beelden dat ik alleen in die auto zit en rijden zoals ik met hem deed. Mijn broer zal me dan komen ophalen als ik gedaan heb en vragen hoe het ging. Als het met instructeur weer niet goed ging, dan gaat broer zeggen dat ik andere instructeur wens, desnoods moet ik maar overstappen naar andere rijschool, als dat mogelijk is???

Door de domme commentaren die instructeur dinsdag gaf, voel ik me gewoon niet meer op mijn gemak.

Dus ik ga nu vrijdagavond, zaterdagavond en zondagavond op een verlaten terrein nog wat oefenen met broer en we zien wel. In ieder geval, heb een beetje meer hoop, ik dacht dus dinsdagavond echt dat het aan mij lag en dat ik superslecht was.

@Benny

heb jij mijn bericht reeds gekregen met gegevens? Want had gisteren thuis heel wat problemen met pc die blokkeerde?

Toch bedankt iedereen voor alle aanmoedigingen. Ik ga doorzetten, ik moet dat gewoon kunnen. Ik wil die instructeur bewijzen dat ik wel kan rijden. En natuurlijk hou ik jullie allemaal op de hoogte.

Oh ja, broer dacht eerst dat ik instructeur verkeerd had begrepen toen ik hem dat vertelde van die 2000 toeren, dat ik gas moest geven en dan koppeling laten komen. maar nu heeft een vriendin van mij ook dat verteld dat zij dat probleem ook gehad heeft maar toen zei instructeur dat ze hem waarschijnlijk verkeerd begrepen had?

We zien wel, kheb weer wat beetje meer moed en dat ga ik zeker nodig hebben om hem maandag iets te laten zien. Denk dat hij mij al aan manoeuvres zal laten beginnen, mag er echt nog niet aan denken of mijn maag draait gewoon om.

groetjes
Gwenneke
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 feb 2006, 00:00

Bericht door Gwenneke »

[quote=&quotBenny Stinkens&quot]
ik ga ook direct met je op een openbare weg (maar op een heel rustige plaats)
dan krijg jij alleen het stuur de pedalen zijn voor mij.

Voila, dit had ik mij voorgesteld, hij pedalen en ik sturen, maar ik moest direct alles doen.

Ik leer je dan sturen, spiegels kijken, pinken.
Dan komen pas de pedalen.
eerst leren vertrekken en stoppen (tot dat je dit onder de knie hebt zonder te vloeken)

tot je het onder de knie hebt, hij zag duidelijk dat ik dat nog niet had en toch moest ik al beginnen met naast die borduur te rijden!!
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Benny Stinkens schreef: Hallo Gwenneke,

Dit is geen goed nieuws. Het spijt me om dit te moeten lezen

1) Vindt ik het voor jou heel erg om op die mannier te moeten beginnen.

2) Komt die koekoek uit dezelfde rijschool als ik

Zou je me aub eens willen melden in welke gemeente je bezig bent en ook de naam van die koekoek aub ?
wel in mijn pb aub niet hier op de site
Dan kan ik nog altijd zien wat ik voor je kan doen.
Quote: @Benny

mag ik eens vragen hoe de eerste twee uren bij u verlopen als je met een persoon op weg gaat die nog nooit gereden heeft? Ik zeg niet dat het een slechte instructeur is, maar ik vind dat hij zeer weinig tact heeft om iets te zeggen.
Dit is wel een slechte instructeur
Een goede moet zeker geen leerlingen afbreken zelfs al zou die slecht zijn. (waarmee ik niet bedoel dat jij dat bent)

Mijn eerste 2 uren

Ik zal je eerst eens vertellen dat ik een strenge leraar ben maar met streng bedoel ik dus veeleisend.

Dit wil zeggen dat na je 18 uren de puntjes op de i moeten staan maar zeker niet bij de eerste 2 uren.

Er is een duidelijk verschil tussen streng en onbeschoft

Het eerste wat ik in mijn opleiding geleerd heb is dat ik moet afdalen tot het niveau van mijn leerling wat dus wil zeggen dat wij met ons 2 leren rijden en niet jij alleen.

Ik probeer dus eerst te achterhalen wat je wel of niet kan.
ik ga ook direct met je op een openbare weg (maar op een heel rustige plaats)
dan krijg jij alleen het stuur de pedalen zijn voor mij.
Ik leer je dan sturen, spiegels kijken, pinken.
Dan komen pas de pedalen.
eerst leren vertrekken en stoppen (tot dat je dit onder de knie hebt zonder te vloeken)

Quote: Gwenneke schreef:
OOk voor het stoppen heb ik nu al twee verschillende manieren gehoord. De ene duwt eerst op rem, en tegen dat auto stilstaat duwt hij koppeling in en plaatst hij hem terug in 1ste

anderen zeggen, je laat gas los, duwt koppeling volledig in en dan pas op de rem.
Dit hangt er vanaf:
Als ik je in 1ste versnelling laat stoppen is het eerst koppeling induwen en stoppen.
Als ik je vanuit 2de laat stoppen is het eerst remmen en als je bijna stilstaat koppeling induwen.

Dan leer je pas schakelen (terwijl we stilstaan) laat ik je alle versnellingen proberen.
Eerst mag je naar de pook kijken daarna laat ik je voor je in de verte kijken terwijl je gaat schakelen.

Als je dit goed kent gaan we beginnen te rijden.

Ik kan hier nu niet 2 lesuren gaan neerschrijven te meer omdat dit ook van leerling tot leerling afhangt.

Maar ik kan je wel vertellen dat ik met een doorsnee leerling de eerste 2 uren reeds op de (rustige wegen) kan rijden.

Ik ben in 13 jaar nog nooit tegen een leerling uitgevlogen, integendeel het goed en rustig kunnen omgaan met de leerlingen (ook de minder goede) is juist de uitdaging die ik het liefst heb in mijn job.
Quote: en nu denk ik dat het nooit zal lukken ..........
Dit mag je zeker niet denken
Men zegt wel goed begonnen is half gewonnen maar dat wil niet zeggen dat slecht begonnen alles verloren is he

Als er in de zetel waar jij bezig bent echt maar 1 of 2 leraren zitten kan je ook nog van zetel veranderen. Laat je niet te snel afschepen.
Ik schaam me in die koekoek zijn plaats

En wens je nog veel succes, als je nog met vragen zit weet je waar je moet zijn he.
Dit lijkt me een veel betere manier en zo pas ik het ook ongeveer toe op de 2 dochters van m'n vriendin die ik ook aan het leren rijden ben.

Het is voor mij ook de eerste keer dat ik leken leer autorijden en naar wat ik hier lees doe ik het blijkbaar zo slecht niet Benny
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Gwenneke schreef: En hij ging veel te vlug voor de eerste les. Ik vond dat ik geen tijd kreeg om iets te verwerken. En toen ik moest leren voor zo enkel met de ontkoppeling vooruit te gaan, en ik ging soms wat te vlug dan zei hij zo echt &quotkijk kijk ze is weer weg ze, precies nen vlieger&quot als ge dat niet kunt beheren dan gaat het voor manoeuvres ook niet goed gaan.
Hij spreekt blijkbaar zichzelf tegen.
Langs de ene kant verwijt hij je precies met een vlieger te rijden maar langs de andere kant geeft hij je opdracht om het voertuig veel te hoog in toeren te jagen om te vertrekken.
Begrijpen wie begrijpen kan.

Krijgt hij daar een kick van ofzo om de mensen uit te lachen????
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

JC schreef: Let wel op met dat oefenen op dat verlaten terrein. Je hebt er geen geldig rijbewijs voor dus je loopt het risico op een fikse boete. De kans dat je die krijgt is zeer klein, maar ze is er wel. Je moet maar 'ne kwade' tegenkomen en je hebt prijs.

Eigenlijk kan het enkel op privé-terrein.
Ja Gwenneke, dat zou ik toch niet doen hoor, dat oefenen op dat verlaten terrein.

Er moet daar maar eens een stomdronken bestuurder aangereden komen en tegen jouw wagen rijden.
Quote: Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer

Artikel 30

§ 1. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft hij die :

1° een motorvoertuig bestuurt zonder houder te zijn van het rijbewijs vereist voor het besturen van dit voertuig, of van het als zodanig geldend bewijs
...
Die bedragen moeten met 5,5 vermenigvuldigd worden voor de opcentiemen. De boete bedraagt dus 1.100 tot 11.000 Euro, zijnde 44.374- tot 443.739- oude Belgische frank. Zelfs die laagste boete is toch nog altijd even slikken, hé.

Dat je nog met diezelfde instructeur wil gaan rijden, dat begrijp ik niet. Je betaalt niet om hem te tonen dat je kunt rijden hij moet tonen dat hij jou op een fatsoenlijke manier kan leren rijden. Dit is geen twijfelgeval meer, die vent heeft het echt wel meer dan genoeg uitgehangen.

Ik wens jou niettemin veel succes toe.
Gwenneke
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 feb 2006, 00:00

Bericht door Gwenneke »

Hey

Oei, ik dacht dat het mocht om op dat terrein daar te oefenen, dat is achter mijn pa zijn werk, en dat is industriezone in aanbouw, maar daar komt dus echt geen kat, behalve allemaal mensen die leren autorijden. Maar is wel vlakbij rijkswacht, dus toch gevaarlijk .....

