Getinte ruiten
Getinte ruiten
Kort vraagje: mag je het praktijkexamen afleggen met een wagen met getinte ruiten?
Groetjes
Nikita
Groetjes
Nikita
Mij hebben ze gezegd van niet.
De achterste zijruiten mogen getint zijn, alsook de achterruit als de wagen 2 buitenspiegels heeft. De voorste zijruit & de voorruit moeten vrij zijn. Dit zou volstaan om door de keuring te geraken.
Maar, op het rij-examen gaan ze verder, en zeggen ze dat alle ruiten vrij moeten zijn...
Althans, zo hebben ze het mij gezegd, dus dit kan niet helemaal correct zijn...
De achterste zijruiten mogen getint zijn, alsook de achterruit als de wagen 2 buitenspiegels heeft. De voorste zijruit & de voorruit moeten vrij zijn. Dit zou volstaan om door de keuring te geraken.
Maar, op het rij-examen gaan ze verder, en zeggen ze dat alle ruiten vrij moeten zijn...
Althans, zo hebben ze het mij gezegd, dus dit kan niet helemaal correct zijn...
wettelijk in orde die uitleg, maar ik weet niet of ze op een rijexamen strenger (mogen) zijn dan de keuring of dit moest in een mij onbekend KB staan, ik denk dat de examinatoren hier meer over kunnen zeggenRafael schreef: Mij hebben ze gezegd van niet.
De achterste zijruiten mogen getint zijn, alsook de achterruit als de wagen 2 buitenspiegels heeft. De voorste zijruit & de voorruit moeten vrij zijn. Dit zou volstaan om door de keuring te geraken.
Maar, op het rij-examen gaan ze verder, en zeggen ze dat alle ruiten vrij moeten zijn...
Althans, zo hebben ze het mij gezegd, dus dit kan niet helemaal correct zijn...
Hallo Sledge,
Ik heb een paar maanden geleden een paar examinators van GOCA opgebeld met de vraag:
Moet een autobestuurder die voor een bareel staat de wachten de motor stilleggen?
Hun antwoord: Staat niet in de wet, dus niet.
(Is nog ergens terug te vinden op dit forum)
Maar theorie-examen GOCA:
Dan moet het wel.
Dus op zijn Belgisch.
Ik heb een paar maanden geleden een paar examinators van GOCA opgebeld met de vraag:
Moet een autobestuurder die voor een bareel staat de wachten de motor stilleggen?
Hun antwoord: Staat niet in de wet, dus niet.
(Is nog ergens terug te vinden op dit forum)
Maar theorie-examen GOCA:
Dan moet het wel.
Dus op zijn Belgisch.
bij ons in de zone staat tenminste een bord aan de overweg gelieve de motor stil te leggeneugeen schreef: Hallo Sledge,
Ik heb een paar maanden geleden een paar examinators van GOCA opgebeld met de vraag:
Moet een autobestuurder die voor een bareel staat de wachten de motor stilleggen?
Hun antwoord: Staat niet in de wet, dus niet.
(Is nog ergens terug te vinden op dit forum)
Maar theorie-examen GOCA:
Dan moet het wel.
Dus op zijn Belgisch.
maar dit is geen wettelijk bord enkel een beleefd verzoek, dus sta daar maar met je examen
Antwoord GOCA (examencentrum Haasrode)
"Dit is geen probleem als de wagen goedgekeurd is en je kan door de ruiten nog zien. (zij het natuurlijk donkerder beeld)".
Ik geef je toch de raad voor je examen gaat doen, om even contact op te nemen met het examencentrum waar je examen zal afleggen. (je vindt ze op onze site als je in de linkerbalk klikt op: PRAKTIJKEXAMEN (examencentra).
"Dit is geen probleem als de wagen goedgekeurd is en je kan door de ruiten nog zien. (zij het natuurlijk donkerder beeld)".
Ik geef je toch de raad voor je examen gaat doen, om even contact op te nemen met het examencentrum waar je examen zal afleggen. (je vindt ze op onze site als je in de linkerbalk klikt op: PRAKTIJKEXAMEN (examencentra).
