Gebuisd verkeerde remtechniek

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gastjeu69

Gebuisd verkeerde remtechniek

Bericht door Gastjeu69 »

Vandaag eerste rijexamen poging gedaan, helaas gebuisd wegens verkeerde remtechniek / teveel onnodig schakelen (bij vertragen)/ teveel koppeling gebruiken bv bij vertraging voor voorrang voor rechts. Ik betwist dit niet en geef dit toe dat dit wel zo is, ik rij met een 1.1 benzineauto en bij deze moet je toch wel snel schakelen maar ik kan inderdaad minder rap terugschakelen en langer remmen op de motor/rem gebruiken en weer aanzetten zonder terug te schakelen. Dit staat ook vermeld in jullie praktijkboek, maar wist eigelijk niet dat dit als grote fout gezien werd.

Hoe leer ik best nu nog de juiste techniek aan, ik heb 20 uur gevolgd vorige week en heb sedert dien 2-3 alleen vaak geoefend, maar op deze remtechniek enzo heb ik niet meer veel aandacht aan besteed. Volg ik best nog eens een uur of twee rijles?
Gastje69

Re: Gebuisd verkeerde remtechniek

Bericht door Gastje69 »

In bovenstaande post bedoelde ik dat ik 20 uur rijschool les gevolgd had, maar 2-3 maanden geleden, niet vorige week dus, ter correctie
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Gebuisd verkeerde remtechniek

Bericht door Stefan Peeters »

Ik kan me moeilijk voorstellen dat je alleen daarvoor niet geslaagd was.

Waren er geen andere opmerkingen bij je examen?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Gebuisd verkeerde remtechniek

Bericht door Inazuma »

Ook met een 1,1L benzine kan je perfect op motor remmen ...

Gas lossen
Pas terugschakelen als motortoerental teruggelopen is tot iets boven vrijloop (en iig voor auto begint te schokken)
Herhalen ...
Bijremmen met voet waar en wanneer nodig

Koppeling pas indrukken wanneer je tot stilstand wil komen en toerental te laag gaat worden
(opnieuw, iets boven vrijloop en voor auto begint te schokken)
Gastjeuu69

Re: Gebuisd verkeerde remtechniek

Bericht door Gastjeuu69 »

Stefan Peeters schreef: 08 jun 2021, 06:58 Ik kan me moeilijk voorstellen dat je alleen daarvoor niet geslaagd was.

Waren er geen andere opmerkingen bij je examen?

https://imgur.com/a/FHktcyf Op de screenshot staat mijn uitslag. De examinator wees erop dat ik omdat ik niet juist rem/teveel mijn koppeling gebruik mijn bochten te breed nam. Meer dan dat weet ik niet, ik reed ook misschien een 5 sec aan 40km/u in zone 30 maar dan snel gecorrigeerd, hier zei ze wel niets over maar stond op m'n blad aangeduid. Weet wel niet waarom Richtingsverandering 5/1.00 zich vergewissen & 5/3.00 uitwijken als vereist hierop vermeld staan. Wat denkt u in het algemeen?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Gebuisd verkeerde remtechniek

Bericht door Inazuma »

4x onvoldoende is pittig gebuisd ... just sayin'


Bochten te breed
Blijf standaard ongeveer in midden van je rijstrook, bij brede rijstroken iets rechts van midden.
Niet enkel in bochten

Bij bochten zorg je dat je ook in die positie uitkomt op de andere weg.


Richtingsverandering:
Duidelijker (laten merken dat je) uitkijkt voor andere weggebruikers - zeker die rechtdoor gaan en voorrang hebben ...


Uitwijken bij richtingsverandering:
Naar zo links mogelijk (zonder tegenliggers te hinderen) voor links afslaan
Naar zo rechts mogelijk voor rechts afslaan

Op examen:
Bij meerdere rijstroken: kies de rechtse rijstrook in de richting die je uit moet
rotondes: rij er vanuit rechter rijstrook op, en blijft rechts op rotondes
Kan je minste fout mee doen ...
Gastjeuuu69

Re: Gebuisd verkeerde remtechniek

Bericht door Gastjeuuu69 »

Inazuma schreef: 08 jun 2021, 10:20 4x onvoldoende is pittig gebuisd ... just sayin'


Bochten te breed
Blijf standaard ongeveer in midden van je rijstrook, bij brede rijstroken iets rechts van midden.
Niet enkel in bochten

Bij bochten zorg je dat je ook in die positie uitkomt op de andere weg.


Richtingsverandering:
Duidelijker (laten merken dat je) uitkijkt voor andere weggebruikers - zeker die rechtdoor gaan en voorrang hebben ...


