Je leert van je examinator? Eerder van je instructeur denk ik In mijn ogen ook geen goede, want sturen als je stil staat, is echt een grandioze misser.Marissa schreef: -tijdens je maneouvres mag je wel aan het stuur draaien terwijl je stilstaat
zo heb ik het trouwens geleerd van mijn examinateur met de nodige trucjes, dit wil niet zeggen dat ik dit int echte leven ook zo ga doen
Rijbewijs gehaald
Proficiat Marissa!
Proficiat!
Je mag sturen als je stilstaat maar ik raad het je af als je niet enorm veel geld over de balk wilt smijten om je stuurkolom en banden vroegtijdig te laten vervangen.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2
Ik zelf doe de hellingproef liever zonder handrem, ik heb het nooit met handrem gedaan en nooit nodig gehad. Maar ik rijd dan ook in een Diesel met mijn lessen (helaas, want het is nogal milieuonvriendelijk ). Een voordeel van de handrem is dat jouw lichten dan niet branden en sommige bestuurders achter jouw dat prettiger vinden.
Je mag sturen als je stilstaat maar ik raad het je af als je niet enorm veel geld over de balk wilt smijten om je stuurkolom en banden vroegtijdig te laten vervangen.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2
Ik zelf doe de hellingproef liever zonder handrem, ik heb het nooit met handrem gedaan en nooit nodig gehad. Maar ik rijd dan ook in een Diesel met mijn lessen (helaas, want het is nogal milieuonvriendelijk ). Een voordeel van de handrem is dat jouw lichten dan niet branden en sommige bestuurders achter jouw dat prettiger vinden.
Rijbewijs gehaald
Ja t is gelukt, ik heb mijn rijbewijs gehaald.
Wat ik toch even wil zeggen, want waar ik al veel hier over zien staan heb, en voor sommigen, blijkbaar nog altijd niet duidelijk is:
-tijdens je maneouvres mag je wel aan het stuur draaien terwijl je stilstaat
zo heb ik het trouwens geleerd van mijn examinateur met de nodige trucjes, dit wil niet zeggen dat ik dit int echte leven ook zo ga doen
-voor op een heuvel te vertrekken mag je gerust kiezen met of zonder handrem
Wat ik toch even wil zeggen, want waar ik al veel hier over zien staan heb, en voor sommigen, blijkbaar nog altijd niet duidelijk is:
-tijdens je maneouvres mag je wel aan het stuur draaien terwijl je stilstaat
zo heb ik het trouwens geleerd van mijn examinateur met de nodige trucjes, dit wil niet zeggen dat ik dit int echte leven ook zo ga doen
-voor op een heuvel te vertrekken mag je gerust kiezen met of zonder handrem
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Eerst en vooral wat jullie een handrem noemen is helemaal geen handremJC schreef: Bij mij auto branden wel degelijk de remlichten als ik de handrem optrek. Er zit daar een sensortje op voor de remlichten. Ik weet dit vrij zeker omdat mijn wagen ooit is binnengeroepen door de fabriek om die sensor te vervangen.
de juiste benaming voor dit ding is een parkeerrem
@ Jc
Mag ik aannemen dat die sensor dient om het lampje op je "daschbord" " te doen branden als je parkeerrem op staat en niet voor je rem (stoplichten)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Autofabrikanten zitten wel eens meer in de schemerzone van het wettelijke wat betreft de lichten.
Volgens het TRA is een stoplicht het voertuiglicht dat dient om andere weggebruikers die zich achter het voertuig bevinden kenbaar te maken dat de bestuurder de bedrijfsreminrichting bedient, en moeten de stoplichten gaan branden bij het in werking stellen van de bedrijfsrem.
Nu kan men natuurlijk aanvoeren dat het TRA niet uitdrukkelijk verbiedt dat het stoplicht ook in andere omstandigheden gaat branden, bijvoorbeeld bij het activeren van de parkeerrem. Maar het TRA verbiedt bijvoorbeeld ook niet expliciet dat bij het activeren van de parkeerrem de grootlichten zouden gaan branden. Dit kan uiteraard niet de bedoeling zijn.
Een ander voorbeeld zijn de talrijke auto's waarbij alle richtingsaanwijzers één of meerdere keren knipperen op het ogenblik dat de centrale vergrendeling bediend wordt met de afstandsbediening. Het gelijktijdig gebruik van alle richtingsaanwijzers is in het verkeersreglement evenwel streng gereglementeerd, en bijvoorbeeld verboden als het voertuig reglementair geparkeerd staat.
Het probleem bij dit laatste voorbeeld is dat het voertuig aldus voorzien is van een inrichting welke deel uitmaakte van de goedkeuring toen het PV van goedkeuring opgsteld werd, doch het gebruik ervan strikt genomen verboden is door het verkeersreglement.
@ Benny:
De parkeerrem is inderdaad niet altijd een handrem op sommige voertuigen (o.a. een aantal modellen van Mercedes-Benz) wordt de parkeerrem bijvoorbeeld met een vierde pedaal bediend (1), dat zich uiterst links in de pedaalruimte bevindt, en ontgrendeld kan worden met een knop of handgreep op het stuurbord.
Maar nu een vraagje aan jou: ken jij een correcte Nederlandse benaming voor het rechter pedaal, of kun je daar misschien op je werk eens achterkomen?
We noemen dit meestal het gaspedaal. Die benaming stamt uit de tijd toen de bestuurder met dat pedaal nog de "gastoevoer" (in feite de hoeveelheid mengsel van fijn vernevelde benzine en lucht) in de carburator(en) regelde.
Bij moderne benzinemotoren met brandstofinspuiting (en uiteraard bij dieselmotoren) regelt de bestuurder met het rechter pedaal echter niet meer de "gastoevoer", maar indirect de brandstoftoevoer. Technisch correcter: het rechter pedaal bedient een contactloze inductieve potentiometer, waarvan het signaal samen met andere parameters door het motormanagementsysteem gebruikt om onder meer de brandstoftoevoer en het ontstekingstijdstip te regelen.
In het Duits heet het rechter pedaal "das Fahrpedal".
____________
(1) Kwatongen beweren dat bij Lada het vierde pedaal dat zich uiterst links in de pedaalruimte zou bevinden, zou dienen om de airbag op te pompen.
Volgens het TRA is een stoplicht het voertuiglicht dat dient om andere weggebruikers die zich achter het voertuig bevinden kenbaar te maken dat de bestuurder de bedrijfsreminrichting bedient, en moeten de stoplichten gaan branden bij het in werking stellen van de bedrijfsrem.
Nu kan men natuurlijk aanvoeren dat het TRA niet uitdrukkelijk verbiedt dat het stoplicht ook in andere omstandigheden gaat branden, bijvoorbeeld bij het activeren van de parkeerrem. Maar het TRA verbiedt bijvoorbeeld ook niet expliciet dat bij het activeren van de parkeerrem de grootlichten zouden gaan branden. Dit kan uiteraard niet de bedoeling zijn.
Een ander voorbeeld zijn de talrijke auto's waarbij alle richtingsaanwijzers één of meerdere keren knipperen op het ogenblik dat de centrale vergrendeling bediend wordt met de afstandsbediening. Het gelijktijdig gebruik van alle richtingsaanwijzers is in het verkeersreglement evenwel streng gereglementeerd, en bijvoorbeeld verboden als het voertuig reglementair geparkeerd staat.
Het probleem bij dit laatste voorbeeld is dat het voertuig aldus voorzien is van een inrichting welke deel uitmaakte van de goedkeuring toen het PV van goedkeuring opgsteld werd, doch het gebruik ervan strikt genomen verboden is door het verkeersreglement.
@ Benny:
De parkeerrem is inderdaad niet altijd een handrem op sommige voertuigen (o.a. een aantal modellen van Mercedes-Benz) wordt de parkeerrem bijvoorbeeld met een vierde pedaal bediend (1), dat zich uiterst links in de pedaalruimte bevindt, en ontgrendeld kan worden met een knop of handgreep op het stuurbord.
Maar nu een vraagje aan jou: ken jij een correcte Nederlandse benaming voor het rechter pedaal, of kun je daar misschien op je werk eens achterkomen?
We noemen dit meestal het gaspedaal. Die benaming stamt uit de tijd toen de bestuurder met dat pedaal nog de "gastoevoer" (in feite de hoeveelheid mengsel van fijn vernevelde benzine en lucht) in de carburator(en) regelde.
Bij moderne benzinemotoren met brandstofinspuiting (en uiteraard bij dieselmotoren) regelt de bestuurder met het rechter pedaal echter niet meer de "gastoevoer", maar indirect de brandstoftoevoer. Technisch correcter: het rechter pedaal bedient een contactloze inductieve potentiometer, waarvan het signaal samen met andere parameters door het motormanagementsysteem gebruikt om onder meer de brandstoftoevoer en het ontstekingstijdstip te regelen.
In het Duits heet het rechter pedaal "das Fahrpedal".
____________
(1) Kwatongen beweren dat bij Lada het vierde pedaal dat zich uiterst links in de pedaalruimte zou bevinden, zou dienen om de airbag op te pompen.
