Vraagje i.v.m. vervallen voorlopig rijbewijs model 2

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Bert
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 dec 2006, 00:00

Vraagje i.v.m. vervallen voorlopig rijbewijs model 2

Bericht door Bert »

Hey mensen,

Ik heb een voorlopig rijbewijs model 2 en dat vervalt binnen een 10 -tal dagen. Nu ga ik overmorgen mijn praktijk gaan doen, maar stel dat ik er niet door ben.

Dan had ik dacht ik 2 opties:
1. Ik kan mijn praktijk examen nog afleggen met rijschool ( zelfs zonder voorlopig rijbewijs).

2. Ik kan mijn model 2 veranderen naar model 1.

Nu is mijn vraag of ik dan nog iets van rijlessen moet nemen en welke termijn ik dan nog moet rijden ( ik dacht 3 maand maar meer omdat ik al 6 maand met model 2 heb gereden.)
GRO
Administrator
Berichten: 12746
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Je kan altijd met de rijschool examen gaan doen.

Als je huidige model vervalt en je hebt geen nieuw model aangevraagd, dan heb je geen voorlopig rijbewijs meer. Je kan dan alleen nog rijden met de rijschool.

Voor de rest staat alles uitgelegd op de pagina RIJBEWIJS WIE/WANNEER
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

KB van 23 maart 1998, Artikel 6:
De scholing op basis van een voorlopig rijbewijs is aan de volgende voorwaarden onderworpen:
1° De kandidaat:
f) mag geen houder geweest zijn van een voorlopig rijbewijs, geldig voor dezelfde categorie of subcategorie van voertuigen.
Dit verbod is evenwel niet van toepassing:
* op de houder van een voorlopig rijbewijs model 2, die een voorlopig rijbewijs model 1 of model 3 wil behalen.
De scholing die gevolgd werd op basis van een voorlopig rijbewijs geldig voor de categorie B wordt, in geval van afgifte van een ander voorlopig rijbewijs geldig voor deze categorie, in aanmerking genomen voor het berekenen van de termijn voorgeschreven in artikel 34, tweede lid

De laatste paragraaf gaat over de minimumtijd voor je examen mag afleggen, niet over een maximale geldigheid van het voorlopig rijbewijs. Je kan dus overstappen op een model 1 of model 3, de scholing die je al doorlopen hebt wordt meegeteld in het berekenen van de minimumduur, en voor zover ik zie gebeurt er niets speciaals bij het berekenen van de maximumduur. Dit wil zeggen dat je, als je overstapt op een ander model, je de volledige maximumtijd krijgt om te oefenen, zonder aftrek van de tijd die je al hebt genomen onder het vorige model.
Tenzij ik iets over het hoofd heb gezien.
GRO
Administrator
Berichten: 12746
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Dit wil zeggen dat je, als je overstapt op een ander model, je de volledige maximumtijd krijgt om te oefenen, zonder aftrek van de tijd die je al hebt genomen onder het vorige model.
Dat is correct.
Bert
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 dec 2006, 00:00

Bericht door Bert »

ah ok,

dus in principe kan ik overgaan naar model 1 en is mijn minimumtijd (6maand) al verstreken en kan ik al redelijk snel praktijkexamen doen ( met eigen wagen en begeleider dan weliswaar).[/u]
Plaats reactie