eerst remmen en dan ambriage? of andersom?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Als je moet vertragen en ontkoppelen, is het ook aangenamer om eerst het rempedaal al wat in te duwen.

Doe je het omgekeerd, dan zal de wagen bij het ontkoppelen minder sterk gaan vertragen doordat de motorrem wegvalt, en vervolgens weer sterker gaan vertragen doordat je het rempedaal induwt.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

eerst remmen en dan ambriage? of andersom?

Bericht door gast »

hello,

iemand vertelde dat als je rijdt en je wilt remmen, je eerst lichtjes moet remmen en vanaf je begint te remmen (zelfs een klein beetje maar) je dan pas ja ambriage moet induwen(om dan bijvoorbeeld in neutraal te zetten voor een stoplicht)

nu heb ik dat altij omgedraaid en altijd eerst ambriage ingedrukt en dan remmen

maakt dit echt zoveel uit op het praktijkexaam? ik heb overmorgen exaam en zou dan toch zeker er moeten op beginnen letten!

alvast bedankt
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Ja dat maakt uit. Waarom doet iedereen dat toch zo?

De goede manier:
- Je remt zachtjes af met de voetrem
- Je schakelt terug, en remt af op de motor
- Je ontkoppelt dus niet
- Je ontkoppelt pas als je motor bijna terug aan zijn stationair toerental is

Waarom zo doen? Zo rem je met je motor, en met je remmen tegelijk. Je verslijt minder remblokjes, en je verzacht de krachten die de remblokken moeten verwerken.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Ik kan nog een tweede reden geven. Uit ervaring weet ik dat je minder snel slipt wanneer je de motor niet ontkoppeld. Stel je remt matig met de ontkoppeling ingedrukt. Op een ijzelplek zullen je wielen blokkeren door de zeer geringe weerstand tussen de ijzel en de band. Wanneer de motor niet ontkoppeld is gaan de wielen toch nog draaien.

Bovendien rem je sneller als je eerst op je rempedaal stampt bij een noodstop en dan je ontkoppeling indrukt. Als je reflex is van eerst te ontkoppelen verlies je enkele kostbare tienden van seconden.

Ik snap ook niet waar dit fabeltje vandaan komt, om eerst te ontkoppelen. Prutschauffeurs die ze onmiddellijk van de weg moeten halen voor ze in de statistieken belanden volgens mij.
De gergelde forumlezer weet dat ik me deze vraag niet hoef te stellen, mijn auto heeft geen ontkoppeling. Automaat rijden zou voor een groot gedeelte van de chauffeurs een betere oplossing zijn dan zich in te beelden dat ze Shumacher of Senna zijn en zitten te prutsen met de roerstokje in het midden.
trancemokes

Bericht door trancemokes »

als je toch je ontkoppeling elkes keer zou induwen dan gaat uw ontkoppeling verbranden, en dit kan tot schade leiden en tot een vieze stank van de motor
zotte_tine
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 mei 2006, 00:00

Bericht door zotte_tine »

ja inderdaad de auto vertraagd minder snel, ik had het ook eerst zo geleerd om eerst de koppeling in te duwen en dan de rem, maar nu begint het al veel beter te gaan op de juiste manier!

je remafstand wordt veeeeeel korter als je eerst je rem induwd en ook niet te vergeten, je koppeling loslaten terwijl je nog remt en niet blijven induwen anders rem je niet via de moter en is je remafstand weer langer!

doei
Plaats reactie