ecologie vs vlotheid

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

ecologie vs vlotheid

Bericht door Gast »

Ik vraag mij af als je 30 rijdt waar je 50 mag, maar er is over 20-50m een kruispunt waar je weer naar 30 moet gaan, is het dan beter om aan 30 daarnaar toe te rijden. Of is het beter naar 50 op te trekken en daarna weer te vertragen ?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: ecologie vs vlotheid

Bericht door de rijprof »

wegcode.be schreef:10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is
Tracht dicht bij te toegestane maximum te rijden. Sportief rijden is niet gewenst maar wat versnellen of vertragen zal je verbruik niet enorm beïnvloeden. Het hangt er allemaal een beetje vanaf of het de moeite is (veel ruimte) om veel te versnellen of als je alweer moet vertragen.
Soms is het nog de moeite en soms niet.
Als je weinig ruimte hebt ga je misschien een beetje versnellen naar 40 km/u om daarna weer te vertragen.
Heb je iets meer ruimte ga je misschien kunnen versnellen naar 50 km/u.
Soms kan het zijn dat je continu rond 30 km/u zal rijden.
Pas je snelheid aan de omstandigheden maar rij niet onnodig traag.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: ecologie vs vlotheid

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: 18 jan 2021, 21:27 Ik vraag mij af als je 30 rijdt waar je 50 mag, maar er is over 20-50m een kruispunt waar je weer naar 30 moet gaan, is het dan beter om aan 30 daarnaar toe te rijden. Of is het beter naar 50 op te trekken en daarna weer te vertragen ?
Het is vrij zinloos te versnellen naar een kruispunt amper 20 à 50m verderop als je daar maar 30 mag
Tegen dat je 50 rijdt, moet je beginnen afremmen ... en harder dan wanneer je niet zou versnellen.
Gast

Re: ecologie vs vlotheid

Bericht door Gast »

Ik bedoel niet dat de maximale snelheid vanaf dat kruispunt 30 is, maar dat je moet vertragen voor voorrang van rechts.
Want ik heb een onvoldoende voor mijn rijexamen gekregen omdat ik te traag en te defensief reed. Die weggetjes die hij mij stuurde was er om de 50 m telkens weer een auto, kruispunt of iets waarvoor ik weer voor moest uitwijken. Hierdoor reed ik soms voor redelijk lang aan 30 waar ik 50 mocht.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: ecologie vs vlotheid

Bericht door Stefan Peeters »

Dat zal toch niet de enige reden geweest zijn waarom je niet geslaagd bent?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: ecologie vs vlotheid

Bericht door de rijprof »

Want ik heb een onvoldoende voor mijn rijexamen gekregen omdat ik te traag en te defensief reed.
Te defensief kan niet... Je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn, maar als je abnormaal traag rijdt waar dat niet nodig is en waarbij je het verkeer stoort, is dat ook weer niet de bedoeling.
Overal 30 rijden terwijl je misschien heel defensief 40 of 50 kunt rijden, kan storend zijn voor het andere verkeer.
Tracht vlot te rijden waar het veilig kan en pas goed je snelheid aan als de omstandigheden er om vragen.
M.a.w. leg wat meer contrast in jouw snelheid.
Kun je even versnellen waar het veilig kan dan doe je dat en vertraag waar het nodig is.
Dus meer doortastend gas en rem gebruiken.
Dat vraagt natuurlijk wat meer voertuigbeheersing ( je zal ook soms wat meer moeten terugschakelen) en net dat zal jouw examinator bij jou misschien wat gemist hebben. (?)

Soms is te traag rijden te wijten aan onvoldoende voertuigbeheersing, soms aan gebrek aan inzicht of soms aan een combinatie van beiden.
Ik weet het, met al de snelheidsremmers (ook voorrang van rechts) is dat niet altijd gemakkelijk, maar tracht toch zo vlot mogelijk te rijden waar het nog mogelijk is.
Het gaat hier in Vlaanderen binnen de bebouwde kom al vaak zo 'onnodig' traag en ik erger mij er ook aan dat wanneer het toch even iets vlotter kan er weer zo een schildpad voor mij hangt te treuzelen.
Veel succes voor jouw volgende poging. :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie