Even voorstellen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Martine 1

Even voorstellen

Bericht door Martine 1 »

Goeieavond iedereen. Ik ben nieuw op dit forum en daarom zou ik me graag willen voorstellen: mijn naam is Martine, ben 43 jaar en waarschijnlijk de oudste hier op dit forum die zich heel druk aan het voorbereiden is op haar rijexamen categorie B! Men is zeker nooit te oud om iets te leren maar de eerlijkheid gebiedt me ook te zeggen dat het zeker niet gemakkelijk is of dat het allemaal van een leien dakje loopt!

Daarom ben ik zeer blij dat ik deze uitstekende site gevonden heb want ik heb ( een beetje veel) hulp nodig en sta zeker open voor goede raad,tips en deskundig advies.

Omdat ik, bij wijze van spreken, nog nooit een auto van dichtbij had gezien, heb ik gekozen voor de doorgedreven rijopleiding bij een erkende rijschool. En als ik eerlijk mag zijn:ik kan het ten sterkste aanbevelen. Ik denk dat er maar weinig persoonlijke begeleiders zijn die je in 18 uur kunnen aanleren wat je in een goede rijopleiding aangeleerd wordt.Het leren autorijden beviel me enorm en nu ben ik al zo'n 3 maand alleen en tweemaal per week met begeleiding,aan het rondrijden.

En nu komt mijn probleem: ik heb angst en voel me vaak heel onzeker. Tijdens mijn opleiding heb ik die angst zeer weinig gevoeld.Ik weet dat dit komt omdat er iemand is die op "fatale" ogenblikken kan ingrijpen en psychisch werkt dit enorm geruststellend.Ik doe trajecten volledig alleen maar niet van harte en minder vaak als ik echt zou willen.Mijn wagen blijft nog te vaak aan de kant staan. Er is zeker geen druk of haast bij om mijn rijexamen te halen binnen de vooropgestelde 6 maand en indien nodig schakel ik zeker tijdig over naar een ander model rijbewijs. Ik vind het veel belangrijker om een zeer goede chauffeur te worden en als dat tijd kost dan is dit maar zo.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Hallo Martine,

Ik hoop dat jij je berichtje hebt teruggevonden.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Martine,

Vooreerst van harte proficiat met wat je al verwezenlijkt hebt inzake rijopleiding, zeker als je nog helemaal niet vertrouwd was met autorijden.

Je inzichten inzake rijopleiding en de inzet waartoe je bereid bent, kan ik alleen maar bewonderen, en stellen mij gerust dat je zeker jouw doel zult bereiken: een zeer goede chauffeur worden.

Maak je geen zorgen over jouw leeftijd (43 jaar, dat is toch nog jong zeker). Er hebben al mensen leren rijden die heel wat minder jong waren dan jij.

In het verkeer is het zoals ook in andere situaties in het leven: je hoeft niet bang te zijn, alleen maar voorzichtig.

Je lijkt zeer hoge eisen te stellen aan jezelf. Op zichzelf is dat natuurlijk zeer positief. Maar wees misschien ook niet té perfectionistisch. Geen enkele beginneling kan het van bij het begin allemaal perfect, dat is heel normaal. Ook na het behalen van je rijbewijs zul je vooral de eerste jaren nog veel bijleren met ervaring.

Het vraagt alleen maar tijd en veel oefening. Laat dus zeker de wagen niet aan de kant staan: hoe meer je oefent, hoe beter (en liever 4 keren 1 uur dan 1 keer 4 uren).

Vat de stier bij de horens. Zeg tegen jezelf: "Ik kan dat, Jozef heeft het gezegd", stap in, en vertrek. Als het verkeer druk is, denk dan: "Op eentje meer komt het niet meer aan". En laat je zeker niet opjutten door andere bestuurders: neem je tijd, en doe het allemaal rustig.

Is er iets dat je nog niet echt goed beheerst, ga dan daarop extra oefenen, tot het van een leien dakje loopt.

En natuurlijk kan je hier altijd terecht met vragen, ook over de praktijk van het autorijden. We duimen voor jou, en we zullen je altijd met plezier helpen.
martine
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 sep 2005, 00:00

Bericht door martine »

Hartelijk dank voor het bemoedigende antwoord en zeer positieve instelling! Ik hou wel van zo'n mentaliteit en ik moet zeggen dat dit enorm in het oog springt als je dit forum voor de eerste maal bezoekt!
Ik moest wel lachen als ik las dat ik misschien "iets te perfectionistisch ben ingsteld was"! Je slaat de nagel op de kop: ik ben soms nogal streng voor mezelf en soms iets te weinig naar anderen toe. De persoon waarmee ik zo'n 2 keer per week ga rijden is een jonge en zeer bekwame chauffeur die zeker hierover uw mening zal delen!Volgens zijn eerlijke en ongezouten mening,die volledig oprecht is, zal ik inderdaad een bekwame autobestuurder worden maar zie ik dat zelf nog niet. Ik ben heel blij dat ik op dit forum terecht ben gekomen en zal jullie zeker op de hoogte houden van mijn avontuur!En... is elk goed avontuur geen mengeling van angst,opwinding,blijheid,verwondering en onzekerheid voor het onbekende?! Nu gaat deze Indiana Jones op kousevoeten het ledikant opzoeken want de slaap roept mij. Slaapwel
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Bianca schreef: Morgen ga ik voor de tweede maal proberen en heb me voorgenomen om het gewoon rustigaan proberen te doen
Zeer goed idee, Bianca!