Als het niet expliciet verboden is om de stoplichten te laten branden bij gebruik van de parkeerrem, dan is het toegelaten.Jozef schreef: Volgens het TRA is een stoplicht het voertuiglicht dat dient om andere weggebruikers die zich achter het voertuig bevinden kenbaar te maken dat de bestuurder de bedrijfsreminrichting bedient, en moeten de stoplichten gaan branden bij het in werking stellen van de bedrijfsrem.
Nu kan men natuurlijk aanvoeren dat het TRA niet uitdrukkelijk verbiedt dat het stoplicht ook in andere omstandigheden gaat branden, bijvoorbeeld bij het activeren van de parkeerrem. Maar het TRA verbiedt bijvoorbeeld ook niet expliciet dat bij het activeren van de parkeerrem de grootlichten zouden gaan branden. Dit kan uiteraard niet de bedoeling zijn.
Je vergelijking met de grootlichten gaat niet op aangezien er voor bepaalde omstandigheden wel een expliciet verbod bestaat op het gebruik ervan.
Bovendien worden de stoplichten voor zover ik weet niet vernoemd in de politie van het wegverkeer, enkel in het TRA. Bijgevolg is het gebruik ervan wel technisch (maar misschien onvolledig) gereglementeerd, maar is er geen regelgeving omtrent de omstandigheden van gebruik, zoals er voor grootlichten wel is.
In het Engels wordt het gaspedaal ofwel "accelerator" (= versneller), ofwel "throttle" (= het mechanisme dat brandstoftoevoer regelt zoals een vlinderklep, of de aansturing van dit mechanisme zoals een pedaal) genoemd.Jozef schreef: In het Duits heet het rechter pedaal "das Fahrpedal".
Er zijn tegenwoordig meerdere merken die de "parkeerrem" met de voet laten bedienen.
Dit onder meer om ruimte te winnen tussen beide voorzetels maar nadeel is dat wanneer er moet ingegrepen worden door de passagier hij/zij geen gebruik kan maken van de parkeerrem.
Ook niet toegelaten voor rijopleiding of examen voor die reden.
Dat laatste zijn we nu aan den lijve aan het ondervinden.
Nl. m'n vrindin haar dochter begint binnenkort met haar praktische rijlessen en examen. (theorie in 1 keer erdoor maar toen kende ze deze site nog niet, sorry )
De rijlessen doen we zelf maar het probleem is dat zowel haar M break en mijn lichte vracht ook break niet geschikt zijn daarvoor.
Dus hebben we vandaag dan maar (vroegtijdig) een derde auto gaan kopen die wel geschikt is voor de opleiding.
Over die stoplichten en gaspedaal zijn er bij vrachtwagens meerdere mogelijkheden die gebruikt worden.
Zo kan men bij sommige vrachtwagens de stoplichten laten "oplichten" enkel en alleen maar door het gaspedaal te bedienen. (retarder)
Dit onder meer om ruimte te winnen tussen beide voorzetels maar nadeel is dat wanneer er moet ingegrepen worden door de passagier hij/zij geen gebruik kan maken van de parkeerrem.
Ook niet toegelaten voor rijopleiding of examen voor die reden.
Dat laatste zijn we nu aan den lijve aan het ondervinden.
Nl. m'n vrindin haar dochter begint binnenkort met haar praktische rijlessen en examen. (theorie in 1 keer erdoor maar toen kende ze deze site nog niet, sorry )
De rijlessen doen we zelf maar het probleem is dat zowel haar M break en mijn lichte vracht ook break niet geschikt zijn daarvoor.
Dus hebben we vandaag dan maar (vroegtijdig) een derde auto gaan kopen die wel geschikt is voor de opleiding.
Over die stoplichten en gaspedaal zijn er bij vrachtwagens meerdere mogelijkheden die gebruikt worden.
Zo kan men bij sommige vrachtwagens de stoplichten laten "oplichten" enkel en alleen maar door het gaspedaal te bedienen. (retarder)
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Wij noemen het daar ook een gaspedaal en op mijn werk worden die dingen in het Engels beschreven dus zal ik er daar niet achter komen hoe het correct in het Nederlands genoemd wordtQuote: Maar nu een vraagje aan jou: ken jij een correcte Nederlandse benaming voor het rechter pedaal, of kun je daar misschien op je werk eens achterkomen?
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Ik vind throttle eigenlijk wel een mooi woord. Ik pleit er voor dat we dat woord gaan overnemen.
In deze tijd van globalisering met het Engels als de dominante wereldtaal is het ook wel zo gemakkelijk als de woorden hetzelfde zijn, zeker als het een mooi woord is, maar dat mooie dat zal wel persoonlijk zijn.
In deze tijd van globalisering met het Engels als de dominante wereldtaal is het ook wel zo gemakkelijk als de woorden hetzelfde zijn, zeker als het een mooi woord is, maar dat mooie dat zal wel persoonlijk zijn.
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen