Rijlessen zonder Belgische nationaliteit

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Janine

Rijlessen zonder Belgische nationaliteit

Bericht door Janine »

Beste,

Ik ben een NL vrouw en woon sinds 3 jaar in Antwerpen (Ik heb een SIS-kaart, rijksregisternummer, enz).
Kan ik zonder de Belgische nationaliteit te hebben, rijlessen volgen in België en hiervoor in België examen doen?

Alvast bedankt voor het antwoord!

Groeten,
Janine
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Uit onderstaande besluit ik dat het wel mag.
Best voor alle zekerheid navragen bij de GOCA (Tel.: 02/469.09.00)
Quote: Koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs.
(B.S. 30.04.1998)
--------------------------------------------------------------------------------
Quote:
Artikel 3
°1. Een Belgisch rijbewijs kunnen verkrijgen :

1° de personen die ingeschreven zijn in het bevolkingsregister, in het vreemdelingenregister of het wachtregister van een Belgische gemeente en die houder zijn van een van de volgende in België afgegeven geldige documenten :

a) de identiteitskaart van Belg of voor vreemdeling
b) het bewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister
c) de verblijfskaart van onderdaan van een Lid-Staat van de Europese Economische Gemeenschappen
d) het attest van immatriculatie

2° de personen die het bewijs leveren van hun inschrijving in een Belgische onderwijsinstelling gedurende een periode van ten minste zes maanden en die houder zijn van het geldige verblijfsdocument bedoeld in bijlage 33 van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen

3° de personen die houder zijn van een van de volgende in België afgegeven geldige documenten :
a) de diplomatieke identiteitskaart
b) de consulaire identiteitskaart
c) de bijzondere identiteitskaart.
Toelating tot theoretisch examen
Quote: Artikel 32
....
°2. Om aan het examen deel te nemen, legt de kandidaat een van de documenten voor die opgesomd zijn in artikel 3, °1.
....
Toelating tot praktisch examen
Quote: Artikel 35
Om toegelaten te worden tot het praktische examen voor het behalen van een rijbewijs geldig voor de categorie A3, A, B of B+E, legt de kandidaat voor :
1° één der documenten bedoeld in artikel 3, ° 1
.....
Plaats reactie