Geschilderde fietspaden op de rijweg

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
willy

Geschilderde fietspaden op de rijweg

Bericht door willy »

Indien ik op een openbareweg rij, waar de fietspaden in een rodekleur geschilderd zijn (zonder onderbroken of volle witte lijnmarkeringen het resterende stukje zwarte rijweg wordt dan ongeveer 3m breed dus te smal voor het kruisen van twee voertuigen) rij ik dan op deze (fiets) strook rechts van de weg alsof deze aanduiding niet aangebracht is of moet ik rechts langs dit fietspad rijden waardoor normaal kruisen van autovoertuigen zonder uitwijkmaneuver onmogelijk is?
Kortom waar rij ik correct indien er geen fietsers of tegenliggers te bespeuren zijn?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Hallo Willy,

Welkom op dit forum. Spijtig dat jij je niet vlug geregistreerd hebt, want dan krijg je automatisch een mail telkens iemand een antwoord geeft op een vraag van jij hebt gesteld.

Even kijken wat op de site staat in het hoofdstuk: OPENBARE WEG
Quote: Op plaatsen waar de openbare weg te smal is om echte fietspaden aan te leggen, worden in sommige gemeenten suggestiestroken voor fietsers op de rijbaan geschilderd.

- Zij zijn wel een stuk van de rijbaan.
- Zij hebben geen enkele wettelijke betekenis.
- Zij verbieden en verplichten niets.
- Vaak veroorzaken deze stroken bij de zwakke weggebruikers verwarring, omdat zij zouden kunnen menen dat ze op een echt fietspad rijden, wat helemaal niet juist is. Ze rijden immers op de rijbaan.
Die stroken hebben dus eigenlijk geen enkele wettelijke betekenis. Je rijdt er dus op en zo rechts mogelijk (behalve natuurlijk als er een fietser op rijdt.)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Die stroken zijn de zogenaamde "fietssuggestiestroken", die geen fietspad zijn, doch deel uitmaken van de rijbaan.

Ze maken de bestuurders van auto's er attent op dat ze er fietsers en tweewielige bromfietsers kunnen ontmoeten, die minstens toch wel de breedte van de fietssuggestiestrook nodig hebben, en dat ze in dergelijk geval het kruisen van tegenliggers zo nodig dienen uit te stellen, aangezien ze daartoe dan alvast van de fietssuggestiestrook geen gebruik kunnen maken.
Plaats reactie