Sneller vertrekken
Sneller vertrekken
Hallo iedereen
Ik volg momenteel rijlessen, maar er ik blijf maar een probleem hebben met het snel optrekken. Als ik bv aan een rood licht sta en het dan groen wordt duurt het langer om snelheid te maken dan de andere auto’s. De anderen zijn dan al meestal enkele meters voor mij. Dit is heel demotiverend voor mezelf en ik denk ook irritant voor de bestuurders achter mij. Nu zullen ze het wel begrijpen omdat ik in een lesauto zit, maar ik wil dit niet voorhebben in mijn eigen auto en ik begrijp niet wat ik fout doe.
Ik laat dus eerst de rem los, laat vervolgens de koppeling opkomen tot het aangrijpingspunt geef wat gas bij en laat de koppeling vervolgens helemaal los en dan weer gas los en opschakelen naar 2e versnelling als ik rond de 20km/h ben maar dan ga ik dus veel te traag naar mijn gevoel
Kan iemand me helpen ajb?
Ik volg momenteel rijlessen, maar er ik blijf maar een probleem hebben met het snel optrekken. Als ik bv aan een rood licht sta en het dan groen wordt duurt het langer om snelheid te maken dan de andere auto’s. De anderen zijn dan al meestal enkele meters voor mij. Dit is heel demotiverend voor mezelf en ik denk ook irritant voor de bestuurders achter mij. Nu zullen ze het wel begrijpen omdat ik in een lesauto zit, maar ik wil dit niet voorhebben in mijn eigen auto en ik begrijp niet wat ik fout doe.
Ik laat dus eerst de rem los, laat vervolgens de koppeling opkomen tot het aangrijpingspunt geef wat gas bij en laat de koppeling vervolgens helemaal los en dan weer gas los en opschakelen naar 2e versnelling als ik rond de 20km/h ben maar dan ga ik dus veel te traag naar mijn gevoel
Kan iemand me helpen ajb?
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: Sneller vertrekken
Wat zegt uw instructeur?
Rustig koppelen (moet je altijd doen) en daarna wat 'meer doortastend gas geven'.
Vanaf stilstand iets sneller op gang komen kan ook door een beetje meer gas te geven bij het aanzetten.
Rustig koppelen (moet je altijd doen) en daarna wat 'meer doortastend gas geven'.
Vanaf stilstand iets sneller op gang komen kan ook door een beetje meer gas te geven bij het aanzetten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: Sneller vertrekken
Aan mijn instructeur heb ik niet veel om eerlijk te zijn. Die zit continu op dr telefoon en te bellen met weet ik veel wie. Daarom dat ik mn vraag hier stel.
Als ik wat meer gas geef heb ik het gevoel dat de auto meer geluid maakt maar dat ik niet sneller ga... Daardoor denk ik dat ik iets fout doe.
Wanneer moet je dus gas beginnen bijgeven? Terwijl je naar het aangrijpingspunt gaat, terwijl je je voet er even ophoud of erna, terwijl je de koppeling aan het los laten bent?
Dankjewel
Als ik wat meer gas geef heb ik het gevoel dat de auto meer geluid maakt maar dat ik niet sneller ga... Daardoor denk ik dat ik iets fout doe.
Wanneer moet je dus gas beginnen bijgeven? Terwijl je naar het aangrijpingspunt gaat, terwijl je je voet er even ophoud of erna, terwijl je de koppeling aan het los laten bent?
Dankjewel
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: Sneller vertrekken
Iets meer kracht met de motor geven, ongeveer 1500 toeren/m.terwijl je de koppeling aan het los laten bent?
Na het aanzetten, dieper op het gaspedaal drukken. (doortastend gas geven).
Je zal zien dat de auto veel vlotter snelheid maakt.
Schandalig dat jouw instructeur zit rond te bellen terwijl jij betaalt om leerrijke lessen te krijgen!
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: Sneller vertrekken
Dankjewel, ik zal je advies opvolgen!
Wat de rijschool betreft wil ik de naam liever niet noemen op het internet omdat er ook instructeurs werken die wel hun best doen en dan zou het niet eerlijk zijn tegenover hun om het bedrijf een slechte naam te bezorgen. Maar er bestaan dus instructeurs die er hun voeten aan vegen. En het is inderdaad schandalig. Ik voel me echt belazerd en kon zelfs niet meer weg want had al een voorschot betaald. En een simpele student als mij kan zich het niet veroorloven om geld weg te smijten
Wat de rijschool betreft wil ik de naam liever niet noemen op het internet omdat er ook instructeurs werken die wel hun best doen en dan zou het niet eerlijk zijn tegenover hun om het bedrijf een slechte naam te bezorgen. Maar er bestaan dus instructeurs die er hun voeten aan vegen. En het is inderdaad schandalig. Ik voel me echt belazerd en kon zelfs niet meer weg want had al een voorschot betaald. En een simpele student als mij kan zich het niet veroorloven om geld weg te smijten
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Re: Sneller vertrekken
Mooi gebaar van je dat je liever geen namen noemt.
Zo breng je geen schade toe aan eventuele onschuldigen.
Wat je wel eventueel kan doen is naar de verantwoordelijke van deze rijschool stappen en hem of haar vertellen wat je dwars zit.
Deze zou dan ofwel de betrokken instructeur terecht wijzen of je een andere instructeur toekennen.
Want zoals de rijprof aangeeft betaal je voor leerrijke lessen te krijgen.
Je mag gerust kwaliteit voor je centen verwachten.
Zo breng je geen schade toe aan eventuele onschuldigen.
Wat je wel eventueel kan doen is naar de verantwoordelijke van deze rijschool stappen en hem of haar vertellen wat je dwars zit.
Deze zou dan ofwel de betrokken instructeur terecht wijzen of je een andere instructeur toekennen.
Want zoals de rijprof aangeeft betaal je voor leerrijke lessen te krijgen.
Je mag gerust kwaliteit voor je centen verwachten.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Re: Sneller vertrekken
Leren stappen voor je leert lopen ...
Verwacht niet dat je als beginner even snel "weg" bent dan mensen met veel meer rij-ervaring of gewoon snellere / krachtigere auto's.
Die stappen apart doen, is voor het aller beginlaat vervolgens de koppeling opkomen tot het aangrijpingspunt geef wat gas bij en ...
(wanneer je leert begrijpen hoe vertrekken werkt, hoe auto aanvoelt)
Koppeling naar aangrijpingspunt en al wat gas bijgeven (zonder motor zot in de toeren te jagen) kan / moet je eigenlijk tegelijk doen - dat is de betere rijtechniek, vooral tegenwoordig met kleinere motoren. *)
Van aangrijpingspunt tot volledig gekoppeld (=pedaal omhoog) geef je voorzichtig nog wat gas bij zodat auto niet "inhoudt" / lijkt af te remmen.
Maar echt gas gaan geven doe je pas nadat je de koppeling volledig losgelaten hebt
*) Een hoop mensen zijn dat vergeten , doorgaans wie teveel met diesels met relatief grotere cilinderinhoud gereden heeft.
Re: Sneller vertrekken
hé ik heb dit ook, dat ik iets trager ben dan de anderen. Ik heb niet het gevoel dat ik het verkeer ophou, hoewel bij drukke ronde punten is het niet altijd makkelijk. Net daar moet je soms snel kunnen vertrekken want anders blijf je staan
Mijn vraag: is dit een breekpunt voor het examen? Het is niet extreem traag, maar merkbaar trager dan de anderen.
oefening baart kunst
Mijn vraag: is dit een breekpunt voor het examen? Het is niet extreem traag, maar merkbaar trager dan de anderen.
oefening baart kunst
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: Sneller vertrekken
Het helpt soms ook dat wanneer je bijna kunt vertrekken, enkele seconden op voorhand het aangrijpingspunt reeds zoekt met eventueel een vleugje gas bovenop. Maar doe dat best niet teveel want de koppeling zou sneller kunnen slijten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: Sneller vertrekken
Doe ik! en ook goed kijken wanneer de lichten op groen gaan, kijken naar de andere lichten wanneer ze rood gaan. Sowieso in eerste laten staan, dat is al een handeling minderde rijprof schreef: ↑14 feb 2021, 11:31 Het helpt soms ook dat wanneer je bijna kunt vertrekken, enkele seconden op voorhand het aangrijpingspunt reeds zoekt met eventueel een vleugje gas bovenop. Maar doe dat best niet teveel want de koppeling zou sneller kunnen slijten.
Is iets trager vertrekken een breekpunt op het examen? Volgens mij komt dit na nog meer oefenen en veel ervaring wel goed
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: Sneller vertrekken
Zeer goede tip!goed kijken wanneer de lichten op groen gaan, kijken naar de andere lichten wanneer ze rood gaan.
Dat is het moment waar je met een vleugje gas de koppeling al lichtjes kunt laten aangrijpen om alzo iets sneller aan te zetten.
Maar het belangrijkste is toch, eens je gekoppeld bent, goed 'doortastend gas geven'.
De meeste winst zit daar.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: Sneller vertrekken
Toch mee uitkijken in tijden met steeds meer verschillende groenfasende rijprof schreef: ↑14 feb 2021, 15:04Zeer goede tip!goed kijken wanneer de lichten op groen gaan, kijken naar de andere lichten wanneer ze rood gaan.
(conflictvrije afslagregeling , aparte groenfase fietsers/voetgangers, ...)
Het is hoe langer hoe minder het geval dat je groen krijgt louter omdat je in de dwarsrichting een licht rood ziet worden ...
Re: Sneller vertrekken
Zeker! Ik doe het enkel waar ik het weet, bvb hier in brugge is er een plaats waar fietsers eerst groen krijgen in dezelfde richting. Als dat verkeerslicht op oranje springt dan zet ik me al schrapInazuma schreef: ↑16 feb 2021, 18:31
Toch mee uitkijken in tijden met steeds meer verschillende groenfasen
(conflictvrije afslagregeling , aparte groenfase fietsers/voetgangers, ...)
Het is hoe langer hoe minder het geval dat je groen krijgt louter omdat je in de dwarsrichting een licht rood ziet worden ...
Natuurlijk altijd uitkijken op het kruispunt en pas daadwerkelijk vertrekken als het licht op groen springt. Het is het klaarzitten en anticiperen dat wel helpt, al het aangrijpingspunt zoeken.
Goed doortastend gas geven is ook een goeie tip trouwens, die gaf mijn zus me ook.