Achteruit inparkeren

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Irma20

Achteruit inparkeren

Bericht door Irma20 »

Hallo,

Ik doe binnenkort mijn rijexamen voor de tweede keer. Vorige keer was ik gebuisd op basis van het achteruit inparkeren in een vak. Ik heb hier ontzettend veel schrik voor dat ik dit opnieuw niet ga kunnen op het examen. Persoonlijk vind ik dit veel moeilijker dan het parkeren in een S-bocht. Ik heb de filmpjes van de Rijprof al bekeken en die zijn erg goed - maar voor mij niet duidelijk genoeg voor het achteruit parkeren. Ik ben iemand zonder inzicht in parkeren en ik zoek daarom echt heel duidelijke richtpunten. Bijvoorbeeld van de rijschool had ik geleerd vroeger: met auto dichtbij vak gaan staan waar je wil inparkeren - met schouder ter hoogte van midden van dat vak - dan volledig rechtdoor overdraaien naar andere kant tot aan de lijn van de tegenovergestelde parkeerplaatsen - en dan volledig andere kant uitsturen en achteruit rijden tot in de parkeerplaats. Echter lukt dit soms maar vaak ook totaal niet.

Nu heb ik zoveel schrik dat dit op mijn rijexamen net niet zal lukken. Heeft er iemand soms betere tips? Alvast ontzettend bedankt!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Achteruit inparkeren

Bericht door de rijprof »

de filmpjes van de Rijprof al bekeken en die zijn erg goed
Bedankt voor het compliment :wink:

Als men jou trucjes aanleert, die je zoals een aapje moet uitvoeren, komt het meestal niet goed. :roll:
Je kan wel enkele richtpunten gebruiken maar verder moet je vooral kunnen corrigeren en overzicht hebben.
Dat doe je door veel in de spiegels te kijken maar ook rondom en bijsturen waar het nodig is.

Auto halverwege het vak en dan wegdraaien is een goed referentiepunt.
Soms gebruikt men buitenspiegel ter hoogte van hoek van de geparkeerde auto, maar dat komt min of meer overeen.
Maar zorg dat je niet te ver wegdraait. Er moet nog wat ruimte (ongeveer 1 meter) blijven tussen de hoek van de geparkeerde auto en de hoek van jouw auto.
Dan ga je in achteruit mikken op ongeveer 30 cm naast de hoek van de geparkeerde auto waarlangs je het vak binnen rijdt.
Eens jouw achterwiel net voorbij de hoek van de geparkeerde auto is, tracht je de auto zo goed mogelijk in het midden te verdelen.
Linkse en rechtse spiegel (midden bepalen) en binnenspiegel voor de diepte (+ eventueel rondkijken door de ramen)
Kijk ook regelmatig naar voor om te zien of de voorkant niet te ver uitwijkt.

Veel in de spiegels kijken en ook rondkijken zodat je het overzicht behoudt.
zie:
www.derijprof.be/manoeuvres/PvakrechtsA.htm
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Achteruit inparkeren

Bericht door Gast »

Haha, ook ik heb het moeilijk met afstanden inschatten.

De filmpjes van de rijprof vind ik wel heel duidelijk (danku rijprof!) , en op basis daarvan zocht ik vaste aanwijzingspunten .
Ik doe het nu zo:
ga oefenen op een terrein waar de lijnen tegenover elkaar staan , zo heb je wat meer richting.

Ik tracht het zo duidelijk mogelijk uit te leggen:
parkeerplaats A wil je parkeren
parkeerplaats B is de parkeerplaats recht tegenover A ('straat' ertussen)
Parkeerplaats C is de parkeerplaats naast B

ik rij met mijn wielen richting de verste lijn van parkeerplaats C .
dan achteruit rijden
en neem het safe: ik rij altijd een stukje terug naar voor om mijn wielen recht te zetten en nadien recht achteruit te rijden.

ben ik duidelijk zo?:) is dit een goed aanknopingspunt voor jou?
ik checkte het met mijn rij instructeur, en die zei dat dit ok was.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Achteruit inparkeren

Bericht door de rijprof »

Volgens mij wil je teveel trucjes gebruiken en verlies je het overzicht.
Er zijn niet altijd tegenoverliggende parkeervakken of ze liggen niet altijd recht tegenover elkaar, wat dan??

De essentie is dat je met jouw achterwiel dicht (ongeveer 30 cm) naast de hoek van de geparkeerde auto achteruit moet indraaien.
Problemen met afstanden in te schatten? 30 cm is ongeveer de breedte van laptop, de dikte van een normale reiskoffer, of zoek zelf iets dat 30 cm benadert, een kartonnen doos van ongeveer 30 cm ofzo zodat je het visueel beter kunt inschatten.
Dus mik met jouw achterhoek naast de achterhoek van de geparkeerde auto zodat er net nog denkbeeldig een reiskoffer tussen kan.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Irma20

Re: Achteruit inparkeren

Bericht door Irma20 »

Hartelijk dank rijprof!

Het is inderdaad waar dat je niet teveel mag blindstaren op trucjes, maar ik heb ze ergens wel nodig omdat ik heel weinig inzicht heb en het niet op gevoel kan. Ik ga het zo nog wat oefenen!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Achteruit inparkeren

Bericht door Inazuma »

Je moet ook niet op gevoel manoeuvreren
Rij op wat je ziet in je spiegels, of zelfs voor je (als de vakken recht over elkaar liggen)
Op waar je ziet dat de auto heen gaat

Begin op leeg deel parking met vakjes, zodat je ziet welk effect je sturen heeft op waar auto heen gaat
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Achteruit inparkeren

Bericht door de rijprof »

Begin ook heel traag en stop af en toe eens om een beter overzicht te krijgen.
Bij de tussenstapjes stel je jezelf vragen: wat is mijn positie nu, waar moet ik naartoe, hoe kan ik dat bereiken?
Later kun je leren om het manoeuvre in een rustige, vloeiende beweging te maken, zoals het vereist is op het examen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Irma20

Re: Achteruit inparkeren

Bericht door Irma20 »

de rijprof schreef: 07 apr 2021, 12:09 Volgens mij wil je teveel trucjes gebruiken en verlies je het overzicht.
Er zijn niet altijd tegenoverliggende parkeervakken of ze liggen niet altijd recht tegenover elkaar, wat dan??

De essentie is dat je met jouw achterwiel dicht (ongeveer 30 cm) naast de hoek van de geparkeerde auto achteruit moet indraaien.
Problemen met afstanden in te schatten? 30 cm is ongeveer de breedte van laptop, de dikte van een normale reiskoffer, of zoek zelf iets dat 30 cm benadert, een kartonnen doos van ongeveer 30 cm ofzo zodat je het visueel beter kunt inschatten.
Dus mik met jouw achterhoek naast de achterhoek van de geparkeerde auto zodat er net nog denkbeeldig een reiskoffer tussen kan.
Nog een kleine vraag: achteruit indraaien tot 30 cm, bedoel je dan dat je recht achteruit moet rijden tot die 30cm en dan stuur overdraaien? Of al draaien tot die 30cm?
Heb dit weekend nog geoefend en het blijft toch heel moeilijk voor mij (en rijexamen is binnenkort-
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Achteruit inparkeren

Bericht door de rijprof »

Tijdens het achteruitrijden mikken op ongeveer 30 cm naast de hoek van de geparkeerde auto.
Redelijk dicht, maar niet er tegen rijden hé!
Tamelijk dicht maar niet akelig dicht.

Je komt aangereden, spiegels, vertragen en pinken. Kijk nogmaals in de spiegels en rondom of er geen verkeer nadert.
Wanneer jouw buitenspiegel ongeveer net voor de hoek van de verst gelegen auto is, draai je een halve draai weg tot je in de rechterspiegel een ruimte ziet van ongeveer 1 meter tussen jouw auto en de auto waar je naast wilt parkeren.
Je staat dan half weggedraaid aan de overkant.
Je kijkt opnieuw rondom en in de spiegels of er geen verkeer nadert pinken en
rij dan traag achteruit terwijl je bijstuurt met jouw achterhoek richting de hoek van de geparkeerde auto waarnaast je langs moet.
Je kan dat tamelijk goed zien in de rechterspiegel. De ruimte van 1 meter geleidelijk laten verminderen naar ongeveer 30 cm.
Je stuurt bij zodat je er ongeveer 30 cm naast de hoek van de geparkeerde auto komt tot de hoek van jouw auto (ongeveer t.h.v. jouw achterwiel) even voorbij de hoek van die geparkeerde auto is en rij verder achteruit terwijl je bijstuurt om de auto mooi in het midden van het vak (tussen andere auto's) te plaatsen.
Vergeet niet dat je ook 1 x terug wat vooruit mag. (herpositioneren is toegelaten)


Ga ook eens oefenen op achteruitrijden op een groot, rustig terrein.
Dat hoeft niet hetzelfde manoeuvre te zijn. Best wat andere bewegingen.
Gewoon in achteruit langzaam rijden, draaien naar links, draaien naar rechts, een rondje maken, een L-beweging, in rechte lijn, enz...
Zo leer je om de bewegingen die je wilt maken beter te beheersen. Na een tijdje leer je de auto goed kennen en heb je geen trucjes meer nodig zodat je in elke andere situatie je plan kunt trekken.
Kijk waar de achterkant naartoe gaat en wat de voorkant ondertussen doet.
Als je in achteruit naar rechts draait, gaat de achterkant naar rechts maar de voorkant wijkt uit naar links!

Sommigen leren de truckjes uit het hoofd maar weten eigenlijk niet waarmee ze bezig zijn en kunnen bijgevolg ook niet corrigeren als het truckje niet naar wens verloopt. Oefen op inzicht. Tracht een beeld te vormen vanuit de lucht zoals je de situatie vanuit een helikopter zou zien.

Ja, een beetje denken zoals de animatie: www.derijprof.be/manoeuvres/PvakrechtsA.htm
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Irma20

Re: Achteruit inparkeren

Bericht door Irma20 »

de rijprof schreef: 12 apr 2021, 16:52 Tijdens het achteruitrijden mikken op ongeveer 30 cm naast de hoek van de geparkeerde auto.
Redelijk dicht, maar niet er tegen rijden hé!
Tamelijk dicht maar niet akelig dicht.

Je komt aangereden, spiegels, vertragen en pinken. Kijk nogmaals in de spiegels en rondom of er geen verkeer nadert.
Wanneer jouw buitenspiegel ongeveer net voor de hoek van de verst gelegen auto is, draai je een halve draai weg tot je in de rechterspiegel een ruimte ziet van ongeveer 1 meter tussen jouw auto en de auto waar je naast wilt parkeren.
Je staat dan half weggedraaid aan de overkant.
Je kijkt opnieuw rondom en in de spiegels of er geen verkeer nadert pinken en
rij dan traag achteruit terwijl je bijstuurt met jouw achterhoek richting de hoek van de geparkeerde auto waarnaast je langs moet.
Je kan dat tamelijk goed zien in de rechterspiegel. De ruimte van 1 meter geleidelijk laten verminderen naar ongeveer 30 cm.
Je stuurt bij zodat je er ongeveer 30 cm naast de hoek van de geparkeerde auto komt tot de hoek van jouw auto (ongeveer t.h.v. jouw achterwiel) even voorbij de hoek van die geparkeerde auto is en rij verder achteruit terwijl je bijstuurt om de auto mooi in het midden van het vak (tussen andere auto's) te plaatsen.
Vergeet niet dat je ook 1 x terug wat vooruit mag. (herpositioneren is toegelaten)


Ga ook eens oefenen op achteruitrijden op een groot, rustig terrein.
Dat hoeft niet hetzelfde manoeuvre te zijn. Best wat andere bewegingen.
Gewoon in achteruit langzaam rijden, draaien naar links, draaien naar rechts, een rondje maken, een L-beweging, in rechte lijn, enz...
Zo leer je om de bewegingen die je wilt maken beter te beheersen. Na een tijdje leer je de auto goed kennen en heb je geen trucjes meer nodig zodat je in elke andere situatie je plan kunt trekken.
Kijk waar de achterkant naartoe gaat en wat de voorkant ondertussen doet.
Als je in achteruit naar rechts draait, gaat de achterkant naar rechts maar de voorkant wijkt uit naar links!

Sommigen leren de truckjes uit het hoofd maar weten eigenlijk niet waarmee ze bezig zijn en kunnen bijgevolg ook niet corrigeren als het truckje niet naar wens verloopt. Oefen op inzicht. Tracht een beeld te vormen vanuit de lucht zoals je de situatie vanuit een helikopter zou zien.

Ja, een beetje denken zoals de animatie: www.derijprof.be/manoeuvres/PvakrechtsA.htm
Duizendmaal dank!! :D
Dries123
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jun 2021, 13:57

Re: Achteruit inparkeren

Bericht door Dries123 »

Op de rijles heb ik het ook geleerd door middel van referentiepunten. Dat ging heel vlot en totdat ik alleen op de weg ging oefenen met een andere auto. Toen ging het precies allemaal net iets minder netjes en minder vlot vond ik. Uiteindelijk gewoon de hulpmiddeltjes "overboord gegooid" en gewoon beginnen kijken in mijn spiegels en obv wat ik zie te handelen.

Niet dat ik het ervoor niet deed, maar wat ik wil zeggen is: hulpmiddeltjes zijn handig, kijken is het handigst. Komt goed!
Plaats reactie