Model 2: Veranderen van rijschool

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
jojo
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 jun 2005, 00:00

Model 2: Veranderen van rijschool

Bericht door jojo »

Ik ben nu op de helft met mijn rijlessen voor model 2. Over 2 weken zal ik mijn voorlopig rijbewijs kunnen afhalen. Nu is het zo dat mijn rij-instructrice mij constant afkat als ik iets verkeerd doe en daar totaal niet rustig op ingaat. Dat gaat op een vrij onvriendelijke manier. Verder doet ze heel lacherig en pesterig over het feit dat ik automaatlessen neem. Ik zal nu de laatste lessen nog even met haar doorzetten, opdat ik mijn voorlopig rijbewijs heb, maar ik wil graag het volgende weten.

Mag ik na het behalen van mijn voorlopig rijbewijs model 2 na drie maanden de laatste 2 uren + afrijden via een andere rijschool regelen of ben ik nu verplicht om via deze rijschool alles te doen? Ik voel me niet op mijn gemak met deze rijschool en ik heb schrik om na mijn stage weer contact met deze mensen te moeten hebben. En doordat ik me zo voel, dat ik dan het examen niet zal halen.

Is het trouwens verplicht dat de rij-instructrice meerijdt tijdens het praktijkexamen of mag ik aangeven dat ik dat niet wil?

Alvast bedankt voor de reactie(s).
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,
Quote: Mag ik na het behalen van mijn voorlopig rijbewijs model 2 na drie maanden de laatste 2 uren + afrijden via een andere rijschool regelen of ben ik nu verplicht om via deze rijschool alles te doen?
Het veranderen van rijschool is wettelijk toegestaan en is geen enkel probleem. De nieuwe rijschool zal u trouwens graag zien komen.

Toch geef ik u de raad om ook even met de verantwoordelijke van de rijschool te praten en hem uit te leggen waarom je niet tevreden bent over de lesgeefster.

Je mag hem gerust zeggen dat dit probleem je zo hoog zit dat je het vermeld hebt op dit forum

Laat je weten hoe het gesprek afloopt?

Laatst aangepast door eugeen op Ma Jul 18, 2005 4:31 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Jojo,

Het gedrag van de rijschoolinstructeur zoals je het beschrijft, is absoluut ontoelaatbaar. Dit zijn geen kleinigheden meer, maar ernstige beroepsfouten.

Wacht niet om de rijschooldirecteur erover aan te spreken. Als het een ernstige rijschool is, zal je onmiddellijk een andere instructeur toegewezen krijgen.
jojo
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 jun 2005, 00:00

Bericht door jojo »

Quote:
Het veranderen van rijschool is wettelijk toegestaan en is geen enkel probleem. De nieuwe rijschool zal u trouwens graag zien komen.
Ben ik dan niet verplicht om examen te doen met de rijschool waar ik de praktijklessen gevolgd heb en die mij het bekwaamheidsattest afgegeven heeft? Want in de "nieuwe rijschool" zou ik enkel de 2 laatste uren vóór het examen nemen. Mag ik echt na het behalen van een voorlopig rijbewijs nog wisselen van rijschool voor het examen?

Dit vond ik namelijk nog op internet:

° 14. De kandidaat die zich aanbiedt met een rijschool en de houder van een voorlopig rijbewijs model 2, leggen het praktische examen af met bijstand van een instructeur en in een scholingsvoertuig van de rijschool, waar zij het praktische onderricht volgden en dat beantwoordt aan de voorwaarden bepaald in het koninklijk besluit van 11 mei 2004 betreffende de voorwaarden voor de erkenning van scholen voor het besturen van motorvoertuigen.

Quote:
Toch geef ik u de raad om ook even met de verantwoordelijke van de rijschool te praten en hem uit te leggen waarom je niet tevreden bent van de lesgeefster.
Zij is samen met haar man de verantwoordelijke van de rijschool. Het is hun rijschool.
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

De laatste twee uren volg je in de nieuwe rijschool.
Met hen ga je dan examen afleggen.

PS Ik heb daarstraks even contact opgenomen met een rijschool, en men heeft mij daar gezegd dat het niet uitzonderlijk is dat iemand veranderd.

PS (2) Volg de raad van Jozef maar op.
jojo
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 jun 2005, 00:00

Bericht door jojo »

Dus ik mag veranderen van rijschool na het behalen van een voorlopig rijbewijs model 2, ook al heeft de "nieuwe" rijschool mij geen bekwaamheidsattest afgegeven maar de "oude" wel? (sorry als ik in herhaling val, maar ik wil gewoon goed geinformeerd zijn)

Kennen jullie misschien in de omgeving van Brasschaat een rijschool met vriendelijke(r) instructeurs of kan ik misschien in Antwerpen bij 1 van de instructeurs op dit forum nog de laatste 2 lessen volgen + examen?
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ja, maar je moet in die nieuwe rijschool twee uur praktijk volgen.

Heb je een nieuwe rijschool op het oog, neem dan even contact met hen op. Je vindt de contactgegevens in het eerste hoofdstuk RIJBEWIJS WIE/WANNEER
jojo
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 jun 2005, 00:00

Bericht door jojo »

Heel erg bedankt voor jullie snelle informatie!
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Beste jojo,
een dergelijk gedrag van een rijschoolinstructeur/rijschoolinstructrice valt inderdaad te betreuren. Het is dan ook te hopen dat dergelijke gedragingen eerder een uitzondering blijven.
Het is ook spijtig dat dit juist jou overkomt.
Quote: Artikel 15
...
Het praktische onderricht heeft een minimumduur van :
1° twee uren :
...
d) voor de kandidaat die, na het minimum aantal uren praktisch onderricht dat in dit artikel voorgeschreven is, gevolgd te hebben, zich voor het afleggen van het examen tot een andere zetel van deze school of tot een andere school wendt
....

