Model verwisselen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Vicky Weyns

Model verwisselen

Bericht door Vicky Weyns »

Quote: Jan schreef:

Ik had een gesprek met de autorijschool de week ervoor en men verzekerde mij dat indien ik er niet door zou zijn ik enkel diezelfde dag naar de autorijschool moest gaan en ze zou me overschakelen naar model 1 zodat ik toch zou blijven kunnen rijden. Ik moest enkel nog verplicht 2 lessen volgen. Dat heb ik gedaan. Echter men heeft mij er niet bijverteld dat ik nog diezelfde dag of de dag erna naar het gemeentehuis moest gaan.
Quote: Digital screef:

De regels worden opgesteld door de wetgever. De wetgever publiceert deze in het staatsblad en er wordt verondersteld dat iedereen het staatsblad leest (wat natuurlijk niet het geval is).
Ik weet dat je een keer van model moogt verwisselen. Maar waar vind ik die regels hoe dat moet?
Ik bedoel. Wie moet ik verwittigen, welke papieren heb ik nodig, moet alles op een dag gebeuren?

Kunnen jullie dit even uitleggen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Men mag inderdaad 1 maal van model wisselen .
ofwel van model 1 naar 2
2 naar 1 of 3
3 naar 2

Het beste is dat het gebeurt voor je voorlopig rijbewijs verlopen is.

De plaats waar je als eerste moet zijn is de rijschool omdat er dus in de meeste gevallen lesuren moeten bijgenomen worden. De uren die je al genomen hebt tellen mee voor het volgende voorlopig rijbewijs.

www.goca.be is de site waar je alles over dit thema kunt opzoeken.

Veel sucses.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
sakosj
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2005, 00:00

Bericht door sakosj »

1° Deze informatie staat eigenlijk al op het document met groene druk dat iedereen na het slagen van theorie bij het examencentrum meekrijgt.

2° http://www.goca.be/frames/newdesign.asp
Algemeenheden - Stageperiode
Model 1, 2, 3 en leervergunning
- Als houder van een voorlopig rijbewijs model 1, 2 of 3 kan u tijdens de stageperiode éénmaal van scholingsmethode veranderen en een voorlopig rijbewijs van een ander model vragen. U bent dan wel onderworpen aan alle voorwaarden van de nieuw gekozen scholingsmethode met dien verstande dat de reeds doorlopen stageperiode en de reeds gevolgde praktijklessen in aanmerking komen in de nieuw gekozen scholingsmethode.

Mogelijkheden:
Model1 Model 2, Model 2 Model 1 of 3, Model 3 Model 2.
- Indien u houder bent of was van een leervergunning kan u vanaf de leeftijd van 18 jaar overstappen naar een voorlopig rijbewijs model 1, 2 of 3.
De reeds gevolgde praktijklessen zonder begeleider komen in aanmerking voor de nieuw gekozen scholingsmethode doch niet de reeds doorlopen stage.
- De praktijklessen zijn 3 jaar geldig, te rekenen vanaf de eerste praktijkles.
- Dezelfde scholingsmethode kan slechts na een verloop van 3 jaar opnieuw gevolgd worden. De leervergunning kan uiteraard maar éénmaal bekomen worden.
Vicky Weyns

Bericht door Vicky Weyns »

Quote: Jan schreef:
Dat heb ik gedaan. Echter men heeft mij er niet bijverteld dat ik nog diezelfde dag of de dag erna naar het gemeentehuis moest gaan.
Maar moet ik dezelfde dag nog naar het gemeentehuis.
En wat als ik op een vrijdag praktijk moet afleggen en het gemeentehuis is gesloten?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Ik zie eigenlijk niet de reden waarom er iemand op de laatste dag voor het examen nog van voorlopig rijbewijs gaat veranderen.
De meeste mensen die veranderen doen dat tijdens hun stage en niet op de laatste dag.
Als dan het gemeentehuis is gesloten en daardoor je voorlopig rijbewijs zou vervallen, dan is er geen verhaal mogelijk.
Dus er op tijd bij zijn is de boodschap!
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie