morgen praktijkexamen - dringende vraagjes

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Oei, automatisch uitgelogd terwijl ik nog maar net online was en een foutje met het quoten. Jullie mogen die vorige 2 postings uiteraard verwijderen.
Is bij deze gebeurd (Bertje)

Wat bedoel je Benny, verboden bij wet of niet volgens de code onder de rijinstructeurs?
Als je maneuvres oefent op een privé-terrein wat vaak is met rijlessen dan kan de wet dat toch helemaal niet verbieden? Het is niet dat er veel ander verkeer is op zo'n terrein. Ik ergerde mij er aan bij mijn lessen dat er elke keer weer onnodig tijd verspilt werd doordat ik weer op en neer moest rijden naar dat terrein (zeker 35 minuten schat ik) en het goed zetten van de paaltjes. 4 uur achter elkaar is practischer en dat zou ik dan ook aanraden aan iedereen die het concentratievermogen en uithoudingsvermogen daarvoor heeft.

Dit lijkt mij zo'n verschrikkelijk individueel iets. Sommigen kunnen 8 uur achter elkaar rijden zonder moe te worden, anderen hebben maar voor een half uur concentratie. Net als dat de een 10 uur op een dag kan studeren zonder afgestompt te geraken en de ander na een uur al moe is.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Nog een reden om lessen niet allemaal achter elkaar te geven, maar te spreiden over verschillende dagen is dat de hersenen dan de kans krijgen om alle nieuwe gegevens te verwerken.
Sommige mensen mogen dan wel (denken dat ze) tien uur achter elkaar kunnen studeren, maar dat is de methode van de slechte student die morgen een examen heeft: na een paar dagen is meer dan de helft terug vergeten. Als je daarentegen regelmatig een beetje studeert en de tijd neemt om dingen te herhalen zal je een veel beter resultaat bekomen, zowel bij het studeren voor examens als bij het oefenen met de wagen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

@ BBB,

Je rekent net zoals een nederlander

Als ik zoveel minuten dit doe of dat doe kost het mij zoveel
Als ik met je 35 minuten naar een terein toe zou rijden (dat hoeft in de rijschool waar ik werk gelukkig niet) dan geef ik je tijdens het erna toe rijden ook les en wordt ik er dus ook graag voor betaald.

Zoals jij trouwens schrijft dat een persoon het wel aan kan om 4 uur achter elkaar les te volgen en een ander niet.

Kun je de lijn misschien doortrekken: Er zijn vrachtwagenchauffeurs of buschauffeurs die drie dagen achter elkaar kunnen doorrijden zonder een ongeval te veroorzaken en er zijn er die dat niet kunnen.

Maar ook daar zijn de rij en rusttijden voor iedereen
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

OK jongens, zo kan ie welweer he.
Zal ik nu de vooroordelen over de vlamingen naar boven halen?
Laten we niet vergeten dat de gemiddelde Nederlander altijd nog heel wat meer geld aan zijn rijopleiding besteedt dan de gemiddelde vlaming, dat is een feit. Rondjes geven hebben de Nederlanders inmiddels ook al lang geleerd hoor. We nemen wel altijd nog voedingsmiddelen mee wanneer we op vakantie gaan, dat is niet alleen vanwege het geld maar ook omdat ze buiten Nederland gewoon weinig fatsoenlijk broodbeleg hebben en weinig drop enzo. Het went op een gegeven moment maar ik mis het goede broodbeleg nog steeds een beetje.

Quote: De uitzonderingen zullen wel de regel bevestigen, maar langer dan 2 uur zonder onderbreking lesgeven is pedagogisch over het algemeen onverantwoord. Na 2 uur dalen het concentratie- en assimilatievermogen bij de meeste leerlingen drastisch.
Nogmaals, dat is zeer individueel. Er zijn zeer grote verschillen tussen personen, die 2 uur is bijlange na geen wetmatigheid.
Gewoon 4 uur doorrammen als de klant dat wilt. De klant betaalt dus hij bepaalt.


Quote: Jij kan ook gewoon denken dat je je zo lang kan concentreren...
Dat is waar
Het gaat niet om mij, ik heb er niets meer aan. Waar het om gaat is dat het aan de leerling is om in te schatten van zichzelf ofdat hij dat wel of niet kan en te bepalen ofdat hij dat wilt doen, de leerling betaald dus de rijinstructeur heeft zijn wensen in te willigen zolang de verzoeken redelijk zijn.
Quote: Kun je de lijn misschien doortrekken: Er zijn vrachtwagenchauffeurs of buschauffeurs die drie dagen achter elkaar kunnen doorrijden zonder een ongeval te veroorzaken en er zijn er die dat niet kunnen.

