Rijbewijs gehaald

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Proficiat Marissa!
Marissa schreef: -tijdens je maneouvres mag je wel aan het stuur draaien terwijl je stilstaat
zo heb ik het trouwens geleerd van mijn examinateur met de nodige trucjes, dit wil niet zeggen dat ik dit int echte leven ook zo ga doen
Je leert van je examinator? Eerder van je instructeur denk ik In mijn ogen ook geen goede, want sturen als je stil staat, is echt een grandioze misser.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Proficiat!

Je mag sturen als je stilstaat maar ik raad het je af als je niet enorm veel geld over de balk wilt smijten om je stuurkolom en banden vroegtijdig te laten vervangen.

Een gewaarschuwd mens telt voor 2

Ik zelf doe de hellingproef liever zonder handrem, ik heb het nooit met handrem gedaan en nooit nodig gehad. Maar ik rijd dan ook in een Diesel met mijn lessen (helaas, want het is nogal milieuonvriendelijk ). Een voordeel van de handrem is dat jouw lichten dan niet branden en sommige bestuurders achter jouw dat prettiger vinden.
Marissa

Rijbewijs gehaald

Bericht door Marissa »

Ja t is gelukt, ik heb mijn rijbewijs gehaald.

Wat ik toch even wil zeggen, want waar ik al veel hier over zien staan heb, en voor sommigen, blijkbaar nog altijd niet duidelijk is:

-tijdens je maneouvres mag je wel aan het stuur draaien terwijl je stilstaat
zo heb ik het trouwens geleerd van mijn examinateur met de nodige trucjes, dit wil niet zeggen dat ik dit int echte leven ook zo ga doen

-voor op een heuvel te vertrekken mag je gerust kiezen met of zonder handrem
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Alvast proficiat!
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

JC schreef: Bij mij auto branden wel degelijk de remlichten als ik de handrem optrek. Er zit daar een sensortje op voor de remlichten. Ik weet dit vrij zeker omdat mijn wagen ooit is binnengeroepen door de fabriek om die sensor te vervangen.
Eerst en vooral wat jullie een handrem noemen is helemaal geen handrem
de juiste benaming voor dit ding is een parkeerrem

@ Jc

Mag ik aannemen dat die sensor dient om het lampje op je &quotdaschbord&quot &quot te doen branden als je parkeerrem op staat en niet voor je rem (stoplichten)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Nee, de brief die ik van de constructeur kreeg vermelde wel degelijk dat die sensor ook de remlichten aanstuurde. Het was een dringende ingreep omdat met de eerste sensor het risico bestond dat de remlichten zonder reden zouden branden.

Daarom bleef iedereen dus zo ver achter mij rijden !
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Autofabrikanten zitten wel eens meer in de schemerzone van het wettelijke wat betreft de lichten.

Volgens het TRA is een stoplicht het voertuiglicht dat dient om andere weggebruikers die zich achter het voertuig bevinden kenbaar te maken dat de bestuurder de bedrijfsreminrichting bedient, en moeten de stoplichten gaan branden bij het in werking stellen van de bedrijfsrem.

Nu kan men natuurlijk aanvoeren dat het TRA niet uitdrukkelijk verbiedt dat het stoplicht ook in andere omstandigheden gaat branden, bijvoorbeeld bij het activeren van de parkeerrem. Maar het TRA verbiedt bijvoorbeeld ook niet expliciet dat bij het activeren van de parkeerrem de grootlichten zouden gaan branden. Dit kan uiteraard niet de bedoeling zijn.

Een ander voorbeeld zijn de talrijke auto's waarbij alle richtingsaanwijzers één of meerdere keren knipperen op het ogenblik dat de centrale vergrendeling bediend wordt met de afstandsbediening. Het gelijktijdig gebruik van alle richtingsaanwijzers is in het verkeersreglement evenwel streng gereglementeerd, en bijvoorbeeld verboden als het voertuig reglementair geparkeerd staat.

Het probleem bij dit laatste voorbeeld is dat het voertuig aldus voorzien is van een inrichting welke deel uitmaakte van de goedkeuring toen het PV van goedkeuring opgsteld werd, doch het gebruik ervan strikt genomen verboden is door het verkeersreglement.

@ Benny:

De parkeerrem is inderdaad niet altijd een handrem op sommige voertuigen (o.a. een aantal modellen van Mercedes-Benz) wordt de parkeerrem bijvoorbeeld met een vierde pedaal bediend (1), dat zich uiterst links in de pedaalruimte bevindt, en ontgrendeld kan worden met een knop of handgreep op het stuurbord.

Maar nu een vraagje aan jou: ken jij een correcte Nederlandse benaming voor het rechter pedaal, of kun je daar misschien op je werk eens achterkomen?

We noemen dit meestal het gaspedaal. Die benaming stamt uit de tijd toen de bestuurder met dat pedaal nog de &quotgastoevoer&quot (in feite de hoeveelheid mengsel van fijn vernevelde benzine en lucht) in de carburator(en) regelde.

