Motor stilleggen voor gesloten overweg?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Beste Benny,
kun je een verwijzing geven op welke bladzijde van het handboek dat dit staat?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

eugeen schreef: Maar tijdens het examen zal men nagaan of wettelijke voorschriften door de leerlingen worden nageleefd. En wettelijk is niet bepaald dat dit moet.


Vreemd. Er moet me iets ontgaan. Want ik lees in het AR:
Quote: Art. 8.6.

Het is iedere bestuurder verboden de motor in vrijloopstand herhaaldelijk te versnellen.

De bestuurders mogen daarenboven de motor niet laten draaien in vrijloopstand, behalve ingeval van noodzaak.
Welke noodzaak zou je kunnen inroepen om vóór een gesloten overweg de motor te laten draaien?
GRO
Administrator
Berichten: 12746
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: De bestuurders mogen daarenboven de motor niet laten draaien in vrijloopstand, behalve ingeval van noodzaak.
Ik denk dat hier toch bedoeld wordt minutenlang de motor laten draaien. Vb om de wagen voldoende op te warmen zodat in de winter de verwarming werkt of in de zomer de airco de wagen kan afkoelen.

Als je bovenstaande regel letterlijk neemt, dan zou je voor elk rood licht, of telkens als je even moet stoppen de motor moeten stilleggen.

In ieder geval, volgens mijn info vandaag van Goca en van iemand die examens afneemt in Alken, moet het niet.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

De vraag waarover het gaat staat in het handboek op blz. 116 vraag D27
ik heb aan de directeur van mijn rijschool ook zijn mening gevraagd en die was het met mij eens dat men de motor NIET hoeft stil te leggen omdat er niets van in de wetgeving staat. Een leerling daartegen beweerd dat in het examen centrum te bree de motor wel dient stilgelegd te worden in zo een geval op het theorie examen. Eugeen heeft naar alken gebeld daar beweerd men van NIET. Ik zal eens contact opnemen met bree want ik zou het maar spijtig vinden als de examencentra's ook niet op een lijn staan
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Motor stilleggen voor gesloten overweg?

Bericht door Benny Stinkens »

Beste Eugeen,

Het is hier nog eens met Benny, het is al een tijdje geleden dat we mekaar nog eens gesproken (geschreven hebben) ik ben namelijk theorie leraar, en zit op dit moment met 1 vraagje waarover ik graag u mening had geweten.

De vraag staat in het nieuwste boek van wees wegwijs en gaat over het stilstaan en wachten bij een gesloten slagboom of aan een ophaalbrug. Men vraagt daar of ik bij een langere wachttijd mijn motor zou moeten
stil leggen? Mijn mening is omdat er niets van in de wet staat dat ik NIET verplicht ben om de motor stil te leggen, maar het boek denkt daar anders over. Nu begrijp ik wel dat het beter is voor het milieu dat men de motor stil legt maar ik heb eerder de neiging om de wet letterlijk te volgen.

Ook omdat men indien men de motor in de praktijk zou stilleggen en hem op je examen terug zou starten na dat de brug terug open is moet uitkijken dat men dat tijdig doet, want een examinator zou je kunnen verwijten dat je door net iets te traag te zijn het verkeer achter u zou ophouden.

Graag had ik hier u mening over gehad? Alvast bedankt en de groetjes, ik vindt u site heel goed en vertel er dus ook
over in mijn klas.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12746
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste Benny,

Ik heb voor alle zekerheid even gebeld naar het examencentrum in ALKEN en daar aan een examinator gevraagd of de leerlingen die examen afleggen de motor moeten stilleggen voor een gesloten overweg.

Zijn antwoord was NEEN. Er is volgens hem geen regel die dat voorschrijft.

Uiteraard zijn er bepaalde aanbevelingen om milieuvriendelijk te rijden. En vermoedelijk heeft het milieu er baat bij als men voor een gesloten overweg de motor even afzet. Maar tijdens het examen zal men nagaan of wettelijke voorschriften door de leerlingen worden nageleefd. En wettelijk is niet bepaald dat dit moet.
GRO
Administrator
Berichten: 12746
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik heb ook nog even contact opgenomen met GOCA in Brussel. Ook daar heeft men mij gezegd dat dit niet moet. Het feit dat dit in een boek zou staan heeft geen belang.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Ook ik heb net naar het examencentrum in Bree gebeld.
Daar het eigenlijk over een theorievraag gaat heb ik gevraagd of bij hun
die vraag wel voorkwam en men zei van niet, terwijl mijn leerling beweerde van wel. laat ons dat maar in het midden laten. De meneer die mij te woord stond zegt wel dat als de vraag in de theorie zou bestaan het juiste antwoord zou zijn dat men de motor NIET hoeft stil te leggen omdat het dus nergens in de wet staat. dus de examencentra's te Alken en te Bree staan hier WEL op een lijn. Blijft alleen nog het handboek over dat er anders over denkt.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12746
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Laten wij dus besluiten:

1. Tijdens het praktijkexamen hoef je de motor niet stil te leggen wanneer je even (vb overweg) moet wachten.

2. Het kan zeker geen kwaad wanneer je de motor afzet.

3. Wil je onderweg rekening houden met het milieu, dan leg je best de motor stil wanneer je voor een overweg moet wachten.
GRO
Administrator
Berichten: 12746
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik heb vandaag zelf ook even contact opgenomen met het examencentrum te Bree.

Daar heeft men mij het volgende gezegd:

1. Niemand zal een negatieve beoordeling krijgen omdat hij de motor tijdens het wachten voor een gesloten overweg niet heeft stilgelegd.

2. Het is wel mogelijk dat na het examen de examinator aan de leerling nog een of andere tip geeft. Bv. "Het zou wel milieuvriendelijker geweest zijn als je tijdens het wachten voor de overweg de motor had stilgelegd"
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

eugeen schreef: Als je bovenstaande regel letterlijk neemt, dan zou je voor elk rood licht, of telkens als je even moet stoppen de motor moeten stilleggen.
Ik denk niet voor een rood verkeerslicht. Je bent immers niet verondersteld te weten wanneer het verkeerslicht groen gaat worden, maar als het groen wordt, moet je wel dadelijk kunnen vertrekken om het achteropkomend verkeer niet onnodig te hinderen.

Voor een overweg daarentegen heb je ruim de tijd om, als je merkt dat de slagbomen omhoog gaan, de motor te starten vooraleer de rode knipperlichten doven en je mag verder rijden.

Ik denk alleszins niet dat een examinator het als fout kan aanrekenen als je de motor stilzet vóór een overweg. En ik hoop alleszins dat iedere milieubewuste bestuurder dat ook zal doen.

Niets zo onaangenaam als autobus, autocar, motorfiets met een schuin omhooplopende uitlaatpijp, of stinkende tweetakt bromfiets, die met draaiende motor vóór jou staat aan een overweg, en zijn uitlaatgassen verwijdert in de aanzuigstroom van jouw klimatisatie-inrichting.
Plaats reactie