Manoeuvres: startpositie bij uitvoeren van manoeuvres.

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Peter Daniels

Manoeuvres: startpositie bij uitvoeren van manoeuvres.

Bericht door Peter Daniels »

Hey,

Eerst en vooral proficiat met deze site ! Dit is echte een prachtwerk en vooral een bom van praktische info.

Wat ik niet terug vind is de al dan niet verplichte startpositie bij het uitvoeren van ' de maneuvers ' bij het afleggen van het rijbewijs B examen. Mijn vraag is eigenlijk: waar mag of moet men zich opstellen bij de oefening keren in een smalle straat?

Heb nl mijn neefje deze oefening geleerd ( zoals ik vroeger dat op de rijschool zelf heb geleerd) om in de eerste voorwaartse beweging zo dicht mogelijk langs de opening te rijden waarin men vervolgens de wagen met de achterkant eerst moet in rijden....MAAR op het examen werd hij midden van de weg opgesteld (achter een markering) en hij kreeg van de examinator de richtlijn ' links houden' terwijl de ruimte om te keren rechts van hem lag. Zodoende kon hij onmogelijk in één vloeiende beweging dit maneuver doen met gekend gevolg....

Is hier een verplichting om deze oefening op één bepaalde manier uit te oefenen of mag men toch eerst naar rechts ( richting van de kéér ruimte).

Heb op je site wel gelezen dat bij het inrijden van een garage en er terug uitrijden WEL in't midden van de rijbaan MOET starten .maar dus niets van de startpositie en richtlijnen over het keren in een smalle straat.

Bedankt bij voorbaat.

MVG Daniels P

Ps heb ook in het forum gezocht maar heelaas .
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

digital schreef: Op de site van goca kun je een brochure downloaden.
http://www.goca.be/frames/newdesign.asp
Kies rijbewijs -&gt categorie B -&gt brochure in pdf-formaat

Hier staan de manoeuvers beschreven.
Quote: Wat ik niet terug vind is de al dan niet verplichte startpositie bij het uitvoeren van ' de maneuvers ' bij het afleggen van het rijbewijs B examen. Mijn vraag is eigenlijk: waar mag of moet men zich opstellen bij de oefening keren in een smalle straat?
De start- en stopposities zijn weergegeven met behulp van dwarse lijnen. Zie schetsen.
Quote: Heb nl mijn neefje deze oefening geleerd ( zoals ik vroeger dat op de rijschool zelf heb geleerd) om in de eerste voorwaartse beweging zo dicht mogelijk langs de opening te rijden waarin men vervolgens de wagen met de achterkant eerst moet in rijden....MAAR op het examen werd hij midden van de weg opgesteld (achter een markering) en hij kreeg van de examinator de richtlijn ' links houden' terwijl de ruimte om te keren rechts van hem lag. Zodoende kon hij onmogelijk in één vloeiende beweging dit maneuver doen met gekend gevolg....
Zoals op de schets is weergegeven start je in het midden van de straat. Je mag zo dicht mogelijk bij de opening blijven, maar moet daarna wel naar links sturen (zie schets). Dan kun je gemakkelijk de opening achteruit inrijden.
Quote: Is hier een verplichting om deze oefening op één bepaalde manier uit te oefenen of mag men toch eerst naar rechts ( richting van de kéér ruimte).
De manoeuver moet uitgevoerd worden zoals beschreven in de brochure. Best de brochure eerst afprinten en de bladzijden langs elkaar leggen zodat je je een totaal beeld kunt vormen.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

oke bedankt info is zeer nuttig
Plaats reactie