volgorde afremmen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

kactusrvm, heb jij ook elke keer na het terugschakelen jouw koppelingspedaal terug laten opkomen? Het is namelijk zo dat zogauw je de koppelingspedaal laat opkomen na het terugschakelen dat je dan extra remt (remmen op de motor). Je moet dan wel een klein beetje gas geven tegelijk om de schock te voorkomen. Dat is beter voor de auto, je staat sneller stil en je versnelling staat automatisch in de goede stand wanneer je toch niet helemaal hoeft te stoppen en door kan rijden (gebruikelijk de 2 als dat gebeurt).
kactusrvm
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jan 2006, 00:00

volgorde afremmen

Bericht door kactusrvm »

beste,

Ik kon niet direct een onderwerp terugvinden met hetzelfde onderwerp.

Bij men laatste 2uur praktijkles reed ik op de autosnelweg. Toen ik gevraagd werd de volgende afrit te nemen en vervolgens begon te remmen en te schakelen, bleek mijn volgorde niet correct te zijn.

Op de afrit zat ik in 5de, begon te remmen en schakelde over naar 4de, weer wat bij remmen en terug een versnelling lager. En zo verder dezelfde handeling tot ik stil stond aan het eerste kruispunt.

Voor verdere verwarring te voorkomen, zou het handig zijn de correcte handeling + eventuele punten waarop ik moet opletten, te krijgen.
Of een verwijzing naar een referentie in dit forum is ook goed.

Dank u
MVG
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: volgorde afremmen

Bericht door Rafael »

kactusrvm schreef: Op de afrit zat ik in 5de, begon te remmen en schakelde over naar 4de, weer wat bij remmen en terug een versnelling lager. En zo verder dezelfde handeling tot ik stil stond aan het eerste kruispunt.
Misschien had je instructeur gehoopt dat je eerst ging terugschakelen -remmen op de motor- en dan pas met de rem afremt. Dus ipv eerst te remmen, en dan terug te schakelen, eerst terug schakelen, en dan remmen.
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Dus ipv eerst te remmen, en dan terug te schakelen, eerst terug schakelen, en dan remmen.
Ik vermoed ook dat de instructeur dit verwwacht had.
Plaats reactie