Artikel 16
Voor het in de artikelen 14 en 15 bepaalde aantal uren mogen de in twee verschillende zetels van één rijschool of de in twee verschillende rijscholen gevolgde uren samengeteld worden.
Je mag dus onmiddellijk overschakelen. De oude rijschool moet jou een attest geven waarop vermeld staat hoeveel uren je reeds gevolgd hebt. (Let erop dat dit attest ondertekend is door de directeur van de rijschool.) Dit attest moet je afleveren bij de nieuwe rijschool. Nadat je daar de resterende uren gevolgd hebt, en nadat je bekwaam genoeg bent om alleen te rijden, moeten zij jou dan opnieuw een attest (=bekwaamheidsattest) leveren met het totaal aantal gevolgde uren (oud+nieuw). Hiermee kun je je voorlopig rijbewijs afhalen.

Er geldt wel een verplichting om 2 extra lesuren te volgen wanneer je van rijschool verandert. En na het behalen van je voorlopig rijbewijs moet je die laatste 2 uren ook volgen.
Quote: ° 14. De kandidaat die zich aanbiedt met een rijschool en de houder van een voorlopig rijbewijs model 2, leggen het praktische examen af met bijstand van een instructeur en in een scholingsvoertuig van de rijschool, waar zij het praktische onderricht volgden en dat beantwoordt aan de voorwaarden bepaald in het koninklijk besluit van 11 mei 2004 betreffende de voorwaarden voor de erkenning van scholen voor het besturen van motorvoertuigen.
Artikel 38 handelt specifiek over de examen-voertuigen. De wetgever bedoelt hiermee dat je verplicht bent je examen af te leggen met een rijschoolwagen. Voor jou is dit dan de nieuwe rijschoolwagen.
jojo
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 jun 2005, 00:00

Bericht door jojo »

Quote: Je mag dus onmiddellijk overschakelen. De oude rijschool moet jou een attest geven waarop vermeld staat hoeveel uren je reeds gevolgd hebt. (Let erop dat dit attest ondertekend is door de directeur van de rijschool.) Dit attest moet je afleveren bij de nieuwe rijschool. Nadat je daar de resterende uren gevolgd hebt, en nadat je bekwaam genoeg bent om alleen te rijden, moeten zij jou dan opnieuw een attest (=bekwaamheidsattest) leveren met het totaal aantal gevolgde uren (oud+nieuw). Hiermee kun je je voorlopig rijbewijs afhalen.
Ik ben van plan om de resterende uren met de oude rijschool af te maken, anders wordt het zo'n gedoe. Even doorbijten dus. Opdat ik van mijn oude rijschool een bekwaamheidsattest krijg na 18 lesuren en dan een voorlopig rijbewijs kan afhalen. Ik wil mij dus pas aanmelden bij de nieuwe rijschool met een voorlopig rijbewijs. Die nieuwe rijschool hoeft mij dan toch niet nog eens een bekwaamheidsattest te geven?
Quote: Er geldt wel een verplichting om 2 extra lesuren te volgen wanneer je van rijschool verandert. En na het behalen van je voorlopig rijbewijs moet je die laatste 2 uren ook volgen.
En als ik mij aanmeld met een voorlopig rijbewijs bij de nieuwe rijschool? Moet ik dan ook nog 2 extra lesuren volgen of enkel die 2 uren die je sowieso na 3 maanden moet volgen?

Mag je trouwens een rijschool in een andere gemeente nemen of moet ik in mijn eigen gemeente naar een rijschool gaan? Ik heb er 1 gevonden in Brasschaat, maar ik woon in een andere gemeente op 10 km. van Brasschaat.

Alvast dank voor al jullie hulp.
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: En als ik mij aanmeld met een voorlopig rijbewijs bij de nieuwe rijschool? Moet ik dan ook nog 2 extra lesuren volgen of enkel die 2 uren die je sowieso na 3 maanden moet volgen?
Ja die 2 uur moet je wel volgen
Quote: Mag je trouwens een rijschool in een andere gemeente nemen of moet ik in mijn eigen gemeente naar een rijschool gaan? Ik heb er 1 gevonden in Brasschaat, maar ik woon in een andere gemeente op 10 km. van Brasschaat.
Je mag zelfs in Oostende naar de rijschool gaan.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

jojo schreef: En als ik mij aanmeld met een voorlopig rijbewijs bij de nieuwe rijschool? Moet ik dan ook nog 2 extra lesuren volgen of enkel die 2 uren die je sowieso na 3 maanden moet volgen?
Volgens mij wel, maar om zeker te zijn heb ik de vraag gesteld op het forum van wegcode.

http://wegcode.be/forum/viewtopic.php?p=146747#146747

Wij zullen zien wat ze daar gaan antwoorden.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Goed nieuws. Als je de 2 laatste uren bij de nieuwe rijschool volgt, hoef je geen extra lessen meer te nemen.

Je moet echter wel opnieuw inschrijvingsgeld (+/- 25€) betalen bij de nieuwe rijschool.
jojo
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 jun 2005, 00:00

Bericht door jojo »

Heel erg bedankt voor je moeite, Digital. Ik had inderdaad het antwoord van Airbuske bij wegcode.be reeds gelezen.
Plaats reactie