Bij moderne benzinemotoren met brandstofinspuiting (en uiteraard bij dieselmotoren) regelt de bestuurder met het rechter pedaal echter niet meer de &quotgastoevoer&quot, maar indirect de brandstoftoevoer. Technisch correcter: het rechter pedaal bedient een contactloze inductieve potentiometer, waarvan het signaal samen met andere parameters door het motormanagementsysteem gebruikt om onder meer de brandstoftoevoer en het ontstekingstijdstip te regelen.

In het Duits heet het rechter pedaal &quotdas Fahrpedal&quot.


____________
(1) Kwatongen beweren dat bij Lada het vierde pedaal dat zich uiterst links in de pedaalruimte zou bevinden, zou dienen om de airbag op te pompen.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Jozef schreef: Volgens het TRA is een stoplicht het voertuiglicht dat dient om andere weggebruikers die zich achter het voertuig bevinden kenbaar te maken dat de bestuurder de bedrijfsreminrichting bedient, en moeten de stoplichten gaan branden bij het in werking stellen van de bedrijfsrem.

Nu kan men natuurlijk aanvoeren dat het TRA niet uitdrukkelijk verbiedt dat het stoplicht ook in andere omstandigheden gaat branden, bijvoorbeeld bij het activeren van de parkeerrem. Maar het TRA verbiedt bijvoorbeeld ook niet expliciet dat bij het activeren van de parkeerrem de grootlichten zouden gaan branden. Dit kan uiteraard niet de bedoeling zijn.
Als het niet expliciet verboden is om de stoplichten te laten branden bij gebruik van de parkeerrem, dan is het toegelaten.
Je vergelijking met de grootlichten gaat niet op aangezien er voor bepaalde omstandigheden wel een expliciet verbod bestaat op het gebruik ervan.
Bovendien worden de stoplichten voor zover ik weet niet vernoemd in de politie van het wegverkeer, enkel in het TRA. Bijgevolg is het gebruik ervan wel technisch (maar misschien onvolledig) gereglementeerd, maar is er geen regelgeving omtrent de omstandigheden van gebruik, zoals er voor grootlichten wel is.

Jozef schreef: In het Duits heet het rechter pedaal &quotdas Fahrpedal&quot.
In het Engels wordt het gaspedaal ofwel &quotaccelerator&quot (= versneller), ofwel &quotthrottle&quot (= het mechanisme dat brandstoftoevoer regelt zoals een vlinderklep, of de aansturing van dit mechanisme zoals een pedaal) genoemd.
evytje
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jul 2006, 00:00

geslaagd!

Bericht door evytje »

Ben vandaag mijn exaam gaan afleggen voor praktijk en ben erdoor!!!!!!!
Jullie site is geweldig!!
Bedankt!!

xxxx
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Bij mij auto branden wel degelijk de remlichten als ik de handrem optrek. Er zit daar een sensortje op voor de remlichten. Ik weet dit vrij zeker omdat mijn wagen ooit is binnengeroepen door de fabriek om die sensor te vervangen.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Er zijn tegenwoordig meerdere merken die de &quotparkeerrem&quot met de voet laten bedienen.
Dit onder meer om ruimte te winnen tussen beide voorzetels maar nadeel is dat wanneer er moet ingegrepen worden door de passagier hij/zij geen gebruik kan maken van de parkeerrem.
Ook niet toegelaten voor rijopleiding of examen voor die reden.

Dat laatste zijn we nu aan den lijve aan het ondervinden.
Nl. m'n vrindin haar dochter begint binnenkort met haar praktische rijlessen en examen. (theorie in 1 keer erdoor maar toen kende ze deze site nog niet, sorry )
De rijlessen doen we zelf maar het probleem is dat zowel haar M break en mijn lichte vracht ook break niet geschikt zijn daarvoor.
Dus hebben we vandaag dan maar (vroegtijdig) een derde auto gaan kopen die wel geschikt is voor de opleiding.

Over die stoplichten en gaspedaal zijn er bij vrachtwagens meerdere mogelijkheden die gebruikt worden.
Zo kan men bij sommige vrachtwagens de stoplichten laten &quotoplichten&quot enkel en alleen maar door het gaspedaal te bedienen. (retarder)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Maar nu een vraagje aan jou: ken jij een correcte Nederlandse benaming voor het rechter pedaal, of kun je daar misschien op je werk eens achterkomen?
Wij noemen het daar ook een gaspedaal en op mijn werk worden die dingen in het Engels beschreven dus zal ik er daar niet achter komen hoe het correct in het Nederlands genoemd wordt
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Ik vind throttle eigenlijk wel een mooi woord. Ik pleit er voor dat we dat woord gaan overnemen.
In deze tijd van globalisering met het Engels als de dominante wereldtaal is het ook wel zo gemakkelijk als de woorden hetzelfde zijn, zeker als het een mooi woord is, maar dat mooie dat zal wel persoonlijk zijn.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Ik vind throttle eigenlijk wel een mooi woord.
Ik hoop dat je dit nooit in Duitsland tegen een agent zult zeggen
Jozef zal wel weten waarom.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Tine nu ook!
Plaats reactie