kruisen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
nihaal
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 dec 2020, 20:27

kruisen

Bericht door nihaal »

Een situatie in Brugge waar ik vaak passeer en vind het moeilijk in de praktijk..

Er staan verkeerslichten en enkel als je uit de sint-pieterskaai links afslaat mag je links kruisen (pijlen)
Uit de krakeleweg beide kanten vind ik het rechts kruisen erg moeilijk, waar moet je je precies opstellen?
Kan iemand mij eens helpen met in beide richtingen de correcte plek aan te geven om op te stellen alvorens links af te slaan.

In de praktijk word er door veel mensen links gekruist, het kruispunt is echt niet groot om langs beide kanten op te stellen als het groen is. Maar dit is erg gevaarlijk voor fietsers, ik ben zelf een fietser en de meeste fietsers (ook ik) wijken voordien uit naar links om de oversteekplaats te gebruiken. Het is minder onveilig daar.

Afbeelding
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: kruisen

Bericht door de rijprof »

Er staan verkeerslichten en enkel als je uit de sint-pieterskaai links afslaat mag je links kruisen (pijlen)
= OK
Uit de krakeleweg beide kanten vind ik het rechts kruisen erg moeilijk, waar moet je je precies opstellen?
Volgens het verkeersreglement, links afslaan: zo links mogelijk, zonder tegenliggers te hinderen, daarna (als er geen tegenliggers meer zijn aan wie je voorrang moet verlenen) naar het 'verplicht fietspad' rijden. In principe moet je daar rechts kruisen, dus rij je zo ver mogelijk en zo links mogelijk, zonder tegenligger te hinderen, tot vlak voor het dwarsend fietspad.
Opstellen doe je op voorhand ook zo links mogelijk 'op de rijbaan'. Jammer dat men hier geen opstelvak voor fietsers heeft voorzien, maar het principe blijft hetzelfde. Voor het kruispunt je zo links mogelijk opstellen (liefst vóór de auto's zodat je goed zichtbaar bent).

Op het kruispunt zo links mogelijk zonder de tegenliggers te hinderen (bijna tegen het midden) en zo ver mogelijk doorrijden tot bijna aan het dwarsend fietspad want je moet rechts (voorbij elkaar) kruisen.
Ik weet het, veel bestuurders snijden daar hun hoekje af en kruisen links, hetgeen niet hoort :evil: , maar als je zelf ver genoeg zo links mogelijk doorrijdt, zullen ze wel achter jou moeten kruisen. :wink:

Laat je goed zien en wees assertief genoeg. In principe zou je moeten rijden zoals een auto of motorfiets en 'jouw plaats durven opeisen'.
Als fietser heb je hier niet minder rechten dan andere bestuurders, maar je bent wel kwetsbaarder. Dus goed opletten en defensief zijn.

't Is daar inderdaad niet simpel als fietser, zeker niet als het donker is. Ik hoop dat je een goede verlichting hebt, ook als je gestopt bent.
Je mag ook altijd, als je dat veiliger vindt en je verlichting niet werkt bij stilstand, met de fiets aan de hand te voet gaan via de oversteekplaats 2 x oversteken :idea:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
nihaal
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 dec 2020, 20:27

Re: kruisen

Bericht door nihaal »

ik apprecieer je uitleg, dankjewel.

Toch was mijn vraag eerder gericht op met de auto over de Krakelebrug of uit de Krakeleweg komen en links afslaan. Het kruisen moet rechts (in theorie). In de praktijk is hier geen/weinig plaats voor. Dan zou je al van de Krakelebrug een stukje rechts moeten uitwijken, dat is contra-intuïtief en het zou ook de doorgang blokkeren van de auto's die rechtdoor de Krakeleweg in willen rijden. En vervolgens een nog groter verkeersinfarct creeëren dan daar nu vaak het geval is.
In de praktijk sta je op dat kruispunt te wachten tot de rechtdoor-rijders vertrokken zijn, maar alle auto's die links moeten kruisen elkaar links, gewoon door de beschikbare plaats.

Kan iemand mij eens aanduiden op de foto waar je moet wachten als je links afslaat (beide richtingen)?

Ik zal het trouwens ook eens voorleggen aan de rijschool... het is een lastig kruispunt vind ik. En niet al te ver van het examencentrum dus de mogelijkheid is er zeker dat die op het examen voorkomt.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: kruisen

Bericht door Inazuma »

nihaal schreef: 09 mar 2021, 11:55 Het kruisen moet rechts (in theorie). In de praktijk is hier geen/weinig plaats voor.
Er zal daar vaak linksvoor gekruist worden

Doe dat op examen, en het zal over & out zijn ... 3de graads inbreuk

Eerste 2 jaar met definitieve rijbewijs, zal het je ook dat rijbewijs kosten als er een PV voor komt...
Dan zou je al van de Krakelebrug een stukje rechts moeten uitwijken, dat is contra-intuïtief
Wat je er van vindt, doet weinig ter zake.

Wegcode stelt: rechts kruisen
en het zou ook de doorgang blokkeren van de auto's die rechtdoor de Krakeleweg in willen rijden.
Dit is altijd zo bij afslaan vanuit 1 maar rijstrook
Afslaand verkeer stopt verkeer daarachter ...

In de praktijk sta je op dat kruispunt te wachten tot de rechtdoor-rijders vertrokken zijn, maar alle auto's die links moeten kruisen elkaar links, gewoon door de beschikbare plaats.
Dat is de praktische oplossing
Maar is dus een flinke overtreding tot wegcode veranderd wordt ...
(in NL is links kruisen verplicht als beide bestuurders linksaf gaan ...)

Kan iemand mij eens aanduiden op de foto waar je moet wachten als je links afslaat (beide richtingen)?
De oranje pijl is al niet slecht, en dan achter de tegenliggers uit te Krakeleweg afslaan

Die uit Krakele weg rijden ongeveer rechtdoor vanuit hun afslagstrook ... of zouden dat moeten doen
nihaal
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 dec 2020, 20:27

Re: kruisen

Bericht door nihaal »

Dankjewel voor je reactie,

ik weet heel goed dat rechts kruisen niet kan.

Wat te doen als op het examen wagens voor me al links beginnen kruisen (zoals bijna iedereen daar) of gewoon in het algemeen? Die plaats is zo moeilijk daarvoor. Navraag bij vrienden leert me dat ze zelfs niet weten dat dit hier niet zo mag.
Toen ik de eerste keer ging rijden met voorlopig rijbewijs, met de vriend van mijn moeder erbij, hebben we zelfs ruzie gekregen op die plaats. Sindsdien wil ik niet meer met hem gaan rijden :lol:
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: kruisen

Bericht door Inazuma »

1 van de trukjes is een beetje trager vertrekken dan de tegenligger, en de tegenligger laten kiezen hoe er gekruist wordt

Die gaat zowat gegarandeerd naar links, waardoor je helaas niet anders meer kan dan ook maar links voorlangs te gaan ...
nihaal
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 dec 2020, 20:27

Re: kruisen

Bericht door nihaal »

En dan is het geen buis?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: kruisen

Bericht door de rijprof »

1 van de trukjes is een beetje trager vertrekken dan de tegenligger, en de tegenligger laten kiezen hoe er gekruist wordt
Die gaat zowat gegarandeerd naar links, waardoor je helaas niet anders meer kan dan ook maar links voorlangs te gaan ...
Hiermee zou ik toch opletten! Als er meerdere tegenliggers verkeerd kruisen zou ik eerder wachten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
nihaal
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 dec 2020, 20:27

Re: kruisen

Bericht door nihaal »

Even laten weten dat ik het in de rijschool gevraagd heb nav laatste voorbereidingsles voor mijn praktijkexamen.
Het blijkt niet mogelijk op dit kruispunt rechts te kruisen, zelfs al staat het zo in de wegcode. Niemand doet het, er is geen plaats voor, wel is er plaats om in het midden naast elkaar te wachten (dus in feite zo goed als links kruisen) tot de tegenliggers die rechtdoor moeten gepasseerd zijn en er plaats is om links af te slaan.

Zo heeft de instructeur het me gisteren uitgelegd aan de hand van dit screenshot en zijn plaatselijke ervaring.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: kruisen

Bericht door de rijprof »

Ik hoop voor jou dat de instructeur gelijk heeft want mij ziet het er toch niet naar uit dat het rechts kruisen onmogelijk is op dit breed kruispunt.
Het probleem is eerder dat bijna niemand het doet zoals het hoort. Tja, wat doe je dan???

Maar goed, veel succes!
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie