Morgen praktijkexamen in bree.......HELP!!!!

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Je zou naar je examen toe moeten gaan met in je achterhoofd te weten dat je het kan.
Dus letterlijk van binnen zeggen: 'ik kom tonen dat ik het kan' en niet van 'o jee ik ga het niet halen'.

Als je tegen jezelf zegt dat het niet gaat, dan zit het er ook in dat je het er minder goed vanaf brengt.

Je weet dat je het wel kan en je moet er jezelf inderdaad van overtuigen dat je dat ook gaat tonen. Je leeftijd speelt daar helemaal geen rol in. Er zijn mensen die stukken ouder zijn dan jij en die kunnen dat ook.

En de mensen die bij je in de auto zitten, weten ook dat je zenuwen hebt, want dat komen ze dagelijks meerdere keren tegen. Ze zijn er niet om op je vingers te kijken. Ze zullen zeker rekening met je houden. Bekijk ze gerust als je bondgenoten en laat hun zien wat je wel kan.

Ik heb al veel examens meegemaakt en het was eerder zelden dat de leerling kalm was. Wat anderen kunnen dat kan jij ook, dus ga ervoor.

Alvast veel succes.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
lys
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jun 2005, 00:00

Morgen praktijkexamen in bree.......HELP!!!!

Bericht door lys »

wat moet ik toch doen?? al een heele week ben ik ziek van de zenuwen, kan het niet afzetten.ik krig geen hap binnen en als, dan is het binnen de 10 min. er terug uit.
het is niet dat ik niet geoefend heb,zit elke dag drie uur op het oefenplein, rij dagelijks in het verkeer.maar telkens als ik zo fier als iets an mijn ventje wil tonen hoe goed ik mijn manoevers kan lukt er geen een!!!en alleen lukt het 9 op de 10!!!! wat gaat dat worden als de examinator en de rijleraar morgen op mijn fingers kijken??? heb morgen vroeg nog twee rijlessen en voor het examen nog eens twee om dan tegen 15 uur het examen te doen.misschien wel een betje te veel??
wie kan mij goede raad geven om te kalmeren??
groetjes
een misselijke
lys
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste Lys,

Het is normaal dat jij zenuwachtig bent, want morgen is het voor jou een belangrijke dag. Het is ook normaal dat je zenuwachtig bent, want net zoals alle andere jongeren die examen gaan doen, ben jij nog geen echt ervaren chauffeur. Dat komt pas nadat je duizenden kilometers gereden hebt.

Je schrijft zelf dat de manoeuvres al vrij goed gaan als je ze alleen kan doen. Vanaf het moment dat iemand bij jou in de wagen zit slaan de zenuwen toe. Want dan voel je natuurlijk dat er ogen op jou gericht zijn.

Stress en zenuwen zijn natuurlijk geen goede factor om examen te gaan doen. Je hoort het wel vaker: ik ken het, maar het ging niet van de zenuwen'.

Wat voor jou dus belangrijk is, is de zenuwen te kalmeren. Gemakkelijker gezegd als gedaan hé.

Hier is een truukje dat misschien helpt: Als je nu eens met het idee vertrekt dat het morgen niet echt belangrijk is of je al slaagt of niet. Als je nu eens vertrekt met het idee dat het examen morgen een soort generale repetitie is, zodat je eens kan ontdekken hoe zo'n examen verloopt. Het is dus echt niet belangrijk of je morgen al slaagt. Het steekt ook niet, want het is toch maar een test.

Als je met die ingesteldheid gaat, dan hoef je helemaal niet zenuwachtig te zijn. Het resultaat morgen is immers nog niet belangrijk.

Je moet met dit idee vertrekken en zeg dat ook vooraf tegen je ouders en je vrienden dat het voor jou echt niet belangrijk is dat je morgen al slaagt. Er zijn er immers velen die meer dan een keer moeten gaan.

Tijdens het examen moet je ook denken dat het maar een repetitie is. Als je zo tijdens het examen je zenuwen kunt kalmeren en deze generale repetitie is toevallig heel goed, zoveel te beter, dan ben je meteen gelaagd. Zonder dat je het verwacht had.

Laat je weten hoe de repetitie was?
lys
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jun 2005, 00:00

@eugeen

Bericht door lys »

bedankt eugeen voor de kalmeerenden woorden.spijtig genoeg ben ik niet zo jong meer, ben 34,en mijn verstand zegd juist hetzelfde als jij.ik heb er nu al 22 rijlessen op zitten, niet dat het moest, maar ik wou dat graag, en morgen heb ik er dus nog 4 rijlessen voor het examen.ik weet dat ik het kan, de manoevers dan toch, in het verkeer ben ik iets te voorzichtig,warom dan zo een stress????ik vind het niet erg als ik er morgen niet door ben, heb meer schrik om nog eens een week ziek te zijn van de zenuwen.jaja verstand versus zenuwen.....lol.
ik ga mijn best doen. na 26 rijlessen met een super rijleraar, camping op het oefenplein en verschillende keeren in bree rondgetoerd te zijn ga ik al zeker niet buizen omwille van te weinig ervoor gedaan te hebben.ik probeer straks nog eens op het plein, maar mijne vent laat ik wel thuis..........hahahahahaha
bedankt voor de moreele steun, ik ga proberen zo positief als mogelijk eraan te beginnen
groetjes
lys
lys
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jun 2005, 00:00

het is achter de rug...

Bericht door lys »

ben vandag dus naar het examen geweest.het pleintje was super!!!!dat waar ik het meeste schrik van had.maar op de openbaare weg maakte ik een fout na de andere.fouten die ik nog nooit heb gedaan.ik was zo zenuwachtig, moet mij overdag al een paar keer overgeven van de schrik.maar ik ben niet triest.het voor mij moeilijkste is gedaan, de volgende keer beter.gelukkig moet ik dat oefenplein nu niet meer ziehn
bedankt voor de steun en ik laat zeker weten wat er nog zo gaat gebeuren
groetjes
lys
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste Lys,

Het ergste voor jou is dus al achter de rug. Daar hoef je al niet meer zenuwachtig over te zijn.

Nu volgende keer nog een berichtje dat je ook voor de weg geslaagd bent.

Groetjes

Eugeen
Plaats reactie