Stress en vertrekken op een helling

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
AnneliesA
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 okt 2020, 17:34

Stress en vertrekken op een helling

Bericht door AnneliesA »

Hey allemaal,

Ik had vandaag mijn rij-examen in Heverlee/Haasrode. Dankzij corona heb ik sinds mei elke week minstens 5 dagen kunnen oefenen, maar vandaag ben ik toch niet geslaagd. Deze ochtend is er een auto tegen onze gereden (een paar uur voor ik examen moest doen) met gelukkig enkel blikschade. Was natuurlijk enorm stresserend, maar toen de examinator zei dat ik 9/10 op mijn risicoperceptietest had, zag ik het helemaal zitten. Toen moest ik echter vertrekken op een helling waarbij ik stilviel, dit is de reden dat ik niet geslaagd ben. Ik heb het hier altijd moeilijk mee gehad, maar na grondig oefenen lukte dit normaal wel. Ik vermoed dat de stress me hier de baas werd.

Nu wilde ik even controleren of ik de juiste techniek gebruik (benzine-auto) om te starten op een helling: ik laat de koppeling tot aangrijpingspunt komen en geef dan wat gas bij. Ik laat de handrem los en laat de auto vooruitgaan, zodra dit gebeurt, maak ik de evenwichtsbeweging met men voet op de koppeling en die op het gaspedaal. Op een vlak stuk vertrek ik met de koppeling op aangrijpingspunt en geef daarna gas bij via de evenwichtsbeweging. Dit lukt met onze auto, maar de examinator had hier zijn bedenkingen bij. Hij vond ook dat ik niet op elke helling de handrem moest gebruiken (koppeling laten kopen terwijl ik op de rem sta en dan voet snel op het gaspedaal brengen leek hem een betere optie). Heeft iemand hier wat advies bij?

Ik vroeg me ook af of iemand tips heeft om te zorgen dat ik bij mijn herkansing niet pieker over vertrekken op een helling.

Dankjulliewel!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Stress en vertrekken op een helling

Bericht door Inazuma »

AnneliesA schreef: 27 okt 2020, 17:35 ik laat de koppeling tot aangrijpingspunt komen en geef dan wat gas bij.
Als je dat effectief zo doet, is het steeds hangen of wurgen ...
Je zit dan steeds op punt dat je auto het of haalt ... of niet, en stilvalt.
Vandaar dat je daar last mee hebt.


Je geeft eerst (bij begin opleiding) een beetje gas bij zodat de motor iets sneller draait dan stationair toerental, en laat dan koppeling opkomen tot aangrijpingspunt.
(beide handelingen apart zodat je ze leert controleren: niet teveel gas, koppeling niet te snel laten opkomen, ...)
Net omgekeerd van wat je nu doet dus ...


Na verloop van tijd leer je om beide handelingen tegelijk te doen, zodat wanneer je aan aangrijpingspunt vd koppeling komt, je motor ook al iets sneller draait (en dus meer trekkracht heeft).

Als je daar bent, balanceer je nog iets meer gas met koppeling verder laten opkomen
(en eventueel de handrem lossen - gradueel, niet ineens boenk naar beneden duwen)

Eens koppeling volledig losgelaten, geeft je dan gas bij om echt te versnellen.

Hij vond ook dat ik niet op elke helling de handrem moest gebruiken (koppeling laten kopen terwijl ik op de rem sta en dan voet snel op het gaspedaal brengen leek hem een betere optie). Heeft iemand hier wat advies bij?
Old school hier, maar handrem is de betere optie
Dan moet je ook niet -automatic style- de godganse tijd dat je bvb voor een verkeerslicht staat, op je rem zitten duwen.
Steil bergop werkt snel van rem-naar-gas ook niet meer ...

Anderzijds, om op een lichte helling herhaaldelijk slechts even te stoppen (file bvb) is telkens de handrem gaan gebruiken er ook weer wat over


Uitleg examinator komt echter ook niet uit de lucht vallen:
Voor lichte helling, is telkens de handrem er dus wat over.

Steeds meer auto's hebben een "hill hold" functie - kijk in instructieboekje
Die lost de rem dan maar met enige vertraging als je de rem lost en de koppeling ook ingeduwd is.
Effect: je hebt even tijd om je voet van rem naar gas te verzetten, terwijl de rem toch nog even blijft remmen.
(Heeft jaren geduurd voor ik wist dat mijn vorige auto dat ook had ... timing zat net juist met de mijne, en dan merk je niks.)

Eén stapje verder is de automatische (en elektrische) handrem in ook weer steeds meer auto's
Je trekt die wel op, met een klein schakelaartje ipv grote hendel, maar die lost zichzelf eens je auto vooruit wil ...

Ik vroeg me ook af of iemand tips heeft om te zorgen dat ik bij mijn herkansing niet pieker over vertrekken op een helling.
Techniek wat aanpassen, en oefenen tot je het foutloos kan.
Gast

Re: Stress en vertrekken op een helling

Bericht door Gast »

Inazuma schreef: 28 okt 2020, 08:56
AnneliesA schreef: 27 okt 2020, 17:35 ik laat de koppeling tot aangrijpingspunt komen en geef dan wat gas bij.
Als je dat effectief zo doet, is het steeds hangen of wurgen ...
Je zit dan steeds op punt dat je auto het of haalt ... of niet, en stilvalt.
Vandaar dat je daar last mee hebt.


Je geeft eerst (bij begin opleiding) een beetje gas bij zodat de motor iets sneller draait dan stationair toerental, en laat dan koppeling opkomen tot aangrijpingspunt.
(beide handelingen apart zodat je ze leert controleren: niet teveel gas, koppeling niet te snel laten opkomen, ...)
Net omgekeerd van wat je nu doet dus ...


Na verloop van tijd leer je om beide handelingen tegelijk te doen, zodat wanneer je aan aangrijpingspunt vd koppeling komt, je motor ook al iets sneller draait (en dus meer trekkracht heeft).

Als je daar bent, balanceer je nog iets meer gas met koppeling verder laten opkomen
(en eventueel de handrem lossen - gradueel, niet ineens boenk naar beneden duwen)

Eens koppeling volledig losgelaten, geeft je dan gas bij om echt te versnellen.

Hij vond ook dat ik niet op elke helling de handrem moest gebruiken (koppeling laten kopen terwijl ik op de rem sta en dan voet snel op het gaspedaal brengen leek hem een betere optie). Heeft iemand hier wat advies bij?
Old school hier, maar handrem is de betere optie
Dan moet je ook niet -automatic style- de godganse tijd dat je bvb voor een verkeerslicht staat, op je rem zitten duwen.
Steil bergop werkt snel van rem-naar-gas ook niet meer ...

Anderzijds, om op een lichte helling herhaaldelijk slechts even te stoppen (file bvb) is telkens de handrem gaan gebruiken er ook weer wat over


Uitleg examinator komt echter ook niet uit de lucht vallen:
Voor lichte helling, is telkens de handrem er dus wat over.

Steeds meer auto's hebben een "hill hold" functie - kijk in instructieboekje
Die lost de rem dan maar met enige vertraging als je de rem lost en de koppeling ook ingeduwd is.
Effect: je hebt even tijd om je voet van rem naar gas te verzetten, terwijl de rem toch nog even blijft remmen.
(Heeft jaren geduurd voor ik wist dat mijn vorige auto dat ook had ... timing zat net juist met de mijne, en dan merk je niks.)

Eén stapje verder is de automatische (en elektrische) handrem in ook weer steeds meer auto's
Je trekt die wel op, met een klein schakelaartje ipv grote hendel, maar die lost zichzelf eens je auto vooruit wil ...

Ik vroeg me ook af of iemand tips heeft om te zorgen dat ik bij mijn herkansing niet pieker over vertrekken op een helling.
Techniek wat aanpassen, en oefenen tot je het foutloos kan.
Ik heb leren rijden bij de rijschool, waar ze mij het hebben geleerd met de koppeling tot aangrijpingspunt en daarna pas gas geven. Dit was echter wel een diesel. Is dit met een diesel dan wel een goede manier? Ik ondervind op vlakke stukken zelden problemen met vertrekken op die manier, dus ik ben een beetje in de war. Het vertrekken op een helling was aan een licht of bij het uitrijden van een parkeerplaats dus vandaar dat het me beter leek om handrem te gebruiken. Ik ga alleszins uw tips eens uitproberen en hopen dat dit beter werkt.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Stress en vertrekken op een helling

Bericht door de rijprof »

Een diesel- heeft meer trekkracht (koppel) dan een benzinemotor.
Best een beetje gas op voorhand geven (mag gerust 1500 t/m zijn) , daarom is het iets gemakkelijker met de handremmethode om koppeling en gas beter op elkaar af te stemmen.
Nog een tip: liever traag vertrekken dan niet.
Aangrijpingspunt redelijk lang aanhouden, heel traag koppeling laten opkomen (en soms ook wat opnieuw stilhouden als je hoort dat het toerental te sterk terugvalt) en pas volledig los wanneer de auto goed bolt (ongeveer 8 à 10 km/u), dit terwijl je constant een hoger toerental probeert te maken.

Op een heel lichte helling kun je ook zonder handrem vertrekken, maar dat vraagt toch wat extra oefening omdat je heel snel de juiste dosering met de pedalen moet vinden. Zelfs op een lichte helling mag je gerust de handremmethode doen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Stress en vertrekken op een helling

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: 28 okt 2020, 09:46 Ik heb leren rijden bij de rijschool, waar ze mij het hebben geleerd met de koppeling tot aangrijpingspunt en daarna pas gas geven. Dit was echter wel een diesel. Is dit met een diesel dan wel een goede manier?
Met een diesel kom je daar veel gemakkelijker mee weg dan met een benzine.
Diesel heeft meer trekkracht van bij lagere toerentallen.

Maar stap je in een andere auto, zeker benzine, dan merk je dat het niet meer zo vlot gaat.
Als je met een relatief kleine dieselmotor in een grotere auto zo gaat vertrekken, val je ook daarmee sneller door de mand (en stil ...)


Zeker dat je dat van bij de rijschool zo meegekregen hebt ?
Met een diesel - en mogelijk nog wat verhoogd stationair toerental- kunnen ze zo natuurlijk leerlingen vlotter laten vertrekken...


Maar het is dus andersom:
Wat gas bijgeven en dan koppeling laten opkomen (in de herbeginfase)
Met als doel om dat tegelijk te doen.

Eigenlijk net zoals je nu pas nà aangrijpingspunt vd koppeling doet.
Maar meteen van begin af aan ... en uiteraard wat voorzichtiger balanceren rond aangrijpingspunt

Ik ondervind op vlakke stukken zelden problemen met vertrekken op die manier
Ja, motorsturing gaat dan proberen te doen wat jij niet of pas laat doet: gas geven om motor draaiende te houden ...

Vlak kàn dat hé
Doorsnee motor kan zonder dat je (zelf) gas geeft, vertrekken als je voorzichtig bent met de koppeling
Dat werkt op dit anti-stall systeem van de motor .
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Stress en vertrekken op een helling

Bericht door Benny Stinkens »

Inazuma schreef:Maar het is dus andersom:
Wat gas bijgeven en dan koppeling laten opkomen (in de herbeginfase)
Met als doel om dat tegelijk te doen.
In een eerste les kan dit ook gevaarlijk worden.
Leerlingen weten namelijk niet wat "wat gas bijgeven" is en geven dus teveel gas.
Als ze dan ook het opkomen van de koppeling niet goed kunnen doseren vertrekken ze met veel te veel snelheid.

Ik geef les met een benzine en toch is het eerst koppeling aangrijpingspunt en dan lichtjes gas bijgeven.
Is in begin niet simpel, maar oefenen en blijven oefenen is de boodschap. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
AnneliesA
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 okt 2020, 17:34

Re: Stress en vertrekken op een helling

Bericht door AnneliesA »

Benny Stinkens schreef: 28 okt 2020, 14:45
Inazuma schreef:Maar het is dus andersom:
Wat gas bijgeven en dan koppeling laten opkomen (in de herbeginfase)
Met als doel om dat tegelijk te doen.
In een eerste les kan dit ook gevaarlijk worden.
Leerlingen weten namelijk niet wat "wat gas bijgeven" is en geven dus teveel gas.
Als ze dan ook het opkomen van de koppeling niet goed kunnen doseren vertrekken ze met veel te veel snelheid.

