niet-geslaagd

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: eugeen schreef:
Tijdens het examen zal elke leerling aan een kruispunt waar de voorrang van rechts geldt expliciet moeten vertragen

Jozef schreef:
Ik zie niet welke verkeersregel een dergelijke verplichting zou opleggen.
????????

Aan een kruispunt waar de voorrang van rechts geldt, moet je toch het kruispunt met die aangepaste snelheid naderen dat je, indien nodig, tijdig kunt stoppen om voorrang te verlenen.

Of zegt de wegcode dat je rustig tegen 90 km/uur naar dat kruispunt mag rijden en dan plots alle remmen toegooien wanneer iemand zijn voorrang neemt. Nee toch.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Jozef schreef: Veeleer rijzen mijn haren ten berge bij het gebrek aan verantwoordelijkheidszin waarvan het roekeloos rijgedrag in kwestie van safika getuigt. En dit is een ingesteldheid die je niet zomaar even kan bijschaven. Men zegt zelfs dat er tegen roekeloosheid geen kruid gewassen is.
Een jongere die examen aflegt heeft sowieso te kampen met een aantal factoren in zijn nadeel:

1. Hij heeft niet de ervaring van iemand die al jaren rijdt.
2. Hij heeft te kampen met stress. Het is een examen voor iets wat hij echt verlangt, wat hem al heel veel gekost heeft en wat hem nog veel zal kosten als hij niet slaagt
3. Hij voelt tijdens het hele examen in zijn nek de adem van een examinator die alles tot in de puntjes volgt.

Die jongere rijdt een perfect parcours, maar maakt één ernstige fout. Hij weet dat er 1 meter afstand moet zijn, maar is omwille van de situatie met de fietser even zijn kluts kwijt en maakt een beoordelingsfout. Hij haalt toch in, zelfs op een gevaarlijke wijze.

Volgens de examinator heeft hij voor de rest een perfect parcours gereden. Dit wil zeggen: altijd de snelheidsregels gevolgd. Mooi 30 in een zone 30, nergens anders andere weggebruikers in gevaar gebracht, overal netjes voorrang gegeven waar nodig etc....

Ik begrijp dat je die jongere er zeer duidelijk attent op wilt maken dat hij op dat ene moment een gevaarlijke inhaalbeweging heeft gedaan en hem nog eens duidelijk uitlegt waarom.

Maar ik vind het persoonlijk toch een beetje overdreven om zo iemand nu te gaan bestempelen als iemand met 'gebrek aan verantwoordelijkheidszin' 'roekeloos rijgedrag' 'een ingesteldheid die je niet zomaar kan bijschaven' 'iemand waarvan de haren je ten berge rijzen'
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Ben ik de enige die zich afvraagt waarom de fietser in het midden van de baan reed? Wou die misschien linksaf gaan slaan? Ik kan me moeilijk voorstellen dat je als fietser voor de lol in het midden gaat rijden, ik zou me daar niet bepaald veilig voelen - evenmin voel ik me veilig als er een auto langs me scheurt, en slechts 30cm zou ik toch ook niet kunnen appreciëren.
sifaka
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mei 2006, 00:00

Bericht door sifaka »

[/quote]

Lees dan het topic eens door, en antwoord eens op de vragen?
Die ik nog weet:
- Hoe snel reed je bij het inhalen?
- Waarom reed de fietser daar? Ging hij linksaf?[/quote]

Ik reed niet sneller dan 30 km per uur bij het inhalen en de komende 300 meter was er geen straat links dus dat kan volgens mij niet de reden zijn.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Ik reed niet sneller dan 30 km per uur bij het inhalen en de komende 300 meter was er geen straat links dus dat kan volgens mij niet de reden zijn.
Het wil niet zeggen dat omdat jij er geen reden voor ziet er geen reden is
Stel dat er aan de linkerkant huizen staan waar onze fietser ergens moest zijn omdat hij/zij daar woont of op bezoek gaat.

Nu Beste sifaka,

Mijn mening is: Je hebt hier een fout begaan en ja dit was een zware overtreding
Maar als dat echt je enige fout was en je hebt zoals je zelf schrijft geen andere opmerking gehad, dan vind ik dat die examinator overdreven heeft.

Ik heb ooit een leerling gehad die zijn examen lettterlijk perfect reed behalve het laatste stukje, dat was een 2 maal 2
met middenberm binnen bebouwde kom en hij had dat niet door en reed daar 90km/u (gelukkig geen 120)

De examinator zij letterlijk tegen hem luister vriend je bent daar zwaar in de fout gegaan (40 km/u te snel mogen we zeker zwaar noemen)
maar omdat je de rest foutloos hebt afgelegd wil ik het door de vingers zien.

En zo vind ik dat het ook hoort want het was zeer duidelijk hij had 1 zwaar overtreding begaan, maar hij had ook bewezen dat hij kon rijden
Soms maak ik nog van die dingen mee maar als je 1 zware doet en er is verder niets aan de hand komt het meestal wel nog in orde maar als je 1 zware hebt en nog een paar opmerkingen dan hang je.

Dus wat ik wil zeggen is: is dat als dit echt het enige was wat er is misgegaan dan is je examinator spijtig genoeg veel te streng geweest en als er nog een paar dingen zijn wat er zijn misgegaan (ook kleine dingen!) dan ben je terecht gebuisd.

Een goede raad, laat je niet ontmoedigen en ga er tegenaan zodat we binnenkort hier kunnen lezen dat het gelukt is.
Veel succes.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Guido
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 dec 2005, 00:00

Bericht door Guido »

Je kan hier over praten en posten zoveel als je wilt .Als je uw examen gaat doen en de examinator heeft goesting om je te BUIZEN of hij moet je kop niet DAN BEN JE GEBUIST VOOR HET EXAMEN BEGINT zo gaat dat in de praktijk en hier kun je niks tegen inbrengen
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

eugeen schreef: Aan een kruispunt waar de voorrang van rechts geldt, moet je toch het kruispunt met die aangepaste snelheid naderen dat je, indien nodig, tijdig kunt stoppen om voorrang te verlenen.
Inderdaad. Maar afhankelijk van je snelheid en het overzicht, is het daartoe niet altijd nodig te vertragen.
BBB schreef: Is dat zo Volgens mij is het toeteren toch echt wel noodzakelijk om een ongeval te voorkomen. Als die fietser niet eens een keer schrikt (ervan uitgaande dat hij geen legitieme reden daarvoor had om bijvoorbeeld links af te slaan) dan blijft hij midden op de weg rijden en komt er vroeg of laat een ongeval. Dus er is wel een noodzaak.
Neen, in de zin van het verkeersrecht is er geen noodzaak, vermits je het ongeval perfect kunt voorkomen door niet in te halen. Anders zou je het geluidssignaal iedere keer mogen gebruiken dat er iemand een overtreding begaat die vroeg of laat tot een ongeval zou kunnen leiden.

Een noodzaak in de zin van het verkeersrecht is er bijvoorbeeld als je ziet dat iemand vanop een inrij van een eigendom de rijbaan gaat oprijden zonder dat hij jou gemerkt heeft, en je niet meer tijdig zult kunnen stoppen.
Quote: Mijn primaire bedoeling zou zijn dat hij uit de weg gaat. Als hij daarnaast wat schrikt dan is dat een bonus, want liever dat hij een keertje schrikt zonder dat er echt gevaar is en hij daardoor zijn lesje leert dan dat hij op een gegeven moment afgevoerd word met de ambulance.
Het maakt niet uit wat onze bedoeling is. Door een fietser te doen opschrikken, breng je hem in gevaar, en dat is verboden.
Quote: Een normale fietser verliest echt niet de controle over zijn fiets omdat hij een beetje schrikt.
Jij hebt duidelijk nooit de generiek van het televisieprogramma &quotNonkel Jef&quot gezien.
Quote:
Quote: Sedert wanneer houd je het verkeer &quotonnodig&quot op om een fietser niet in gevaar te brengen?
Sedert er het alternatief is om te toeteren en zo de fietser opzij te doen gaan en veilig in te kunnen halen.
Zoals ik al uitlegde: verboden.
Quote: Dat veel fietsers roekeloos rijden is helaas waar, hetzelfde geld opvallend genoeg voor alle Belgische verkeersdeelnemers.
Toch voor zeer velen, inderdaad. De doorsnee Belgische bestuurder is asociaal tot agressief, en mist verkeersinzicht en een correcte inschatting van de risico's.
Quote: Blijkbaar houden Belgen niet zo van regeltjes.
De meeste Belgen zijn niet principieel tegen regels, zoals vele Nederlanders, voor wie een regel niet meer dan een adviesprijs is.

Als ik bijvoorbeeld jou goed begrijp - verbeter me als ik me vergis - dan heb je de neiging om het verkeersreglement slechts na te leven in zoverre het met jouw gezond verstand overeenstemt, niet in de eerste plaats omdat je verplicht bent de wetten na te leven.