Begin vooral in een ontspannen sfeer: "Welkom aan boord! Fijn dat U met mij wil meerijden, anders zat ik hier alleen in de wagen."

P.S. - Je voornaam doet me aan een heel mooi liedje denken: Bianca.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Jozef schreef:
Bianca schreef: Morgen ga ik voor de tweede maal proberen en heb me voorgenomen om het gewoon rustigaan proberen te doen
Zeer goed idee, Bianca!

Begin vooral in een ontspannen sfeer: "Welkom aan boord! Fijn dat U met mij wil meerijden, anders zat ik hier alleen in de wagen."

P.S. - Je voornaam doet me aan een heel mooi liedje denken: Bianca.
Bedankt Jozef , ik was al heel lang op zoek naar die tekst van dat nummer
martine
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 sep 2005, 00:00

Bericht door martine »

Beste Bianca,

Ik wens je voor morgen alvast veel succes toe. Geef er een lap op! Niet op de examinator welteverstaan
En als je aan het liedje denkt dat jouw naam draagt zal je alvast met een grote glimlach achter het stuur plaatsnemen.

Groetjes, Martine
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

En om Martine ook een glimlach te gunnen: Martine.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Beste Martine ,

Ook ik ben er vrij laat aan begonnen hoor , ik ben 32 en heb net zoals jij de doorgedreven opleiding gevold , ik heb er nu 4 maanden opzitten met mijn voorlopig rijbewijs en ik herken mezelf wel heel goed in je verhaal !! Ik ben ook vrij onzeker om alleen in de wagen te stappen, en als er iemand naast mij zit voel ik me gewoon zekerder en gaat het allemaal stukken makkelijker , gewoon het idee hebben dat er iemand kan ingrijpen mocht het ergens fout gaan !!

Vorige week heb ik mijn eerste praktijk-examen afgelegd en was geslaagd voor de maneuvers , de openbare weg was helaas minder goed !!
Morgen ga ik voor de tweede maal proberen en heb me voorgenomen om het gewoon rustigaan proberen te doen , want vorige week verging ik van de zenuwen !!
Ik kan alleen maar mijn best doen en hopen dat het deze keer wel goed gaat !!

Ik wens jou veel succes met je rij-opleiding verder !!

Groeten Bianca
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

martine schreef: Het is alweer een tijdje geleden maar hier ben ik dan ,zoals beloofd, terug en heb goed (althans voor mezelf) nieuws!
Hé Martine! Blij dat je hier nog eens verschijnt! Je positieve ervaringen met het leren rijden zijn natuurlijk ook voor ons prettig nieuws.

Ik denk dat andere forumdeelnemers hier al behoorlijk je vraag beantwoord hebben over het nemen van bochten.

Het voornaamste is dat de aandrijf- of remkracht in de bocht niet plots gewijzigd wordt.

In de bocht moeten de banden namelijk al afrekenen met de middelpuntvliedende kracht, die de wagen rechtdoor wil laten rijden in plaats van de bocht te volgen. Als de banden dan ook nog eens plots bijkomende aandrijf- of remkrachten op het wegdek moeten overbrengen, kan er wel eens te weinig adhesiekracht (hechting van de banden aan het wegdek) overblijven om de middelpuntvliedende kracht te overwinnen, en rijdt de wagen ergens anders naartoe dan jij wil.

Er werd hier ook geschreven over het remmen op de motor, maar daar hou ik een enigszins andere mening op na.

Als je gekoppeld rijdt (koppelingspedaal omhoog) en je laat het gaspedaal voldoende opkomen, gaat de wagen inderdaad mede vertraagd worden door de motor, die nu bij gebrek aan voldoende brandstof door de wagen aangedreven wordt in plaats van dat hij de wagen aandrijft. Dit is remmen op de motor.

Als je daarentegen naar een lagere versnelling schakelt, en het koppelingspedaal laat opkomen zonder gas bij te geven, rem je niet alleen op de motor, maar vooral op de koppeling. In dit geval is het zeker aangewezen het rempedaal aan te tippen om de stoplichten te ontsteken.

Zelf doe ik dat evenwel nooit om twee redenen.

Ten eerste wordt dergelijk afremmen niet gecontroleerd door een systeem dat de remkracht vermindert als de wielen plots te sterk vertragen en dreigen over het wegdek te glijden in plaats van te rollen, waarbij je geen stuurkrachten meer kunt overbrengen op het wegdek. Dit in tegenstelling tot de bedrijfsrem, die gecontroleerd wordt door het ABS.

