Krijgt iedereen gelijke kansen??

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Linda
Berichten: 86
Lid geworden op: 04 jul 2005, 00:00

Krijgt iedereen gelijke kansen??

Bericht door Linda »

Ik vraag me af of iedereen de zelfde kansen krijgt bij het afleggen van hun exame

Vorige maand moest mijn vriendin haar exame afleggen voor haar rijbewijs B en daar werd ze voor de tweede maal gebuist
Ze is dus verplicht om naar de rijschool te gaan wat ze nu ook doet
En daar hebben ze haar verteld dat ze een heel goed chauffeur is en dat ze er de volgende keer wel door zal zijn

Wordt er op de personen die geen rijschool volgen automatische een plakker geplakt gebuist omdat wij geen scholing gevolgd hebben en er aan ons niet genoeg verdient werd

Waarom ik deze vraag stel is omdat het niet de eerste keer is dat ik het verneem dat men mensen buist die niet naar de rijschool zijn geweest en als ik vertel dat ik leer autorijden met mijn partner ze me meteen weten te vertellen dat ik de eerste keer gebuist zal zijn
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Linda,

Er doen heel wat fabeltjes de ronde over erkende rijscholen en examencentra.

Onlangs door Test-Aankoop gepubliceerde cijfers toonden aan dat het slaagpercentage ongeveer even hoog ligt voor kandidaten die de praktijk bij een erkende rijschool geleerd hebben en kandidaten die zich enkel met vrije begeleiding voorbereid hebben.

Wel is er een toename aan mislukkingen bij het praktijkexamen wegens het niet correct kunnen toepassen van de verkeersregels waar te nemen sedert het niet meer verplicht is na twee mislukkingen voor het theorie-examen theorielessen te volgen bij een erkende rijschool.

Ik blijf overtuigd van de meerwaarde van een praktische opleiding bij een erkende rijschool:de instructeur kent de juiste rijtechnieken en rijvaardigheden (het is niet omdat iemand al 30 jaar een auto bestuurt, dat hij dit ook correct doet).de instructeur heeft een theoretische en praktische opleiding (met stage) gevolgd om te leren hoe hij de kennis het best kan overbrengen naar de kandidaat (het is niet omdat ik Nederlands ken dat ik bekwaam ben om lessen Nederlands te geven).de instructeur zal je heel veel bijbrengen dat niet strikt noodzakelijk is om het praktijkexamen te lukken, maar wel om daarna een veilige bestuurder te worden.Weet dat de erkende rijscholen en de examencentra twee volledig gescheiden instellingen zijn (je mag bijvoorbeeld niet deeltijds als rijschoolinstructeur en deeltijds als examinator werken). Een examencentrum wordt er niet beter van als er meer leerlingen naar een rijschool gaan, en omgekeerd geldt hetzelfde.

Uit ervaring kennen we de reacties van de overgrote meerderheid van de kandidaten die niet geslaagd zijn voor het examen. Het lag aan de rijschool, de rijschoolinstructeur, de examinator, de auto, enz. En het is zogezegd allemaal een geldklopperij. Vrijwel nooit wijt een kandidaat zijn mislukking aan zichzelf.

Kandidaten model 3 hebben dikwijls zeer weinig of niet geoefend, en trachten zich dan de laatste week vóór het parktijkexamen hierop nog snel even voor te bereiden. Zo werkt dat evenwel niet.

Examinatoren hebben een grote verantwoordelijkheid: ze moeten beslissen of jij in staat bent om veilig alleen te rijden. Ik denk dat geen enkele examinator het op zijn geweten wil een kandidaat die er nog niet klaar voor is, erdoor te laten, en de volgende dag in de krant te moeten lezen dat die jonge bestuurder verongelukt is.

De mensen moeten leren inzien dat het belangrijkste niet dat roze papiertje is. Een rijbewijs is geen bewijs dat je goed kunt rijden, enkel een toelating om een voertuig te besturen. Het voornaamste is dat we op de weg elkaars dierbaren niet in een rolstoel of in het graf helpen.
Plaats reactie