stilstaan in N of 1ste
stilstaan in N of 1ste
wanneer ik moet wachten voor een rood licht of overweg houd ik steeds de koppeling en de rem in.
maar in welke versnelling zet ik de wagen best, in neutraal od in 1ste?
maarten
maar in welke versnelling zet ik de wagen best, in neutraal od in 1ste?
maarten
Re: stilstaan in N of 1ste
2 opties die in mijn ogen goed zijn:Anonymous schreef: wanneer ik moet wachten voor een rood licht of overweg houd ik steeds de koppeling en de rem in.
maar in welke versnelling zet ik de wagen best, in neutraal od in 1ste?
maarten
- 1ste en koppeling ingedrukt, voet op de rem is niet noodzakelijk
- neutraal, koppeling los, en handrem aan
Als ze je zo zouden aanrijden, zou je in het eerste geval met je voet van de koppeling afschieten, en in het beste geval stilvallen. In het tweede geval, zal je auto niet blijven verder bollen.
Ik vermoed dat ik op deze puntjes verbetert ga worden, maar dan leer ik zelf ook wat bij, ik denk in ieder geval dat ik al in de juiste richting zit.
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Re: stilstaan in N of 1ste
Je zet best de versnellingshendel in neutraal en laat de koppeling opkomen, zover is duidelijk.Anonymous schreef: wanneer ik moet wachten voor een rood licht of overweg houd ik steeds de koppeling en de rem in.
maar in welke versnelling zet ik de wagen best, in neutraal od in 1ste?
maarten
Zo nodig houd je de wagen stilstaand met de parkeerrem (voor langere tijd) of met de voetrem (voor even).
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Hier moet je wel uitkijken dat je niet te veel tijd verliest met hem terug in 1 ste schakelen of je parkeerrem af te zetten, want in het echte leven is 1 seconde gelijk aan de tijd dat het groen wordt en de mensen achter je gaan claxonerenQuote: Je zet best de versnellingshendel in neutraal en laat de koppeling opkomen, zover is duidelijk.
Zo nodig houd je de wagen stilstaand met de parkeerrem
Ook tijdens je examen daar mee uitkijken dat je niet te veel tijd ermee verliest want examinatoren hebben het meeste schrik van het verkeer wat van achter komt.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
De wetgever vond het tijdsverlies blijkbaar niet belangrijk. In Duitsland kun je tijdig de eerste versnelling inschakelen, omdat het gele licht (dat overeenkomt met ons oranjegele licht) even samen met het rode verkeerslicht brandt vooraleer het groene licht gaat branden.Benny Stinkens schreef: Hier moet je wel uitkijken dat je niet te veel tijd verliest met hem terug in 1 ste schakelen of je parkeerrem af te zetten, want in het echte leven is 1 seconde gelijk aan de tijd dat het groen wordt en de mensen achter je gaan claxoneren
Maar mag je bij rood+geel dan ook al doorrijden? Indien niet, dan vrees ik dat de Belgen niet volwassen genoeg zijn om de regels te volgen. Oranjegeel is nu al post-groen en een aanduiding dat je snel nog gas moet bijgeven. Rood+oranjegeel zou dus snel pre-groen worden met een verplaatsing van het probleem als gevolg.
Bovendien is zo'n systeem helemaal niet nodig. In plaats van domweg voor je uit te staren als je voor een rood licht staat kan je beter het verkeer rondom je in het oog houden, samen met de verkeerslichten in de andere richting(en). Ook het voetgangerslicht in de eigen richting wordt soms groen vóór het licht voor de auto's.
Mij overkomt het zelden dat ik bij groen nog moet schakelen.
Laatst aangepast door Bertje op Do Jun 22, 2006 6:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bovendien is zo'n systeem helemaal niet nodig. In plaats van domweg voor je uit te staren als je voor een rood licht staat kan je beter het verkeer rondom je in het oog houden, samen met de verkeerslichten in de andere richting(en). Ook het voetgangerslicht in de eigen richting wordt soms groen vóór het licht voor de auto's.
Mij overkomt het zelden dat ik bij groen nog moet schakelen.
Laatst aangepast door Bertje op Do Jun 22, 2006 6:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Neen, dat mag niet.Bertje schreef: Maar mag je bij rood+geel dan ook al doorrijden?
Als er geen achterliggers zijn, is het wel handig voor een zogenaamde "vliegende start": je wacht ongeveer 10 m vóór het rode verkeerslicht, en als het rood+geel wordt vertrek je, zodat het verkeerslicht groen wordt op het ogenblik dat je het voorbijrijdt. In principe duurt rood+geel niet langer dan 3 seconden.
Daar heb je niet noodzakelijk rood+geel voor nodig. Als er geen achterliggers zijn vertraag ik ook al van ver voor een rood licht, zodat ik, met een beetje geluk helemaal niet moet stilstaan voor het groen wordt. Dat spaart uiteindelijk niet alleen tijd, maar ook brandstof en het is milieuvriendelijker (niet vanuit stilstand optrekken in eerste versnelling).
