Zijn pinkers op een bromfiets verplicht?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
wim
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2005, 00:00

Zijn pinkers op een bromfiets verplicht?

Bericht door wim »

Hallo,
Zijn pinkers op een bromfiets klasse B verplicht?
Het is een MTX, een crossmodel dus, en ik weet niet zeker of hier orgineel pinkers opzaten. Het bouwjaar is ongeveer 1989.

Groeten
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,
Quote: Quote:
6. Richtingaanwijzers.
°1.
1. De motorfietsen en de bromfietsen mogen zijn voorzien
-hetzij twee richtingsaanwijzers aan de voorzijde en twee aan de achterzijde
-hetzij een richtingsaanwijzer op elke zijkant
Het is dus niet verplicht
wim
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2005, 00:00

Bericht door wim »

Ok, bedankt.
sickmyduck

Re: pinkers

Bericht door sickmyduck »

GRO schreef:Beste,
Quote: Quote:
6. Richtingaanwijzers.
°1.
1. De motorfietsen en de bromfietsen mogen zijn voorzien
-hetzij twee richtingsaanwijzers aan de voorzijde en twee aan de achterzijde
-hetzij een richtingsaanwijzer op elke zijkant
Het is dus niet verplicht
weet u daar een officieele site van, want ik zou dat dringend moeten weten!
alvast bedankt !!
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Leg mij eens uit wat een officiële site is???

Het enige officiële zijn de wetten die in het Staatsblad zijn verschenen. Op basis van die wetten zijn de twee grootste Vlaamse verkeerssites sites: www.gratisrijbewijsonline.be of www.wegcode.be gemaakt.

Die MOGEN betekent dat als een fabrikant ze er niet heeft opgezet, ze niet verplicht zijn.
sickmyduck

pinkers

Bericht door sickmyduck »

GRO schreef:Leg mij eens uit wat een officiële site is???

Het enige officiële zijn de wetten die in het Staatsblad zijn verschenen. Op basis van die wetten zijn de twee grootste Vlaamse verkeerssites sites: www.gratisrijbewijsonline.be of www.wegcode.be gemaakt.

Die MOGEN betekent dat als een fabrikant ze er niet heeft opgezet, ze niet verplicht zijn.
Ik wil het gewoon zeker weten, want ik ben tegengehouden omdat ik geen pinkers had op myn brommer. En werd daar byna voor beboet. En ik dacht nochtans dat dat niet verplicht is .
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: pinkers

Bericht door Inazuma »

sickmyduck schreef:Ik wil het gewoon zeker weten, want ik ben tegengehouden omdat ik geen pinkers had op myn brommer. En werd daar byna voor beboet. En ik dacht nochtans dat dat niet verplicht is .
Richtingaanwijzers zijn alleen verplicht wanneer ze origineel op de bromfiets stonden - dwz wanneer het type bromfiets indertijd zo (met pinkers) goedgekeurd werd.
Die mag je er niet afhalen omdat je in principe niets aan een bromfiets mag veranderen.

Maar een bromfiets die indertijd goedgekeurd werd zonder richtingaanwijzers, mag zonder richtingaanwijzers blijven rondrijden.
Laatst gewijzigd door Inazuma op 27 aug 2009, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Als de richtingaanwijzers origineel op de brommer aanwezig waren, en dus zo alle papieren in orde gebracht zijn, dan moet je ze laten staan...
Meer gedetailleerde informatie over hoe die regelingen zitten, en in welke gevallen je toch aanpassingen mag doen, kunnen anderen je hier wel geven.

Misschien was dat het probleem?
Gast

Bericht door Gast »

accer schreef:Als de richtingaanwijzers origineel op de brommer aanwezig waren, en dus zo alle papieren in orde gebracht zijn, dan moet je ze laten staan...
Meer gedetailleerde informatie over hoe die regelingen zitten, en in welke gevallen je toch aanpassingen mag doen, kunnen anderen je hier wel geven.

Misschien was dat het probleem?
Ahzo, maar waar kan je dan zien of hy gekeurd is met of zonder pinkers?
er is daar toch geen bewijs van?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: Ahzo, maar waar kan je dan zien of hy gekeurd is met of zonder pinkers?
er is daar toch geen bewijs van?
Daar is zeer zeker wel een bewijs van ...

Daarvan bestaat namelijk een Proces Verbaal van Goedkeuring, ttz. het verslag van een typekeuring waarin beschreven staat wat er allemaal aan en op je bromfiets hangt, alle technische gegevens etc ...

Het gelijkvormigheidsattest dat je bij de bromfiets hebt, is eigenlijk een verklaring dat de bromfiets gelijk(vormig) is aan het goedgekeurde prototype.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Re: pinkers

Bericht door bibi585 »

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door bibi585 op 19 okt 2009, 04:16, 1 keer totaal gewijzigd.
sickmyduck

Bericht door sickmyduck »

Inazuma schreef:
Anonymous schreef: Ahzo, maar waar kan je dan zien of hy gekeurd is met of zonder pinkers?
er is daar toch geen bewijs van?
Daar is zeer zeker wel een bewijs van ...

Daarvan bestaat namelijk een Proces Verbaal van Goedkeuring, ttz. het verslag van een typekeuring waarin beschreven staat wat er allemaal aan en op je bromfiets hangt, alle technische gegevens etc ...

Het gelijkvormigheidsattest dat je bij de bromfiets hebt, is eigenlijk een verklaring dat de bromfiets gelijk(vormig) is aan het goedgekeurde prototype.
ahzo, bedankt voor de informatie !
Gast

Re: Zijn pinkers op een bromfiets verplicht?

Bericht door Gast »

Werd je bijna beboet voor het rijden zonder pinker of omdat je met je arm de richting niet aangaf dat je uit moest? Want als je rijdt zonder pinkers moet je dit wel doen zoals bij de fiets.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Zijn pinkers op een bromfiets verplicht?

Bericht door Benny Stinkens »

Gast schreef:Werd je bijna beboet voor het rijden zonder pinker of omdat je met je arm de richting niet aangaf dat je uit moest? Want als je rijdt zonder pinkers moet je dit wel doen zoals bij de fiets.
Je hoeft dit alleen maar te doen als het kan.
vb: een fietser die op "kinderkopkes" rijdt zijn arm laten uitsteken om richting aan te geven is niet de bedoeling, want dan kan hij nog amper sturen :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie