voorrang van rechts

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

De voorrang van rechts geldt over de volledige breedte van de rijbaan.

Trek denkbeeldige lijnen om de rand van de rijbaan waar bestuurders van rechts komen, te verlengen tot op het kruispunt. In gans dit gebied heeft de bestuurder die van rechts komt voorrang, en mag je hem niet hinderen, ook al rijdt hij niet voldoende aan de rechterkant van de rijbaan of draait hij wat te kort naar links af.

Bovendien bepaalt het verkeersreglement:
Quote: AR 14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.
Je stopt dus best zo nodig vóór het verlengde van de randen van de rijbaan die van rechts komt. Anders kan het bijvoorbeeld gebeuren dat de bestuurder die van rechts komt, even stopt omdat hij twijfelt welke richting hij uitmoet, en er ondertussen een voertuig van links komt dat jij hindert. Ook als er een prioritair voertuig verschijnt, kun je anders in moeilijkheden geraken om onmiddellijk doorgang te verlenen.

De doorgang altijd zoveel mogelijk vrijwaren is een goede gewoonte. Bij langzaam verkeer in twee evenwijdige files bijvoorbeeld rijd je best zoveel mogelijk links op de linker rijstrook en zoveel mogelijk rechts op de rechterrijstrook, zodat er zo nodig een prioritair voertuig tussendoor kan. Er kan een mensenleven van afhangen.
an

voorrang van rechts

Bericht door an »

Indien ik voorrang van rechts moet verlenen en daardoor ook moet stoppen waar moet of mag ik dan halt houden?
Mag ik het kruispunt oprijden en stoppen op een plaats waar ik het voertuig dat ik voorrang moet verlenen niet hinder of mag ik het kruispunt zeker niet oprijden?
Op sommige industrieterreinen zijn de wegen 15 meter breed en aan een afslag die vaak nog schuin is wordt dit kruispunt wel 30-40 meter breed als je de rondingen meetelt ,waar stop ik dan om geen overttreding te begaan? (Voor wie de lokatie kent de kruispunten op het industrie terrein in Alken vlakbij het examen centrum)
An

voorrang van rechts

Bericht door An »

Wanneer mag ik dan beginnen met rijden (indien ik aan niemand anders voorrang moet geven)voorbeeld deze auto rijdt naar links (komt dus de straat in die ik uitrij) en ik ga ook naar links. mag ik dan vertrekken zodra ik dit voertuig niet meer hinder , moet ik wachten tot dit voertuig het kruispunt verlaten heeft of mag ik pas vertrekken zodra ik zelf met rekerheid ook het kruispunt kan verlaten?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Beste An,
Quote: Wanneer mag ik dan beginnen met rijden (indien ik aan niemand anders voorrang moet geven) voorbeeld deze auto rijdt naar links(komt dus de straat in die ik uitrij) en ik ga ook naar links. Mag ik dan vertrekken zodra ik dat voertuig niet meer hinder?
Je zegt zelf dat je niemand meer voorrang moet verlenen en dat ene voertuig niet meer hindert.

Dus ja rijden maar.
Quote: of mag ik pas vertrekken zodra ik zelf met rekerheid ook het kruispunt kan verlaten?
Nu hier is het natuurlijk ook ja, want als je er niet zeker van bent dat je veilig het kruispunt kunt verlaten mag je het in geen geval doen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie