morgen praktijkexamen - dringende vraagjes

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Mijn tip is om er op te letten dat je de maneuvres niet sneller doet dan dat je aankan, geen fouten maken dus door haasten.
Neem je tijd, de tijdslimiet is zeer ruim. Je hebt, ook als beginner, eigenlijk maar de helft van de tijd nodig (ik toch) dus kies voor controle boven snelheid.


@Lotte
Goed dat je dat zegt
Misschien dat er op deze site dan beter maar het advies kan worden gegeven om dat ook zo te oefenen en niet aan het stuur te draaien als de auto stilstaat. Het is ook nergens voor nodig maar je moet het natuurlijk wel gewend zijn.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Je moet maar denken: als de generale repetitie slecht is, dan is de première des te beter! (Zo is dat toch in 't toneel hé)

Aan al de rest: ik kan niet eens een repliek bedenken, dus jullie zullen wel gelijk hebben!

Tine~
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Oei, wat ik nog vergeten ben:
...hoewel een slechte generale in het verkeer ook niet echt een goede optie is, haha!

Tine~
(Die haar posts eens moet bekijken vóór op OK te drukken!)
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

@Lotte
Quote: Wat ik ook lastig vind, is dat als je er niet door bent op je manoeuvers, dat je dan ook de baan niet op mag voor het examen... 't is langs een kant wel logisch, want als je niet kan manoeuvreren zoals het hoort, ben je niet klaar voor de baan...
Maar als ik toen ik werd gebuisd op mijn manoeuvers ook met de examinator de baan was opgegaan, had ik tenminste een idee wat ik daar &quotfout&quot doe... Nu krijg ik voor de baan zogezegd maar 1 kans...

Niet dat ik denk dat ik iets fout doe op de baan, maar toch, je hoort nadien zovaak van mensen die gebuisd zijn om redenen die ik langs geen kanten snap...

(te weinig gas geven? te veel koppelen en ontkoppelen?)
Mijn rechtvaardigheidsgevoel speelt nu op. Je betaalt voor een volledig examen, je hebt dan ook alleen daarom al zoiezo het recht om een volledig examen af te leggen. Ik vind dit dus diefstal van het GOCA.
Bovendien helpt het voor het 2de examen als je het wegdeelexamen al een keer hebt gedaan, dan weet je hoe het gaat en ben je in theorie minder nerveus.
Zolang het GOCA een monopolie heeft hoeven we geen klantvriendelijkheid van hun te verwachten, hé.


Ik vind het ook wat raar dat je niet beide onderdelen mag doen. In Nederland, waar de rijopleiding en het rijexamen een zeer goede internationale reputatie heeft, krijg je een vrijstelling voor de maneuvres als die goed zijn gegaan, toch in ieder geval bij de RIS. Wat mij betref moet dat ook voor het wegedeel gelden, dat als dat goed gaat dat je dan een vrijstelling er voor krijgt.
Dan moet je wel in staat worden gesteld om het examen voor het wegdeel af te leggen.
Ik vind dat maneuvres en het rijden op de weg 2 totaal verschillende vaardigheden zijn. Die maneuvres zijn bovendien voor een deel ook gekunsteld en weinig realistisch. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de keermaneuvre.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

BBB
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Ik ben het beu beu beu!!

Drie dagen aan een stuk constant geoefend op de manoeuvers en die gingen hier thuis echt PERFECT, allemaal heel vlot...

En nu mocht ik vandaag weer, en heb ik weer geblunderd op het examen...

Deze keer lag het echt wel aan mij, ze trokken inderdaad op niks...

En ik weet echt niet hoe het komt... De zenuwen zeker?

Ik wil al geen rijbewijs meer!

...zucht...

Ik sta dus nog even ver als vorige keer: veel tijd ingestoken, weten dat ik het kan, en toch blunderen op het examen... Veel geld betaald, en toch nog steeds geen idee of ze zullen vinden dat ik op de baan goed rij...

Nu moet ik vier uur rijlessen nemen, en mijn examen doen voor mijn voorlopig rijbewijs vervalt (de 26e)... Het enige probleem is dat ik, buiten die 4 uur rijlessen, niets meer kan oefenen, want mijn ouders vertrekken twee weken op reis, en zij zijn mijn begeleiders...

Ik vraag me af of het nog goed komt met mij...

'k voel me zo dom

De stomste stommerikken halen hun rijbewijs, en ik kan het maar niet...


pffffffff...


Lotte
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Vooral proberen rustig te blijven Lotte, niet paniekeren, het lukt wel.

Om het even over mijn ervaringen te hebben zoveel jaren geleden.
M'n rijbewijs B heb ik behaald met de rijschool en de lessen verliepen perfekt. Kon zo van de instructeur z'n gezicht lezen &quotda ga hier ne gemakkelijken zijn&quot.
Was ook zo want ik reed al jaren op privéterein met alles waar wielen onder zaten en een motor had.
Maar de dag van m'n examen moest ik nog 2 uur oefenen voor ik m'n examen deed en wat ik daar allemaal uitgespookt heb.
Ik reed gewoon alles omver op het parkoer, enkel en alleen door de zenuwen.
Zodanig erg zelfs dat de instructuur (nogtans een heel rustig persoon) zich kwaad maakte. Niet omdat ik alles omver reed maar omdat hij het zo jammer vond dat ik zo knoeide enkel en alleen door de zenuwen.
Toch ben ik genoeg (ook dank zei de instructeur) tot rust kunnen komen en was ik in 1 keer geslaagd.
kel
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jul 2006, 00:00

Bericht door kel »

jee heb morgen ook mijn examen maar ha dinsdag laatste rijles gehad ja de instructeur zo ja ja terrein gaat heel goed ,maar toch nog wat oefene voor de baan, dus ik gaan oefenen ja ha heb nog nooit zo slecht gereden ja. Heb er nu echt al stress van ze maar ja zal mijn best maar doen
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

@jozef

@Tine~
Als je de kans op schade of ongevallen of agressie zoveel mogelijk wil beperken zal het toch te verkiezen zijn dat je alle aspekten van &quothet rijden&quot zogoed mogelijk onder de knie hebt.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

BBB schreef: Mijn rechtvaardigheidsgevoel speelt nu op. Je betaalt voor een volledig examen, je hebt dan ook alleen daarom al zoiezo het recht om een volledig examen af te leggen. Ik vind dit dus diefstal van het GOCA.
Bovendien helpt het voor het 2de examen als je het wegdeelexamen al een keer hebt gedaan, dan weet je hoe het gaat en ben je in theorie minder nerveus.
Zolang het GOCA een monopolie heeft hoeven we geen klantvriendelijkheid van hun te verwachten, hé.

Ik vind het ook wat raar dat je niet beide onderdelen mag doen. In Nederland, waar de rijopleiding en het rijexamen een zeer goede internationale reputatie heeft, krijg je een vrijstelling voor de maneuvres als die goed zijn gegaan, toch in ieder geval bij de RIS. Wat mij betref moet dat ook voor het wegedeel gelden, dat als dat goed gaat dat je dan een vrijstelling er voor krijgt.
Dan moet je wel in staat worden gesteld om het examen voor het wegdeel af te leggen.
Ik vind dat maneuvres en het rijden op de weg 2 totaal verschillende vaardigheden zijn. Die maneuvres zijn bovendien voor een deel ook gekunsteld en weinig realistisch. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de keermaneuvre.
Je bekijkt het totaal onlogisch. Als je de manouvres niet kan uitvoeren, ken je je wagen niet (goed genoeg). Wat zou je dan op de baan gaan doen? Andere mensen in gevaar brengen? Als je je zenuwen niet de baas kan op het parcours, wordt het pas echt lachen op de baan... Ik vind het niet meer dan goed zo...

Hier is het trouwens ook dat als je je manouvres goed doet, en buist op de baan, dat je vrijstelling krijgt voor je manouvres. Dat de prijs zo hoog is, is omdat je een examinator gedurende die tijd gereserveerd hebt. Deze persoon is die tijd beschikbaar, ook al mag je niet de baan op.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Bovendien zal wel rekening gehouden zijn met de gemiddelde tijd dat een examinator bezet gehouden wordt. Als je buist voor je gedeelte manoeuvres en je zou toch nog het gedeelte openbare weg mogen doen, verhoogt die gemiddelde tijd en zal de totale prijs ook snel opgetrokken worden. Dit tot grote verontwaardiging van mensen die wel van de eerste keer slagen of nog slechts één van de twee delen moeten afleggen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Doe de 4 uur achter elkaar, dan kan je efficienter werken omdat er geen onnodige tijd verloren gaat door het er naar toe moeten rijden (en terug) en weer opnieuw de paaltjes goed moeten zetten.
Aan BBB,