Ik geef les met een benzine en toch is het eerst koppeling aangrijpingspunt en dan lichtjes gas bijgeven.
Is in begin niet simpel, maar oefenen en blijven oefenen is de boodschap. :idea:
Bedoelt u met "eerst koppeling aangrijpingspunt en dan lichtjes gas bijgeven" de manier die ik beschrijf om te vertrekken op een vlak stuk (via de evenwichtsbeweging)? Vindt u dat een manier die mogelijk is om te blijven volhouden wanneer je al wat meer ervaring achter het stuur hebt of vereist die manier "een update" bij meer ervaring? Ik ben alleszins vandaag opnieuw begonnen met oefenen met speciale aandacht voor de manier waarop ik vertrek. Voorlopig vermoed ik dat ik zeker op een helling niet voldoende gas geef.
AnneliesA
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 okt 2020, 17:34

Re: Stress en vertrekken op een helling

Bericht door AnneliesA »

de rijprof schreef: 28 okt 2020, 10:45 Een diesel- heeft meer trekkracht (koppel) dan een benzinemotor.
Best een beetje gas op voorhand geven (mag gerust 1500 t/m zijn) , daarom is het iets gemakkelijker met de handremmethode om koppeling en gas beter op elkaar af te stemmen.
Nog een tip: liever traag vertrekken dan niet.
Aangrijpingspunt redelijk lang aanhouden, heel traag koppeling laten opkomen (en soms ook wat opnieuw stilhouden als je hoort dat het toerental te sterk terugvalt) en pas volledig los wanneer de auto goed bolt (ongeveer 8 à 10 km/u), dit terwijl je constant een hoger toerental probeert te maken.

Op een heel lichte helling kun je ook zonder handrem vertrekken, maar dat vraagt toch wat extra oefening omdat je heel snel de juiste dosering met de pedalen moet vinden. Zelfs op een lichte helling mag je gerust de handremmethode doen.
Deze reactie stelt me enorm gerust, danku! Ik vertrek inderdaad traag maar ik probeer de koppeling onder controle te houden. Het doet deugd om te horen dat u vindt dat de handremmethode ook op lichte hellingen toepasbaar is
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Stress en vertrekken op een helling

Bericht door Benny Stinkens »

AnneliesA schreef: 28 okt 2020, 16:13
Bedoelt u met "eerst koppeling aangrijpingspunt en dan lichtjes gas bijgeven" de manier die ik beschrijf om te vertrekken op een vlak stuk (via de evenwichtsbeweging)? Vindt u dat een manier die mogelijk is om te blijven volhouden wanneer je al wat meer ervaring achter het stuur hebt of vereist die manier "een update" bij meer ervaring? Ik ben alleszins vandaag opnieuw begonnen met oefenen met speciale aandacht voor de manier waarop ik vertrek. Voorlopig vermoed ik dat ik zeker op een helling niet voldoende gas geef.
Het enige verschil of "update" is gewoon dat je in de beginfase stap voor stap echt gaat nadenken over wat je bezig bent.
Bij meer ervaring denk je niet meer na je doet beide eigenlijk zo vlot dat het zo goed als gelijktijdig gebeurt :idea:

Vergeet vooral de tip van de rijprof niet:
De Rijprof schreef:Nog een tip: liever traag vertrekken dan niet.
In het begin traag en nadenken, de vlotheid komt vanzelf, hoef je niets speciaal voor te doen.
1 ding maar oefenen, oefenen en nog eens oefenen :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Stress en vertrekken op een helling

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef: 28 okt 2020, 14:45
Ik geef les met een benzine en toch is het eerst koppeling aangrijpingspunt en dan lichtjes gas bijgeven.
Is in begin niet simpel, maar oefenen en blijven oefenen is de boodschap. :idea:
Zeer spijtige zaak dat dit blijkbaar nog steeds gebeurt in rijscholen.

Ik heb 30+ jaar geleden ook zo verkeerd leren rijden.
Met een diesel waar stationair toerental dan ook nog eens verhoogd was - in die tijd kon dat nog met een draaiknopje.

Vervolgens stapte ik in een normaal afgestelde benzine, en geraakte amper nog vertrokken ...


Tuurlijk is het zo niet simpel
Leerling brengt telkens de motor naar punt waar die net wel of net niet de nek omgewrongen wordt ...
Minste dat het niet helemaal goed zit valt die stil

Beetje te snel met koppeling ... poef
Beetje te traag met gas ... poef
Beetje te weinig gas ... poef
Beetje omhoog ... poef
Laatst gewijzigd door Inazuma op 28 okt 2020, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Stress en vertrekken op een helling

Bericht door Inazuma »

AnneliesA schreef: 28 okt 2020, 16:13 Bedoelt u met "eerst koppeling aangrijpingspunt en dan lichtjes gas bijgeven" de manier die ik beschrijf om te vertrekken op een vlak stuk
Wat Benny beschrijft is hoe je al vertrok ... en waar je dus wat problemen mee hebt.
Plaats reactie