verhoogde inrichting (Limburg)

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
etienne
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 mar 2016, 17:55

verhoogde inrichting (Limburg)

Bericht door etienne »

Wie kan me de wegcode van de verhoogde inrichting nog eens fatsoenlijk uitleggen. Wie in Alken in de Meerdegatstraat rijdt komt een verhoogde inrichting tegen die aangegeven wordt door het verkeersbord A14 dus daar geldt de snelheidsregel 30 op de hele verhoogde inrichting (die nogal vrij lang is) Dit klopt toch?
Dan ben ik een andere situatie tegen gekomen namelijk in Zonhoven op de Beringersteenweg die wat verder de Wijerstraat wordt is namelijk een zelfde situatie maar :
Eerst staat er een bord C43 met een snelheidsbeperking van 50 km/uur dan een verkeersbord A14 die een verhoogde inrichting aangeeft. Deze verhoogde inrichting is vrij lang en kruist nog andere straten waar na het kruispunt terug een verkeersbord staat van 50 km/uur op de verhoogde inrichting. Mag ik daar dan op de verhoogde inrichting 50 rijden?
Ik denk zelfs als ik van de zijstraten komt dat er geen bord staat aangegeven van een verhoogde inrichting maar daar ben ik niet zeker van?

Groetjes,
Etienne
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: verhoogde inrichting (Limburg)

Bericht door Inazuma »

etienne schreef: 06 mei 2021, 14:11 Wie kan me de wegcode van de verhoogde inrichting nog eens fatsoenlijk uitleggen. Wie in Alken in de Meerdegatstraat rijdt komt een verhoogde inrichting tegen die aangegeven wordt door het verkeersbord A14 dus daar geldt de snelheidsregel 30 op de hele verhoogde inrichting (die nogal vrij lang is) Dit klopt toch?
Ja
Is hier al eerder gepasseerd dacht ik.

Verhoogde inrichting doortrekken over meerdere kruispunten mag ook.

Als een verhoogde inrichting aan een kruispunt ligt, volstaat het gevaarsbord A14
(buiten een kruispunt is extra nog aanwijzingsbord F87 nodig thv de inrichting)

Eerst staat er een bord C43 met een snelheidsbeperking van 50 km/uur dan een verkeersbord A14 die een verhoogde inrichting aangeeft. Deze verhoogde inrichting is vrij lang en kruist nog andere straten waar na het kruispunt terug een verkeersbord staat van 50 km/uur op de verhoogde inrichting. Mag ik daar dan op de verhoogde inrichting 50 rijden?
Daar bestaat discussie over
Verkeersregel zegt dat je er niet sneller dan 30 mag
Verkeersteken zegt dat je er max 50 mag, dus wél sneller dan 30
Wegcode stelt dat verkeerstekens boven verkeersregels gaan (als regel en teken tegenstrijdig zijn)

Maar er zijn ook mensen die stellen dat dit geen tegenstrijdigheid is, maar een "verdere beperking"
Alsof het dan plots geen tegenstrijdigheid meer is ...


Voor meerdere andere snelheidsbeperkingen opgelegd door een verkeersregel, is de wegcode aangepast zodanig dat de borden die deze regel aangeven, een snelheidsbeperking dmv een (al dan niet zonaal) verkeersbord C43 opheffen
Dat gaat dan bvb om
- bebouwde kom
(het bord verwijst naar een regel in Art 11 die 30 (in BXL) of 50 (elders in B) oplegt, en gek genoeg legt dat bord wel snelheidsbeperking van 50 op nà het einde van woonerven, schoolomgeving, snelheidszones !)
- (woon)erven
- schoolomgeving
(wordt aangegeven met een aanwijzingsbord F4, fysiek niet te onderscheiden van een zonale snelheidsbeperking tot 30)
- voetgangerszone

Voor een verhoogde inrichting bestaat geen dergelijke bepaling.

Dit is dan ook een argument om te stellen dat de verkeersregel inzake snelheid op een verhoogde inrichting, een C43 niet opheft.
Want niet zo voorzien.


Wegcode is echt een boeltje aan het worden ...
En elke aanpassing maakt het enkel erger ipv beter
Plaats reactie