Plaats op de rijweg

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
an

kruisen

Bericht door an »

Ik dacht dat degene die aan de kant van de geparkeerde ato's rijd moet zien dat hij tijdig kan plaats maken en degene die langs de stoeprand rijdt moet/mag doorrijden?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Quote: AR 15.2. De bestuurder moet, bij het kruisen een voldoende zijdelingse afstand laten en, zo nodig, naar rechts uitwijken.

De bestuurder, waarvan het doorrijden belemmerd wordt door een hindernis of door de aanwezigheid van andere weggebruikers, moet vertragen en, zo nodig, stoppen om de tegemoetkomende weggebruikers doorgang te verlenen.

AR 15.3. Wanneer het kruisen wegens de breedte van de rijbaan niet gemakkelijk kan uitgevoerd worden, mag de bestuurder de gelijkgrondse berm volgen, op voorwaarde dat hij de weggebruikers die zich daar bevinden, niet in gevaar brengt.
Quote: Hof van Cassatie, 29-09-2000, Nr. RC009T2_1 De inbreuk op artikel 15 van het Wegverkeersreglement kan afgeleid worden uit de vaststelling dat een bestuurder de bestaande mogelijkheid tot invoegen tussen geparkeerde wagens negeerde.
Deze verkeersregels en rechtspraak geven dus niet aan wat er moet gedaan worden als het kruisen onmogelijk is.

Ik meen derhalve dat we moeten terugvallen op de algemene bepalingen van AR 7:
Quote: AR 7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, ...
Op het ogenblik dat jij die weg oprijdt, hinder je daar niemand mee.

Het is de tegenligger die de weg opgereden komt zonder er zich van te overtuigen dat dit voor jou geen hinder zal veroorzaken, die uiteindelijk de hinder veroorzaakt, en bijgevolg hieraan onverwijld een einde dient te stellen.

Omdat ik evenwel niet 100% zeker ben, kijk ik uit naar het standpunt van de collega's.
an

Plaats op de rijweg

Bericht door an »

1.Als ik rechts afsla ga ik rechts staan moet ik dan voldoende plaats laten opdat de fietsers mij rechts nog kunnen passeren? en zo ja hoeveel plaats want als ik hier een 70 cm plaats laat sta ik vaak al volledig links ?
reker als er in smalle straten ook nog auto"s langs een zijde geparkeerd staan Een autobus aan wie ik voorrang moet geven kan dan zelfs de straat niet meer in?
2.Indien ik een smalle straat inrij met aan de andere zijde geparkeerde voertuigen Ik rij dus langs de stoeprand en vb een lichte vrachtwagen komt de straat in en kan zich nergens opzij zetten in een open parkeerplaats ,wat doe ik dan als hij uiterst tegen de geparkeerde voertuigen blijft stilstaan en wacht tot ik hem passeer maar de resterende plaats is te smal voor mij om door te rjden Moet ik dan trachten de stoep op te rijden met gevaar mijn banden of auto te beschadigen? Of moet ik achteruitrijden( indien mogelijk) of moet hij het maar oplossen en blijf ik gewoon staan?(probleem doet zich voor tijden praktijk examen!)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste An,


1ste vraag: je gaat rechtsaf slaan

De theorie

Je hoeft absoluut op de rijbaan niet de minste ruimte te laten voor fietsers die jou langs rechts willen inhalen of voorbijrijden!

De praktijk

Hou er rekening mee dat de meeste weggebruikers zich als fietsers bijzonder roekeloos gedragen, en toch zullen proberen jou langs rechts in te halen of voorbij te rijden, desnoods over de berm of het trottoir. Kijk dus in je binnenspiegel, je rechter buitenspiegel en over je rechter schouder (dode hoek) om je ervan te verzekeren dat je geen van die wielerterroristen tegen de korst gaat doen belanden. Als de fietser geen verstand heeft, moet jij er voor twee hebben.


2de vraag: kruisen onmogelijk

Wat je niet mag doen, is over het trottoir of het fietspad rijden, ook al zou je het gemakkelijk kunnen.

De theorie

Het is aan diegene die de straat het laatst ingereden is om het probleem op te lossen.

De praktijk

Ga na wie het probleem het gemakkelijkste kan oplossen. Allerlei factoren spelen hierbij een rol, zoals:Diegene achter wie intussen al andere voertuigen staan, kan nog maar moeilijk achteruitrijden.Met een aanhangwagen, een vrachtauto of een autobus achteruitrijden is moeilijker dan met een personenauto.Misschien is er even verder een inrij waar één van beide voertuigen even kan oprijden om plaats te maken.Persoonlijk hou ik ook nog met volgend element rekening: is de bestuurder van het andere voertuig een dame, dan los ik het probleem zelf op als ik dat enigszins kan. Kwestie van hoffelijkheid: verkeer = verkeren (omgaan) met elkaar. Maar er wordt me geregeld gezegd dat ik daarmee tot een uitstervend ras behoor.
an

examen

Bericht door an »

Ik heb vandaag mijn praktisch examen afgelegd en ben geslaagd zonder één opmerking dit is mede door jullie goede raad en uitleg hiervoor mijn oprechte dank.

Groeten
An
Plaats reactie