Zal dan maar andere oplossing zoeken.

Eigenlijk hebben jullie gelijk dat ik niet meer met hem zou verder moeten, maar dat is geen rijschool waar je dus 5 of 6 verschillende instructeurs hebt. Ik weet dat zijn vrouw de inschrijvingen regelt enzo, er staan daar wel ganse dag 2 leswagens, ik weet dat hij les geeft maar weet niet of er nog een tweede instructeur is (dacht vroeger wel, was een vrouw) ofwel moet ik dat eens navragen.

dus zou wel willen veranderen van instructeur, maar denk dat ik dan direct van rijschool ga moeten veranderen? Want volgens mij is hij de enige daar. toen ik deze middag van werk naar huis ging, zag ik de twee auto's daar staan, had gehoopt van een andere instructeur te zien, dan kon ik die mss eens aanspreken.

Wat betreft die uitleg, ja ik vind ook dat die heel onduidelijk komt. Ik weet niet of andere instructeurs dat zo aanpakken, maar die zat gans de tijd maar te babbelen over schakelen en zo, maar ondertussen moest ik mij concentreren op de openbare weg, snelheid en dan zo tijdens die eerste les.

Ik krijg gewoon de kriebels van die vent. Ik weet het niet. Soms denk ik het ligt aan mij. Maar hij moet veel informatie geven, maar hij moet ook weten te doseren, hij zegt zoveel ineens dat ik gewoon de tijd niet krijg om iets te verwerken. Want ik zei dan tegen hem 's avonds, ja ga het vanavond allemaal keer op een rijtje zetten, en dan is dat zo die toon waarop hij antwoordt, das zo echt met een lachje, en dan zegt hij, hahahaha, ja ge hebt veel om voor op een rijke te zetten. Het is gewoon de manier waarop hij iets zegt. Als ik fouten maak, is het normaal dat ik erop gewezen wordt, maar ik vind de toon waarop men iets zegt, heel veel doet.

Dus ja, ofwel moet ik zo vlug mogelijk andere rijschool zoeken, weet niet of ik zelfs zo maar mag veranderen? Weet iemand dat?? Ofwel hopen dat er daar nog een tweede instructeur is.

Groeten
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Benny Stinkens schreef: @bibi585,

Voor jou zal het moeilijker zijn als voor mij.
Niet alleen omdat ik een opleiding en meer ervaring heb dan jij,
Maar vooral omdat jij met je eigen dochters bezig bent.

Het is voor de meeste mensen veel gemakkelijker om een wildvreemde op te leiden dan een familielid.

Een leerling aanvaard veel sneller iets van een leraar in plaats van zijn/haar vader

Dus als jij je dochters zelf kunt opleiden zonder je druk of nerveus te maken kan ik alleen maar zeggen petje af

Laat het ook duidelijk zijn dat mijn omschrijving van &quotde 2 eerste uren&quot niet compleet was. Want ik heb bv niet geschreven dat ik als allereerste begin met de zithouding, gordeldracht, spiegelinstelling.
Bedankt voor het compliment al moet ik er wel bijzeggen dat het de dochters zijn van m'n vriendin die ik pas 2 jaar ken.
Niet die van mij dus.


Ja zithouding enzo was ook eerste voor het starten van de motor.
Gwenneke
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 feb 2006, 00:00

Bericht door Gwenneke »

Hey

ik ga dus vanavond terug he, van 18 u tot 20 u. Ik was dit weekend op vakantie in Ardennen, maar mijn moeder zou moeten gebeld hebben om te mleden dat ik liever andere instructeur had omdat ik me zeker niet goed voel bij de manier waarop de vorige mij behandeld.

Dus ben benieuwd, ik laat het jullie wten.

Nu nog iets zoeken om mijn zenuwen onder controle te houden
Gwenneke
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 feb 2006, 00:00

Bericht door Gwenneke »

lieve mensen allemaal

Nieuwe instructeur, ik reed zonder problemen de baan op. Viel één keer stil door men eigen fout, had koppeling niet ingeduwd.

Ik moest met hem leren parkeren, en het ging super goed, ik heb een goed gevoel!!!

vooruit parkeren ging zeer vlot, achteruit parkeren ook goed, mocht direct op minimum afstand beginnen, moet nog wat oefenen maar ale ik heb er weer zin in.

Mag van hem woensdag al terug gaan!! Ben echt blij
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ha, Gwenneke, ik ben fantastisch blij dat het nu zo goed gaat met je nieuwe instructeur.

Je ziet het: met een bekwame instructeur met wie het klikt, is leren rijden een plezier, en zul je wel vlug vorderingen maken hé.

Houd ons in ieder geval verder op de hoogte hé.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Plaats reactie