Model 3: wat als dit vervallen is?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Je kan opnieuw een voorlopig rijbewijs bekomen (M1, M2 of M3) 3 jaar na je verval van je voorlopig rijbewijs.
Aangezien je uitslag van je theoretisch examen dan ook vervalt (3 jaar geldig) moet je opnieuw deelnemen aan deze examens.
Sibren Lochy

Model 3: wat als dit vervallen is?

Bericht door Sibren Lochy »

Beste,

Ik geraak ergens niet aan uit. Op uw site staat dat na het vervallen van het voorlopig rijbewijs volgens model 3 het rijbewijs enkel nog behaald kan worden mits het volgen van rijlessen (min.8 u). Betekent dit dat ik, ook na het inschrijven in de rijschool, niet meer met mijn begeleider de weg op mag?
Door omstandigheden heb ik namelijk zeer weinig kunnen oefenen en was mijn stage van één jaar veel te kort. Een praktijkexamen was in die periode dus niet aan de orde. Ik vrees dan ook dat 8 uren te weinig voor me zullen zijn. Maar is het misschien mogelijk om mijn theoretisch examen opnieuw af te leggen zodat ik terug met mijn begeleider kan gaan oefenen? Volgende september (2005) is het twee jaar geleden dat ik mijn theoretisch examen heb afgelegd, en dan zal mijn voorlopig rijbewijs dus één jaar vervallen zijn. Kunt u mij helpen?

Dank bij voorbaat,
mvg,

Sibren Lochy
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Eerste even kijken welke info er staat:
Quote: 3. Stageperiode:

- Start: De stageperiode begint vanaf het moment dat je het voorlopig rijbewijs Model 3 in het gemeentehuis gekregen hebt.
- Tijd: De stageperiode duurt minimum 9 maanden en maximum 12 maanden.
- Wat omvat het?
a. Tijdens deze periode doe je met begeleider verder praktische ervaring op.
b. Je mag dan uiteraard niet alleen rijden.
c. Met een voorlopig rijbewijs Model 3 mag je enkel in België rijden.
e. Het reglementair L-kenteken moet achteraan op het voertuig aangebracht zijn.
f. Je mag niet rijden op vrijdag, zaterdag, zondag, de vooravond van wettelijke feestdagen en op wettelijke feestdagen van 22 uur tot 6 uur 's anderendaags. Dit verbod is niet van toepassing op de kandidaat die de leeftijd van 24 jaar bereikt heeft.

4. Het praktijkexamen

- Wanneer? Ten vroegste na 9 maanden stage en ten laatste voor de 12 maanden stage voorbij zijn.
- Waar? In een erkend examencentrum.
- Met welk voertuig? De eerste twee examens mag je met je eigen voertuig rijden. De begeleider vergezelt je.

5. Ben je niet geslaagd

- Ben je na twee examenkansen niet geslaagd, dan moet je 4 uur praktijk volgen in een erkende rijschool.
- De volgende examens gebeuren met een rijschoolvoertuig.
- Na het vervallen van het voorlopig rijbewijs Model 3, kun je de opleiding enkel voortzetten via een erkende rijschool. Je bent dan verplicht om minimum 8 uur praktijklessen te volgen.

Quote: Na het vervallen van het voorlopig rijbewijs Model 3, kun je de opleiding enkel voortzetten via een erkende rijschool. Je bent dan verplicht om minimum 8 uur praktijklessen te volgen.
Je weet dat na het slagen voor je theorie-examen, je drie jaar tijd hebt om je rijbewijs B te halen.
Luk je daarin niet, dan moet je ook opnieuw theorie-examen afleggen.

Bij model 3 heb je 12 maanden de tijd om met een begeleider te leren rijden. Eenmaal die 12 maanden voorbij zijn is het gedaan met model 3.
Plaats reactie