morgen praktijkexamen - dringende vraagjes

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

morgen praktijkexamen - dringende vraagjes

Bericht door gast »

hallo
Ik heb MORGEN mijn praktijkexamen mar had toch nog even enkele vragen:
1. bij het keren in een straat: MOET je tot aan de begrenzing (op 7m) rijden of mag je ook bv. 1m ervor stoppen?
2. bij 1 van onderstaande onderwerpen heb k gelezen dat je mag stoppen-draaien-rijde-stoppen-draaien-rijden-... terwijl ik overal op de site lees dat altijd al rijdend moet sturen
3. de test: vertrekken op een berg moet ik die nog afleggen?

bedankt aan diegenen die snel antwoorden want het is nogal dringen
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: morgen praktijkexamen - dringende vraagjes

Bericht door Rafael »

Anonymous schreef: hallo
Ik heb MORGEN mijn praktijkexamen mar had toch nog even enkele vragen:
1. bij het keren in een straat: MOET je tot aan de begrenzing (op 7m) rijden of mag je ook bv. 1m ervor stoppen?
Bepaal je zelf, als je maar uitkomt waar je moet uitkomen, en binnen de uiterste grenzen blijft.
Anonymous schreef: 2. bij 1 van onderstaande onderwerpen heb k gelezen dat je mag stoppen-draaien-rijde-stoppen-draaien-rijden-... terwijl ik overal op de site lees dat altijd al rijdend moet sturen
Je mag draaien terwijl je stilstaat, maar op die wijze gaat je wagen veel sneller stuk, dus kan je beter direct goed leren, en zorgen dat je stilletjes rijdt, vooraleer je aan je stuur draait.
Anonymous schreef: 3. de test: vertrekken op een berg moet ik die nog afleggen?
Ja, die leg je af, nadat al je manouvres succesvol waren, en je de openbare weg op mag.
Anonymous schreef: bedankt aan diegenen die snel antwoorden want het is nogal dringen
Graag gedaan, en succes!
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Sinds ik mijn examen heb afgelegd zijn er al wel een aantal jaren voorbijgegaan en zijn er dingen veranderd, op vraag 1 en 2 kan ik dus niet antwoorden.

Vertrekken op een helling moet je zeker wel doen, maar deze oefening hoort bij het gedeelte openbare weg, vandaar dat je het nergens tegenkomt bij de beschrijvingen van de manoeuvres.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Succes ermee
Probeer vooral zo weinig mogelijk gestressd te zijn.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Bedankt iedereen!
Ik was geslaagd! Mede dankzij jullie site!
Dit is echt wel DE beste site als voorbereiding op het behalen van je rijbewijs!
Groetjes
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Proficiat!
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Re: morgen praktijkexamen - dringende vraagjes

Bericht door gast »

Anonymous schreef: hallo
2. bij 1 van onderstaande onderwerpen heb k gelezen dat je mag stoppen-draaien-rijde-stoppen-draaien-rijden-... terwijl ik overal op de site lees dat altijd al rijdend moet sturen

't is wel al te laat, maar misschien handig voor mensen die nog wel hun rijbewijs moeten halen:

Ik heb deze week mijn praktijk gedaan en ben gebuisd op mijn manoeuvers omdat ik dus stoppen-draaien-rijden-stoppen-draaien-rijden deed...

Als ik nog maar de eerste keer stopte (bij achteruitrijden in een straat, toen ik volledig naar links wou afdraaien), kwam de examinator al naar mij: &quotela juffrouw, die truukskes moet ik hier nie e, ge moet da allemaal in 1 vloeiende beweging doen...&quot

Ik dus al volledig in shock want had da nog nooit in 1 beweging gedaan maar altijd geoefend met stoppen bij elke beweging... en ja, serieus geblunderd e, dan stond ik er door de stress ook al ni recht meer voor én ik heb te veel gestopt...

Zucht...

Wish me luck for the next time..

Lotte
De inlogknop is tegen mij

Bericht door De inlogknop is tegen mij »

Ik heb mijn manouvres denk ik ook niet in een echte vloeiende beweging gedaan. Minstens extreem traag, maar zeker nooit keivloeiend (denk ik).