Hey Eugeen, dat formuleer je wel verkeerd vind ik, ik heb zelf die vraag op het theorieexamen gehad en daar stondletterlijk "wat is het beste voor het milieu, motor stilleggen of niet?" en het antwoord was dus stilleggen, maar er is dus geen sprake van dat dit moet. Volgens de wet moet het immers ook inderdaad niet.
eugeen schreef:
Ik heb een paar maanden geleden een paar examinators van GOCA opgebeld met de vraag:
Moet een autobestuurder die voor een bareel staat de wachten de motor stilleggen?
Hun antwoord: Staat niet in de wet, dus niet.
(Is nog ergens terug te vinden op dit forum)
Maar theorie-examen GOCA:
Dan moet het wel.
Dus op zijn Belgisch.
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Wanneer is er een noodzaak?Quote: AR 8.6. Het is iedere bestuurder verboden de motor in vrijloopstand herhaaldelijk te versnellen.
De bestuurders mogen daarenboven de motor niet laten draaien in vrijloopstand, behalve ingeval van noodzaak.
Ik ben hartpatiënt, het is buiten 35°C, en als ik de motor stilleg, werk de airco niet meer?Ik heb zojuist met startkabels moeten starten, de batterij is nog niet voldoende opgeladen, als ik de motor nu stilleg kan in niet meer starten?... ?
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Mij hebben ze vroeger wijsgemaakt dat dit was omdat er veel motorfietsen aan de verkeerslichten (of elders) stonden die constant hunne gashendel open en toe draaiden als ze dus stilstonden.Quote:
De bestuurders mogen daarenboven de motor niet laten draaien in vrijloopstand, behalve ingeval van noodzaak.
en ik meen dus ook in de oude boeken gelezen te hebben dat het verboden was om in vrijloopstand de motor te herhaaldelijk te versnellen in plaats van te laten draaien.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Op een site van een politiezone heb ik een verwijzing gevonden naar de wetgeving rond getinte ruiten...dat is volgens mij dus de juiste regeling:sledge schreef:wettelijk in orde die uitleg, maar ik weet niet of ze op een rijexamen strenger (mogen) zijn dan de keuring of dit moest in een mij onbekend KB staan, ik denk dat de examinatoren hier meer over kunnen zeggenRafael schreef: Mij hebben ze gezegd van niet.
De achterste zijruiten mogen getint zijn, alsook de achterruit als de wagen 2 buitenspiegels heeft. De voorste zijruit & de voorruit moeten vrij zijn. Dit zou volstaan om door de keuring te geraken.
Maar, op het rij-examen gaan ze verder, en zeggen ze dat alle ruiten vrij moeten zijn...
Althans, zo hebben ze het mij gezegd, dus dit kan niet helemaal correct zijn...
4. RUITEN:
Deze regel is geldig voor voertuigen van categorie M1 (personenvoertuigen die voor het vervoer van passagiers ontworpen en gebouwd zijn met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend).
• Voorruit
Rijdt men een voertuig voor bij de technische keuring dan mag deze geen enkele zelfklevende film of niet-originele bedekking op de voorruit dragen.
Zonnewerende stroken zijn toegelaten voor zover ze de afmetingen van de originele zonneklep, eens deze tegen de voorruit is neergeklapt, niet overschrijden.
Indien deze regel niet gerespecteerd wordt, zal een code 2 worden toegekend.
• Voorste zijruiten
Er mag op de voorste zijruiten geen zelfklevende film of niet originele bedekking aangebracht worden.
De films of coatings op de voorste zijruiten zullen aanvaard worden voor zover een origineel attest van vóór 1 mei 2003 kan voorgelegd worden. Daaruit moet blijken dat de lichtdoorlaatbaarheid =70% is. Het document moet verwijzen naar de proefnummers van het Nationaal Glasinstituut te Charleroi.
Indien er films aanwezig zijn en er geen attest voorgelegd kan worden, wordt een code 2 toegepast.
• Achterruit
Achteraan mag een film of niet-originele coating aangebracht worden, voor zover de wagen van een buitenkijkspiegel aan de tegenovergestelde kant van de bestuurder is voorzien.
Het niet respecteren van deze regel wordt met een code 2 beoordeeld.
Dit is het 'technisch reglement' zoals het op 1/05/2003 is uitgekomen.