Maar ook daar zijn de rij en rusttijden voor iedereen
Dat vind ik een slechte vergelijking. De rusttijden van de vrwch en de bch zijn er voor de veiligheid van de passagiers en de andere weggebruikers.
Als een leerling te weinig rust heeft dan komt de veiligheid niet in het geding aangezien er nog een instructeur naast zit. Bovendien hebben wij het hier over maneuvres en dan ben je à¼berhaupt niet op de openbare weg.
Denk jij dat de mensen die de luxe hebben dat ze van een begeleider kunnen leren rijden stoppen na 2 uur rijden? Sommigen wel, sommigen niet net afhankelijk van de capaciteiten.


Quote: Nog een reden om lessen niet allemaal achter elkaar te geven, maar te spreiden over verschillende dagen is dat de hersenen dan de kans krijgen om alle nieuwe gegevens te verwerken. Nog een reden om lessen niet allemaal achter elkaar te geven, maar te spreiden over verschillende dagen is dat de hersenen dan de kans krijgen om alle nieuwe gegevens te verwerken.
Sommige mensen mogen dan wel (denken dat ze) tien uur achter elkaar kunnen studeren, maar dat is de methode van de slechte student die morgen een examen heeft: na een paar dagen is meer dan de helft terug vergeten. Als je daarentegen regelmatig een beetje studeert en de tijd neemt om dingen te herhalen zal je een veel beter resultaat bekomen, zowel bij het studeren voor examens als bij het oefenen met de wagen.
Dat klopt maar dan moeten de hersenen wel iets hebben om te verwerken, nietwaar? Als je eerst de fouten eruithaalt dan moet je iets vervolgens een keer 3 achter elkaar goed uitvoeren en pas dan hebben jouw hersenen iets om te verwerken en op te slaan.
Ik weet op neurofysiologisch niveau ongeveer hoe het geheugen werkt.
Er wordt als het ware een geheugenspoor aangelegd wat vervalt met de tijd en voldoende frequent een identieke stimulus moet krijgen om te consolideren, na een bepaalde tijd treden er extra mechanismen in werking die dat spoor nog solider maken. Eigenlijk niet zo gek veel anders als hoe een mens zijn spieren ontwikkelt.
Een vriend van mij slaagde erin om alleen met de blok iets te doen en haalde allemaal cijfers van tussen de 15 en de 18 voor de belangrijke examens. Hij doet nu onderzoek. Je moet het maar kunnen, helaas behoor ik ook tot de minder begaafden/gelukkigen en moet ik het bij houden om goede cijfers te kunnen halen.
Er is btw nog een belangrijk verschil tussen rijlessen en studeren. Studeren kost enkel tijd, rijlessen kosten ook nog eens een kapitaal.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Benny Stinkens schreef: @ BBB,

Je rekent net zoals een nederlander
Het is dan ook een nederlander dacht ik
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Rafael schreef:
Benny Stinkens schreef: @ BBB,

Je rekent net zoals een nederlander
Het is dan ook een nederlander dacht ik
@Rafael,
Dat weet ik waarom dacht je dat ik het schreef
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste BBB,

Je kunt niet ontkennen dat de overgrote meerderheid van de cursisten na 2 uur les een pauze nodig hebben.

Het ministerieel besluit terzake kon uiteraard geen normen vastleggen op basis waarvan bepaalde kandidaten van deze regel zouden kunnen afwijken. Veeleer heeft het de bescherming van de &quotklant die koning is&quot als oogmerk gehad. De kans is immers veel groter dat sommige kandidaten zich, om materiële redenen, in staat achten om meer dan 2 uur les na elkaar te volgen, dan dat ze er daadwerkelijk toe in staat zijn met een efficiënt assimilatievermogen.

Je vergelijkt het met de manier waarop een mens zijn spieren ontwikkelt. Wel, wat denk je van iemand als ik, die niet meer gewend ben te fietsen? Denk je dat ik beter elke dag 0:30 u. ga rijden, of dat ik beter één keer per week 7 x 0:30 u = 3:30 u ga rijden?
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Nogmaals Jozef het concentratievermogen, het assimilatievermogen en het verval van beiden is zeer individueel.
De één is nu eenmaal wat begaafder dan de ander. De één kan 10 uur per dag achter de boeken zitten en heeft nergens last van, de ander wordt na een half uur al zot.
Hoe dan ook, de eindbeslissing hierover dient bij de leerling te liggen aangezien hij de opdrachtgever is die betaald.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

BBB schreef: Nogmaals Jozef het concentratievermogen, het assimilatievermogen en het verval van beiden is zeer individueel.
De één is nu eenmaal wat begaafder dan de ander. De één kan 10 uur per dag achter de boeken zitten en heeft nergens last van, de ander wordt na een half uur al zot.
Hoe dan ook, de eindbeslissing hierover dient bij de leerling te liggen aangezien hij de opdrachtgever is die betaald.
Jij kan ook gewoon denken dat je je zo lang kan concentreren...
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

BBB schreef: Studeren kost enkel tijd, rijlessen kosten ook nog eens een kapitaal.
Even nuanceren: rijlessen kosten jou een kapitaal studeren kost jou tijd en je ouders twee kapitalen.
Van uitsluitend de inschrijvingskosten van mijn vier jaar universiteit had ik meer dan 3x mijn motorrijopleiding kunnen betalen. Daar kwam dan nog eens 4x een jaarabonnenment op de trein bij (= nog eens ruim 4 motorrijopleidingen) en cursussen en handboeken.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Bertje schreef:
BBB schreef: Studeren kost enkel tijd, rijlessen kosten ook nog eens een kapitaal.
Even nuanceren: rijlessen kosten jou een kapitaal studeren kost jou tijd en je ouders twee kapitalen.
Van uitsluitend de inschrijvingskosten van mijn vier jaar universiteit had ik meer dan 3x mijn motorrijopleiding kunnen betalen. Daar kwam dan nog eens 4x een jaarabonnenment op de trein bij (= nog eens ruim 4 motorrijopleidingen) en cursussen en handboeken.
Nee hoor, ik moet mijn eigen studiekosten betalen! Die studikosten zijn zeer laag ivm de andere Europese landen waaronder Nederland.
Ter illustratie: In Nederland betaal je aan inschrijvingsgeld voor een vijfjarige universitaire studie zo'n €17.000 (technische universiteiten), voor een 4-jarige universitaire studie ben je €11.000 kwijt.
Dit zou nog wel eens kunnen stijgen de komende jaren.
In de USA ben je afhankelijk van de universiteit (overheid of privaat) €5000 tot €30.000 kwijt. Engeland ligt er zo'n beetje tussenin geloof ik.
Hier in België ben je €500 per jaar kwijt.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Gewoon 4 uur doorrammen als de klant dat wilt. De klant betaald dus hij bepaalt.
Neen mijn beste de klant betaald de wetgever bepaalt.
Quote: de leerling betaald dus de rijinstructeur heeft zijn wensen in te willigen zolang de verzoeken redelijk zijn.
Mij de wet laten overtreden is niet een redelijk verzoek
Quote: OK jongens, zo kan ie welweer he.
Je bent een sportieve Nederlander en daar heb ik het graag mee te doen en kan het dus af en toe niet laten om een steekje te zetten
Quote: Rondjes geven hebben de Nederlanders inmiddels ook al lang geleerd hoor.
Zeg maar waar een wanneer en we zullen er zijn
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Quote: Zeg maar waar een wanneer en we zullen er zijn
Er zal vast wel een website zijn waar je virtueel een rondje kan geven
Mijn record hier in België is zo'n 13 man toen ik iets te vieren had.




Quote: Je vergelijkt het met de manier waarop een mens zijn spieren ontwikkelt. Wel, wat denk je van iemand als ik, die niet meer gewend ben te fietsen? Denk je dat ik beter elke dag 0:30 u. ga rijden, of dat ik beter één keer per week 7 x 0:30 u = 3:30 u ga rijden?
Dat is duidelijk. Nog effectiever is wanneer je 5 x per week 2 uur gaat fietsen. Ik zou jou overigens dan eerder aanraden om te gaan zwemmen aangezien dat de ideale sport is voor obese mensen: maximale weerstand en minimale belasting, zeer hoog energieverbruik wat hoger is dan wanneer je loopt als je je inspant.

Waar het mij om gaat is dat het de leerling zijn keuze moet zijn. Misschien overschat hij zichzelf, misschien is hij realistisch. Dat evt. risico is aan de leerling om in te schatten en te nemen. Het is zijn geld. Natuurlijk zijn de handen van de instructeur gebonden wanneer de wet zo betuttelt.
Plaats reactie