Tine~
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

bibi585 schreef: Ik vind het ook wel belangrijk dat je dit in 1 vloeiende beweging kan doen.
Dit toond aan hoe goed je je voertuig onder kontrole hebt en wat je inzicht is in wat je doet.
Ik heb een grenzeloze bewondering voor vrachtwagenbestuurders die rustig en in één vloeiende beweging hun tractor met oplegger feilloos achteruit in een bedrijfsingang weten te loodsen, welke dikwijls zo smal is dat de bestuurder zijn buitenspiegels moet inklappen om erdoor te geraken. Als je dan bedenkt dat ze er ook nog moeten voor zorgen dat de linker en rechter achterwielen op hetzelfde moment het trottoir oprijden, of de bovenkant van de laadruimte raakt de zijkant van die ingang ... hoed af voor die gasten!

De meeste vrachtwagenbestuurders zijn ook dankbaar als je ze even tegemoet komt bij het uitvoeren van een rijbeweging. Als een vrachtwagen bijvoorbeeld rechtsaf moet slaan in een niet al te brede straat, en ik kom in die straat uit de tegengestelde richting aangereden, dan vertraag ik en geef ik een grootlichtsignaal, zodat de vrachtwagenbestuurder weet dat hij even op de linker weghelft kan komen. Want als niemand dat doet, kan die vrachtwagenbestuurder (en de autobestuurders achter hem) daar nog lang moeten wachten uiteindelijk proberen sommigen dan toch af te slaan, met als gevolg dat er achteraf op de hoek een verkeerslicht of verkeersbord op halfzeven staat.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Awel, ik heb daar ook respect voor. Kunnen rijden met zo'n kolossaal ding is niet evident.
Overigens vind ik dat buschauffeurs ook dat respect verdienen. Een aantal mensen (degenen die altijd zitten te vloeken op het openbaar vervoer) zullen mij wel gek verklaren, maar ik wil hen dan wel eens een hele dag met zo'n gevaarte zien rijden in de koekestad met constant gejengel van kleine kinderen, bassen van radio's van de jeugd en zagende oude meekes en peekes.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Tine~



Die inlogknop moet dringend stoppen mij te negeren.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

BBB schreef:


@Lotte
Goed dat je dat zegt
Misschien dat er op deze site dan beter maar het advies kan worden gegeven om dat ook zo te oefenen en niet aan het stuur te draaien als de auto stilstaat. Het is ook nergens voor nodig maar je moet het natuurlijk wel gewend zijn.

Inderdaad, ik heb nu al drie dagen volop geoefend op mijn manoeuvers en vooral op ze in 1 beweging doen, en dat lukt ook wel, maar omdat ik dacht dat het mocht met stoppen-draaien-rijden, was ik tevreden toen dat ging en het was dus wel ambetant om op het examen zelf te weten te komen dat het zo niet mag...
Maar ja, morgen beter zeker?

Wat ik ook lastig vind, is dat als je er niet door bent op je manoeuvers, dat je dan ook de baan niet op mag voor het examen... 't is langs een kant wel logisch, want als je niet kan manoeuvreren zoals het hoort, ben je niet klaar voor de baan...
Maar als ik toen ik werd gebuisd op mijn manoeuvers ook met de examinator de baan was opgegaan, had ik tenminste een idee wat ik daar &quotfout&quot doe... Nu krijg ik voor de baan zogezegd maar 1 kans...

Niet dat ik denk dat ik iets fout doe op de baan, maar toch, je hoort nadien zovaak van mensen die gebuisd zijn om redenen die ik langs geen kanten snap...

(te weinig gas geven? te veel koppelen en ontkoppelen?)

Ach ja...
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Lotte dus weer
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Ik vind het ook wel belangrijk dat je dit in 1 vloeiende beweging kan doen.
Dit toond aan hoe goed je je voertuig onder kontrole hebt en wat je inzicht is in wat je doet.

Ook is dit beter voor je stuurinrichting op gebied van slijtage en defekten, al merk je dat tegenwoordig minder snel omdat er op de meeste voertuigen nu servo (stuurbekrachtiging) gemonteerd is.
De slijtage van de banden is daar ook sterk door beinvloed.
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Anonymous schreef: t Is niet omdat je niet kan manouvreren, dat je niet kan autorijden. Of is dat een naïeve visie?

Tine~
Je vat &quotautorijden&quot verkeerd op. Autorijden is niet gewoon maar het voertuig in beweging krijgen, en kunnen sturen.

Als je kan autorijden, zijn de manouvres een koud kunstje...
Dat is mijn visie althans
Plaats reactie