Het ligt wel in de aard van de Belgen dat ze moeten kunnen foefelen. In België is er veel dat niet mag, maar wel kan.


Safika komt er nog heel goedkoop vanaf door alleen maar opnieuw praktijkexamen te moeten afleggen. Het had veel erger kunnen aflopen, zowel strafrechterlijk, burgerlijk als moreel.

Dus Sifaka, doe nu niet zoals de boer die de hoofdprijs met de Lotto gewonnen had, en stond te wenen omdat hij met het tweede vakje niets gewonnen had.
Sifaka28

Bericht door Sifaka28 »

Quote: Safika komt er nog heel goedkoop vanaf door alleen maar opnieuw praktijkexamen te moeten afleggen. Het had veel erger kunnen aflopen, zowel strafrechterlijk, burgerlijk als moreel.

nu ben je echt wel aan het overdrijven. Ik krijg in de stad meestal nog geen 30 cm zelfs niet als voetganger op een voetpad. Je zult wat zien als je in de stad een heel stuk tegen 10 per uur moet rijden omdat de straat niet breed genoeg is.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Sifaka28 schreef: nu ben je echt wel aan het overdrijven.
Vind je dat?

Je hebt begod maar liefst een overtreding van de derde graad begaan. Daar staan boetes op tot 500 Euro x 5,5 = 2.750 Euro (zijnde 110.935 oude BEF).

Een zwakke weggebruiker wetens en willens zo in gevaar brengen, dat vind ik overdreven.
Sifaka28

Bericht door Sifaka28 »

Vanaf nu rij ik zo maar het duurt dan nooit lang voor de mensen achter mij claxonneren omdat ik dan achter een fietser moet blijven hangen. Ze rijden je bijna van de baan. Is dat dan veiliger?
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

BBB schreef: Ik heb het wat ongelukkig getypt. Wat ik bedoelde te zeggen is: Dat veel fietsers roekeloos rijden is helaas waar, hetzelfde geld opvallend genoeg voor veel automobilisten en veel voetgangers.
Dit is toch niet te veralgemenend en tactvol genoeg zeker?
Acceptabel. Punt is dat je voordien zei: &quothetzelfde geld opvallen genoeg voor alle Belgische verkeersdeelnemers.&quot, en dat kwam verkeerd over

Laatst aangepast door Rafael op Ma Mei 15, 2006 3:22 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Sifaka28 schreef: Vanaf nu rij ik zo maar het duurt dan nooit lang voor de mensen achter mij claxonneren omdat ik dan achter een fietser moet blijven hangen. Ze rijden je bijna van de baan. Is dat dan veiliger?
Het siert jou en het verheugt mij dat je de ernst van je overtreding ingezien hebt.

Sifaka, je mag doen wat je wil, er zullen er altijd zijn die vinden dat je niet snel genoeg rijdt of teveel afstand tot je voorligger laat, terwijl die voorligger al vindt dat je te weinig afstand houdt.

Laat die gasten claxoneren, en neem even gas terug op het ogenblik dat ze jou inhalen, zodat ze niet vlak vóór jou kunnen invoegen.

En als het je ooit eens teveel wordt, stap dan uit en zeg tegen zo een bestuurder: &quotKijk, ik maak U geen opmerkingen omdat U zich niet aan de regels houdt, maar wil U mij dan alstublieft ten minste nog laten rijden zoals het hoort en de regels naleven?&quot
Quote: Ik zou Jozef graag willen herinneren aan zijn anekdote over zijn eerste ervaring met de Duitse politie.
Het was niet mijn eerste gunstige ervaring met de Duitse Polizei. Enige ongunstige heb ik nog niet gehad.
Quote: Hij had fout geparkeerd en kwam er zeer mild vanaf, hij hoefde zelfs geen boete te betalen.
Inderdaad, enkel 5 Euro Verwarnungsgeld.
Quote: In België heeft hij de ervaring gehad dat hij soms op onredelijke grond een zware boete kreeg (toch?).
Jawel. 2.000- BEF zijnde ca. 40 Euro voor foutparkeren.
Quote: Hoe de Duitse politie optrad sorteerde veel meer effect bij hem. Sindsdien respecteert hij de Duitse politie, neemt hij ze serieus en luistert hij naar wat ze zeggen.
Ik heb altijd al de Duitse Polizei gerespecteerd. Niet alleen door het weinige wat het foutparkeren in Duitsland mij gekost heeft, maar vooral het beleefde, correcte, vriendelijke en gedienstige optreden van de Duitse Polizei treft mij telkens weer.
Quote: Ik weet niet hoe jullie erover denken maar ik zie toch een sterke analogie met deze discussie.
Het grote verschil is natuurlijk wel dat mijn parkeerovertredingen geen enkele hinder of gevaar inhielden voor andere weggebruikers.
Quote: ik vermoed dat examinatoren net als gewone mensen zijn. Er zullen vast wel eikels tussen zitten die subjectief zijn maar dat zal toch vast en zeker maar een minderheid zijn.
Er worden statistieken per examinator bijgehouden over het aantal geslaagden en mislukten. Als die teveel afwijken van het gemiddelde, moet de betrokken examinator zich daarvoor verantwoorden.

Vele examinatoren zijn voormalige rijschoolinstructeurs die het beu zijn 's avonds en tijdens het weekend te moeten werken, wat meer willen verdienen, en er geen moeite mee hebben om hun idealen als lesgever op te geven.
Quote: Sociaal zijn en je gezonde verstand gebruiken is voor mij de basis om goed aan het verkeer deel te kunnen nemen.
Maar houdt sociaal zijn dan ook niet in zich aan de afspraken (het verkeersreglement) te houden?
Quote: Waarom is mij niet duidelijk, een normaal mens kan toch prima op een veilige manier iemand een lift geven op een fiets.
Geen voetsteunen is wel niet echt veilig, niet?
Quote: Ik vind Jozef dat je iets te hard bent tegen Sifaka
Om het met een spreuk uit jouw domein te zeggen: &quotZachte heelmeesters maken lelijke wonden.&quot
Quote: Ik denk dat hij daar wel van geleerd zal hebben en het niet meer zal doen, dat is toch waar het om gaat.
Inderdaad, en dan zal hij ook wel kunnen aanvaarden dat hij terecht niet geslaagd is in zijn examen.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

svenn schreef: hmm,
&quot
hé, is dat niet déjà -vu ... jawel ...
http://www.wegcode.be/forum/index.php/t ... 571.0.html
halverwege pagina 1



nu, als dat echt de ene fout is geweest, vind ik het idd een onterechte beslissing en volg eugeen z'n uitleg : geslaagd maar een &quotmondelinge opmerking&quot

svenn
Vanop die website hebben ze me naar hier gestuurd
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

BBB schreef: Dat veel fietsers roekeloos rijden is helaas waar, hetzelfde geld opvallen genoeg voor alle Belgische verkeersdeelnemers. Blijkbaar houden Belgen niet zo van regeltjes.
Veralgemeningen veralgemeningen... *zucht* Een beetje meer tact mocht wel..
Gast schreef: Vanop die website hebben ze me naar hier gestuurd
Lees dan het topic eens door, en antwoord eens op de vragen?
Die ik nog weet:
- Hoe snel reed je bij het inhalen?
- Waarom reed de fietser daar? Ging hij linksaf?
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Quote: En als het je ooit eens teveel wordt, stap dan uit en zeg tegen zo een bestuurder: &quotKijk, ik maak U geen opmerkingen omdat U zich niet aan de regels houdt, maar wil U mij dan alstublieft ten minste nog laten rijden zoals het hoort en de regels naleven?&quot
Dat lijkt me nu niet bepaald veilig en sociaal. Op de meeste wegen zul je binnen een halve minuut alweer de volgend auto hebben.
Ik ben het uiteraard volledig met je eens dat je je niets moet aantrekken van getoeter achter je omdat je te veel afstand zou houden. Ik houd zelf met mijn lessen ook vrij veel afstand en ik ondervind dat dat veel prettiger rijd. Trager gaat het niet want je moet toch allemaal wachten bij het volgende kruispunt of stoplicht en ik rijd even snel als mijn voorligger maar wel op een veilige afstand. Dat is niet zozeer vanwege reactietijd enzo, ik reageer best snel. Het is vooral omdat je dan veel beter het verkeer voor jouw kan zien je ziet meteen wanneeer jouw voorligger gaat vertragen omdat de auto's voor hem vertragen of je het licht op rood ziet gaan, je ziet hindernissen (auto's die in de weg staan) enz.
Dat rijdt prettiger omdat je makkelijker kan anticiperen.