Uitwijken bij richtingsverandering:
Naar zo links mogelijk (zonder tegenliggers te hinderen) voor links afslaan
Naar zo rechts mogelijk voor rechts afslaan

Op examen:
Bij meerdere rijstroken: kies de rechtse rijstrook in de richting die je uit moet
rotondes: rij er vanuit rechter rijstrook op, en blijft rechts op rotondes
Kan je minste fout mee doen ...
Hey, bedankt voor je snelle reactie en de verduidelijkingen/tips. Hopelijk 2e keer erdoor.
Gastjeuuu69x69

Re: Gebuisd verkeerde remtechniek

Bericht door Gastjeuuu69x69 »

even een update, ik ben er de 2e keer door!
voor de details: voorbehoud wegens rechterruit niet meteen te ontwasemen
1 onvoldoende voor laat in te voegen afrit van de afrit en mogelijks de achterligger gehinderd... dat gebeurde dan ook nog heel op het einde.

wat een geluk dat ik er van af ben.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Gebuisd verkeerde remtechniek

Bericht door de rijprof »

1 onvoldoende voor laat in te voegen afrit van de afrit en mogelijks de achterligger gehinderd...
Waarom ging je zo laat invoegen? Da's toch om problemen en gevaar vragen...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gastje699

Re: Gebuisd verkeerde remtechniek

Bericht door Gastje699 »

de rijprof schreef: 09 jul 2021, 22:28
1 onvoldoende voor laat in te voegen afrit van de afrit en mogelijks de achterligger gehinderd...
Waarom ging je zo laat invoegen? Da's toch om problemen en gevaar vragen...
Ja, geen goede rede voor eigelijk, had niet meteen door dat de afrit daar al begon, deze was om een bocht en ze zei 'volg deze richting aan (lichtervelde), dat zag ik wel op het bord dat het naar rechts was maar was het precies niet zeker. In principe een stomme fout die makkelijk te vermijden was. Toch leuk dat je even reageert :)
Uitstelgedrag97
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2021, 19:01

Re: Gebuisd verkeerde remtechniek

Bericht door Uitstelgedrag97 »

Ik veronderstel dat je je rijexamen hebt gedaan in Roeselare, gezien je de richting Lichtervelde moest volgen. Mag ik even vragen hoe je er in geslaagd bent om 1 maand na je eerste poging al een tweede examen vast te leggen? De wachttijd voor mij is momenteel 6 maand...
mogast

Re: Gebuisd verkeerde remtechniek

Bericht door mogast »

Uitstelgedrag97 schreef: 30 jul 2021, 01:12 Ik veronderstel dat je je rijexamen hebt gedaan in Roeselare, gezien je de richting Lichtervelde moest volgen. Mag ik even vragen hoe je er in geslaagd bent om 1 maand na je eerste poging al een tweede examen vast te leggen? De wachttijd voor mij is momenteel 6 maand...
Hey, ik heb toevallig deze reactie gezien. Inderdaad in Roeselare gedaan. Je kan online boeken maar daar staat idd dat de eerste rijexamens pas eind januari zijn nu. Wat ik deed is heel vaak kijken naar die online datums en die pagina steeds refreshen (deed ik met een extensie van google) en er zouden af en toe wel een paar datums vrijkomen (sommige dagen ook niets) maar de datums die vrijkwamen waren bijna altijd heel nabij. Als je ziet dat er een datum vrijgekomen is op die site, gewoon meteen bellen naar het examencentrum dan om te boeken.

Zie screenshot over welke pagina ik het heb https://gyazo.com/61cdae08ee0a9c87ce2b11ddf27333b7
Uitstelgedrag97
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2021, 19:01

Re: Gebuisd verkeerde remtechniek

Bericht door Uitstelgedrag97 »

mogast schreef: 31 jul 2021, 09:42
Uitstelgedrag97 schreef: 30 jul 2021, 01:12 Ik veronderstel dat je je rijexamen hebt gedaan in Roeselare, gezien je de richting Lichtervelde moest volgen. Mag ik even vragen hoe je er in geslaagd bent om 1 maand na je eerste poging al een tweede examen vast te leggen? De wachttijd voor mij is momenteel 6 maand...
Hey, ik heb toevallig deze reactie gezien. Inderdaad in Roeselare gedaan. Je kan online boeken maar daar staat idd dat de eerste rijexamens pas eind januari zijn nu. Wat ik deed is heel vaak kijken naar die online datums en die pagina steeds refreshen (deed ik met een extensie van google) en er zouden af en toe wel een paar datums vrijkomen (sommige dagen ook niets) maar de datums die vrijkwamen waren bijna altijd heel nabij. Als je ziet dat er een datum vrijgekomen is op die site, gewoon meteen bellen naar het examencentrum dan om te boeken.

Zie screenshot over welke pagina ik het heb https://gyazo.com/61cdae08ee0a9c87ce2b11ddf27333b7
Dag mogast,
Ok bedankt! Ik gebruikte de website ook al maar wist niet dat zij hier terug vrijgekomen momenten op plaatsten, aangezien het meer een reserveringssysteem leek.
Plaats reactie