Dit brengt ons dan weer bij een ander Belgenprobleem, namelijk dat traag rijden in sommige situaties (zoals uitbollen voor een rood licht of hindernis) blijkbaar niet getolereerd wordt: je mag enkel ofwel de plaatselijke maximumsnelheid+10 km/h rijden ofwel stilstaan en de overgang daartussen is liefst zo bruusk mogelijk.
Dit brengt ons dan weer bij een ander Belgenprobleem, namelijk dat traag rijden in sommige situaties (zoals uitbollen voor een rood licht of hindernis) blijkbaar niet getolereerd wordt: je mag enkel ofwel de plaatselijke maximumsnelheid+10 km/h rijden ofwel stilstaan en de overgang daartussen is liefst zo bruusk mogelijk.
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
En een probleem is ook dat je voorligger, die zich aan de maximum toegestane snelheid wil houden, zich ergert als jij 10 km/h sneller wil rijden en stiekem gaat versnellen als je hem inhaalt, terwijl je achterligger zich ergert omdat je niet 20 km/h sneller rijdt.Bertje schreef: Dit brengt ons dan weer bij een ander Belgenprobleem, namelijk dat traag rijden in sommige situaties (zoals uitbollen voor een rood licht of hindernis) blijkbaar niet getolereerd wordt: je mag enkel ofwel de plaatselijke maximumsnelheid+10 km/h rijden ofwel stilstaan en de overgang daartussen is liefst zo bruusk mogelijk.
Zie mijn onderschrift: wederzijds met elkaar rekening houden is in België dikwijls ver te zoeken.
JC, dat zou echt een aanwinst zijn voor het verkeer.
China heeft natuurlijk het voordeel dat ze bij 0 (hebben) moeten beginnen. Hiermee bedoel ik dat China nog niet zo lang geleden een straatarm land was en nu economisch enorm in de lift zit en volgens de laatste technologische kennis allerlei nutsvoorzieningen kan aanleggen daar waar wij in het westen deze voorzieningen decennia geleden al hebben aangelegd en daardoor wat ouderwetsere systemen hebben. Natuurlijk wordt het langzaam geupgraad als het goed is maar dan nog zitten we met het probleem dat je moeilijk een heel systeem kan vervangen voor heel veel geld zolang het huidige systeem nog ongeveer adequaat is.
China heeft natuurlijk het voordeel dat ze bij 0 (hebben) moeten beginnen. Hiermee bedoel ik dat China nog niet zo lang geleden een straatarm land was en nu economisch enorm in de lift zit en volgens de laatste technologische kennis allerlei nutsvoorzieningen kan aanleggen daar waar wij in het westen deze voorzieningen decennia geleden al hebben aangelegd en daardoor wat ouderwetsere systemen hebben. Natuurlijk wordt het langzaam geupgraad als het goed is maar dan nog zitten we met het probleem dat je moeilijk een heel systeem kan vervangen voor heel veel geld zolang het huidige systeem nog ongeveer adequaat is.
In China hanteert men in de meeste steden een nog meer geavanceerd systeem. Er wordt naast het verkeerslicht weergegeven hoeveel seconden de cyclus nog duurt.
Je ziet bv. groen licht en de teller loopt in groen terug van 30 sec. naar nul, dan oranje, oranje teller loopt terug van 3 naar 0 sec, en dan rood. Handig, je weet tenminste hoe lang je moet wachten.
Als het lang duurt zet dan maar in neutraal, maar anders laat je hem maar in eerste staan. Als elke bestuurder 1 sec. nodig heeft om naar eerste te schakelen dan komen er beduidend minder wagens door het groen wat files kan veroorzaken of verergeren.
Voor de automaat-rijders, laat dat ding maar in D staan. In elk boekje van een moderne automaat zal je vinden dat het geen kwaad kan om in D stil te staan en het 'kruipen' te stoppen met je rem.
Je ziet bv. groen licht en de teller loopt in groen terug van 30 sec. naar nul, dan oranje, oranje teller loopt terug van 3 naar 0 sec, en dan rood. Handig, je weet tenminste hoe lang je moet wachten.
Als het lang duurt zet dan maar in neutraal, maar anders laat je hem maar in eerste staan. Als elke bestuurder 1 sec. nodig heeft om naar eerste te schakelen dan komen er beduidend minder wagens door het groen wat files kan veroorzaken of verergeren.
Voor de automaat-rijders, laat dat ding maar in D staan. In elk boekje van een moderne automaat zal je vinden dat het geen kwaad kan om in D stil te staan en het 'kruipen' te stoppen met je rem.
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Je hoeft zelfs niet naar China te gaan, in Hasselt staan er ook zo een verkeerslichten (proefproject) en alleen voor voetgangersQuote: In China hanteert men in de meeste steden een nog meer geavanceerd systeem. Er wordt naast het verkeerslicht weergegeven hoeveel seconden de cyclus nog duurt.
Je ziet bv. groen licht en de teller loopt in groen terug van 30 sec. naar nul, dan oranje, oranje teller loopt terug van 3 naar 0 sec, en dan rood. Handig, je weet tenminste hoe lang je moet wachten.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.