Quote: Het grote verschil is natuurlijk wel dat mijn parkeerovertredingen geen enkele hinder of gevaar inhielden voor andere weggebruikers.
Je begrijpt mijn analogie verkeerd (of ik leg het niet duidelijk genoeg uit )
De analogie is:
Doordat die politieagent coulant en vriendelijk optrad had jij een sterke motivatie om voortaan het parkeerverbod te respecteren., je voelde min of meer dat je dat verschuldigd was aan de politie omdat zij jouw respectvol behandelden als ik het goed heb begrepen.
Als de examinator coulant en vriendelijk is en de persoon dus wel laat slagen maar een waarschuwing meegeeft met goede uitleg dan zal dat hetzelfde effect hebben. De kandidaat zal sterker gemotiveerd zijn om het te onthouden en het de volgende keer beter te doen.
Net als bij de politie kan dat uiteraard alleen maar als de overtreding niet al te ernstig is.
Op jouw examen één zo'n fout maken vind ik niet al te ernstig, er zijn veel kandidaten geslaagd met heel wat meer fouten. Daar zal de frustratie van Sifaka uit voortkomen vermoed ik en dat kan ik me goed voorstellen.
Quote: Er worden statistieken per examinator bijgehouden over het aantal geslaagden en mislukten. Als die teveel afwijken van het gemiddelde, moet de betrokken examinator zich daarvoor verantwoorden.
Dit geeft enige geruststelling bij de examenkandidaten vermoed ik. Probleem is wel dat het mes aan 2 kanten snijd: als de examinator toevallig een serie van goede kandidaten heeft gehad dan zou hij weleens onterecht mensen kunnen buisen omdat hij bang is om anders kritiek te krijgen dat hij te mild is of te slecht fouten ziet.
In Nederland heb ik daar toch verhalen over gehoord.
Quote: Geen voetsteunen is wel niet echt veilig, niet?
Dat hangt van de persoon af beste.
Iemand die 2m groot is en een slechte conditie heeft zal niet makkelijk de vereiste spierspanning in zijn beenspieren kunnen verkrijgen en dan heb je enig risico dat die persoon vroeg of laat met zijn voeten tegen de grond komt of tussen de spaken. Als je 1m80 bent en een goede conditie hebt dan loop je geen enkel risico. Dus ook hier geldt weer dat je gewoon je gezonde verstand moet gebruiken. Hetzelfde geld wat mij betreft voor de politieagent. Als de agent ziet dat de persoon dat niet beheerst doet dan zou hij eventueel een boete kunnen geven om te voorkomen dat het ooit misgaat. Als hij ziet dat het beheerst gebeurd dan kan hij beter geen boete geven want dat leidt alleen maar (terecht naar mijn mening) tot onbegrip en disrespect ten opzichte van de politie.
Ik heb nog nooit gezien dat het achteropzitten op de fiets misging. Jij wel
Ik heb laatst zelfs gezien dat een jongen (aangeschoten ws, want het was laat op de avond of vroeg in de nacht en hij was student en samen met 2 of 3 andere studenten) op het stuur van de fiets zat en het meisje achterop en trapte en stuurde. Ik geloof dat de jongen zelfs met zijn gezicht naar achteren zat. Niet echt veilig natuurlijk maar anderzijds wel grappig. Ik zou het met mijn lengte niet kunnen


Quote: Om het met een spreuk uit jouw domein te zeggen: &quotZachte heelmeesters maken lelijke wonden.&quot
Die spreuk wordt helaas maar al te vaak uit haar verband gehaald. De spreuk wilt volgens mij vooral zeggen dat je besluitvaardig en grondig moet handelen wanneer dat voor de patiënt beter is ook al gaat dat gepaard met enig tijdelijk ongemak.
Maar ook dat kan natuurlijk prima met de nodige tact gepaard gaan. Een goede heelmeester slaagt erin om de patiënt de noodzaak van die vervelende handeling uit te leggen en met tact die handeling te verrichten.
Ik vermoed dat die spreuk komt uit de tijd dat ze ontstekingen wegbrandden (dat gebeurde vroeger ) Dat deed enorm veel pijn maar als ze het niet deden dan kreeg een deel van de patiënten een zware infectie met evt. verlies van de arm of het been. Dat wordt tegenwoordig natuurlijk als barbaars aanzien.

Ofdat hij wel of niet terecht is geslaagd, hij heeft duidelijk pech gehad als zijn verhaal klopt. Velen zouden wel zijn geslaag met enkel deze ene, zij het ernstige, overtreding.
Plaats reactie