Hopelijk ligt er binnenkort voldoende sneeuw om eens wat gedragingen van de wagen uit te testen op een verlaten parkeerterrein. Zorg wel voor veel vrije ruimte rondom de wagen. Houd het bij lage snelheden (max. 30 à 40 km/h naargelang je ervaring). En zorg voor en volkomen effen ondergrond, zodat de wagen bij een zijwaartse slip niet tegen een obstakel terecht komt en kantelt.

Ten tweede is de koppeling bedoeld om met zo weinig mogelijk wrijving de motor aan de versnellingsbak te koppelen (of hem ervan te ontkoppelen). Afremmen op de koppeling zoals hierboven beschreven veroorzaakt onnodige slijtage: vooral aan de koppelingsplaat als het koppelingspedaal langzaam losgelaten wordt, en vooral aan de drijfstanglagers als het koppelingspedaal snel losgelaten wordt.

Sommigen zullen zeggen: "Ik rem altijd af op de koppeling en ik heb daardoor nog geen herstellingen moeten laten uitvoeren." Dat kan best. Maar van twee wagens die elk 150.000 km op de teller hebben, valt de ene vrijwel niet van een nieuwe wagen te onderscheiden, terwijl je je met de andere afvraagt of hij nog tot op de hoek van de straat zal geraken.

Bij het terugschakelen geef ik daarom tijdens het koppelen altijd wat gas bij, alsof ik in die lagere versnelling met dezelfde snelheid wilde verder rijden: je voelt de wagen niet vertragen of versnellen terwijl het koppelingspedaal opkomt. Vervolgens laat ik het gaspedaal los om op de motor te remmen. Zo worden ook de passagiers niet dooreengeschuld en achterliggers niet verrast.

Dit is ook de methode die door renners toegepast wordt, zij het in combinatie met de bedrijfrem: terwijl ze met de tip van de rechter voet op het rempedaal drukken, geven ze met de hiel wat gas bij tijdens het terugschakelen. Maar dat is wat te complex voor beginnelingen.
lieken
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 okt 2005, 00:00

Bericht door lieken »

Ik pas ongeveer dezelfde techniek toen als ik een afslag neem...alleen is de koppeling bij mij wel ingedrukt...

Wat dat remmen op de motor betreft, dat is inderdaad veel beter dan het remmen met de gewone rem. Je verbruikt er bijvoorbeeld veel minder benzine door. Mij hebben ze op de rijschool geleerd dat je bij het naderen van je afslag al een signaal geeft door je richtingaanwijzer, door dan heel even op je rem te staan en dan pas in tweede te schakelen, moeten ze tijdig weten dat je gaat afslaan. Dat is wat jij misschien niet doet. Maar bij remmen op de motor hebben ze met dat aangeraden omdat je remafstand dan enorm verkort. Naar het schijnt letten de examinators tijdens het examen erop of je al dan niet even aan je rem komt vooraleer je terugschakelt.

Laat het een tip zijn die zich in het achterhoofd bevindt...
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

lieken schreef: Ik pas ongeveer dezelfde techniek toen als ik een afslag neem...alleen is de koppeling bij mij wel ingedrukt...
Dit lijkt me niet de juiste techniek, aangezien je "onbelast" de bocht in gaat... Je auto is gewoon vrij, geen weerstand meer van de motor, dus kan eventueel rare dingen doen hebben ze mij verteld... Het gaat hier maar over een afslag, maar toch... Ach, ben benieuwd wat de anderen hier op te zeggen hebben?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Ik pas ongeveer dezelfde techniek toen als ik een afslag neem...alleen is de koppeling bij mij wel ingedrukt...
Da is nie gezond zunne

Hallo Lieken,

Als je je koppeling ingedrukt houd dan kun je net zo goed in 5de je afslag nemen want het effect is net hetzelfde.

Dus het beste is dat je even voor de afslag een beetje remt.
1) om snelheid te minderen
2) stoplichten waarschuwen je achtersliggers.

Maar dan moet je dus in 2de rijden zonder je koppeling ingedrukt te houden.

Het is eigenlijk een ontkoppelingspedaal wat je bedient dus vanaf het moment dat je het indrukt ontkoppel je de motor van de aandrijving en is het dus onmogelijk om op de motor af te remmen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
lieken
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 okt 2005, 00:00

Bericht door lieken »

Het is te zeggen...mijn koppeling is ingedrukt tot ik net in de bocht ben en dan los ik hem...en geef ik gas bij...ik moet zeggen dat het moeilijk is te vertellen hoe je dat doet want eigenlijk is dat een automatisme geworden. Maar in de bocht zelf is de koppeling dus niet ingedrukt...
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Benny schreef: Dus het beste is dat je even voor de afslag een beetje remt.
1) om snelheid te minderen
2) stoplichten waarschuwen je achtersliggers.

Maar dan moet je dus in 2de rijden zonder je koppeling ingedrukt te houden.
Ik denk ook dat dit de juiste methode is.
Plaats reactie