Dit is verboden je mag wel 4 uren op een dag volgen maar niet achter elkaar.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Beste gast,
Ik wens je veel succes met de volgende poging.
Ik raad je dringend aan om zo positief en constructief mogelijk te zijn anders krijg je een selffulfilling prophecy. Als je negatief denkt dat het niet gaat lukken dan zal je ook automatisch minder presteren.
Je zou ook kunnen denken: ik heb nu al een examen (of meer?) meegemaakt, ik weet nu hoe het werkt en dat is een voordeel voor de volgende examen. In die 4 uur rijles ga ik werken aan de maneuvres. Doe de 4 uur achter elkaar, dan kan je efficienter werken omdat er geen onnodige tijd verloren gaat door het er naar toe moeten rijden (en terug) en weer opnieuw de paaltjes goed moeten zetten.
Je zegt dat jij de maneuvres goed beheerst. Dan is er toch geen reden om je druk te maken tijdens jouw examen, dit doe je jezelf aan en het is niet nodig.
Als ik lees wat jij hier typt dan heb ik sterk de indruk dat jij jouwzelf nerveus maakt met verlamming als gevolg, faalangst dus.
Ben relaxed, besef dat het niet het einde van de wereld is als je buist en dan zal het vast wel lukken. Het is maar een rijexamen. In vergelijking met dat het goed gaat met jouw studie, vrienden, familie, gezondheid en hobbies is dat toch maar vrij onbelangrijk, nietwaar?
Relativeer het. Dat is mijn advies. Als je jouwzelf niet onnodig nerveus maakt dan zal het al veel beter gaan.
En je bent echt niet dom omdat de maneuvres niet goed gaan. Zoals jij zelf zegt kan iedereen ze leren. Je past het gewoon niet goed toe tijdens het examen door de stress. Gewoon minder stress hebben dus.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Ok, dat is duidelijk.
Ik vind dat nogal betuttelend. Er is voor mij een groot verschil tussen maneuvres op een privéterrein en rijden op de weg. Bij het rijden op de weg kunnen ongelukken gebeuren, bij de maneuvres niet.
Als de leerling dan graag 4 uur achter elkaar wilt om geld uit te sparen dan moet dat toch kunnen.
Rekensommetje. Voor maneuvres is er in mijn geval zo'n 35 minuten reistijd nodig. De paaltjes moeten goed gezet worden, het hek moet 2 keer worden opengemaakt. Laten we zeggen dat dat dus 40 minuten tijd per keer kost alles bij elkaar, minstens.
Dan spaar je dus 40 minuten uit als je 4 uur achter elkaar doet wat neerkomt op (40/60)*€40 = €27
Dat is toch aardig wat geld, dat zijn zo'n 18 pintjes.
Trakteer jij morgen 17 anderen op een pintje?

Nog even los daarvan is het soms beter voor het leerproces als je ononderbroken wat langer bezig kan zijn met iets wat niet goed gaat omdat je dan gewoon rustig aan kan doen en in alle rust kan analyseren wat er fout gaat en daarna nog alle tijd hebt om de verandering te bewerkstelligen én te consolideren waarvoor je die handeling toch minstens een paar keer achter elkaar goed moet hebben uitgevoerd.
Heb je maar 1 uur dan heb je alleen al een groot deel van de tijd nodig om te analyseren wat er fout gaat zonder dat je er aan toekomt om ook nog de slechte gewoonte te vervangen door een goede gewoonte.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

@ BBB:

De uitzonderingen zullen wel de regel bevestigen, maar langer dan 2 uur zonder onderbreking lesgeven is pedagogisch over het algemeen onverantwoord. Na 2 uur dalen het concentratie- en assimilatievermogen bij de meeste leerlingen drastisch.

En je kunt als lesgever natuurlijk niet zeggen: &quotZullen we een kwartiertje pauze inlassen?&quot, want dan begint die leerling te berekenen hoeveel die pauze hem kost (of anders komen zijn ouders dat de volgende dag wel voorrekenen).

Iemand die het echt wil, kan bijvoorbeeld op één dag wel les volgen van 08:00 tot 10:00, van 14:00 tot 16:00 en van 18:00 tot 20:00.
Plaats reactie