Niet helemaal tevreden over rijschool-lesgever en vraagje

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Sandra

Niet helemaal tevreden over rijschool-lesgever en vraagje

Bericht door Sandra »

Ik heb nu reeds zestien uur lessen gevold in het kader van een erkende rijschool. Mijn begeleider (die gelukkig zeer geduldig is, dat is wel positief) vons na die zestien uur dat ik nog niet klaar was om alleen te rijden in het kader van een M2. Hij heeft gelijk hoor, die beslissing stel ik niet in vraag. Ik voel me nog te bang achter het stuur. Hij heeft me voorgesteld een tijdje met M1 te rijden met twee gidsen en de lesuren 17 en 18 te gaan volgen zo snel ik me zekerder voel achter het stuur. (ook positief, want rijlessen zijn niet erg goedkoop).

Maar, tijdens die zestien lesuren heb ik maar vier uur met embrayage en 'vitessen' gereden. Dat lijkt me echt heel weinig. Voor de rijschool-lesgevers en de mensen die reeds een module achter de rug hebben, lijkt jullie dit normaal of ook zo weinig ?


Enne, tijdens 4 lessen had mijn lesgever duidelijk alcohol gedronken, hij was niet stomdronken hoor, mar articuleerde slecht en stonk een uur in de wind (naar alcohol dus). En dat vind ik niet normaal !!!!


Hartelijk dank voor jullie ervaringen.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste Sandra,

Ik vermoed dat Jozef of Digital straks dieper zullen ingaan op jouw vraag.
(Spijtig dat je jezelf niet geregistreerd hebt, want dan krijg je automatisch een mailtje telkens er een antwoord komt).

Wat ik alvast kan zeggen is dat het uiterst abnormaal is dat een lesgever dronken is wanneer hij leerlingen onderricht geeft.

ALs je hiervan 100% zeker bent, dan geef ik je de raad te gaan aankloppen bij de directie van de erkende rijschool waar je lessen hebt gevolgd en dit probleem met hen te bespreken.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Wat het aantal lesuren betreft die besteed werden aan koppelen en schakelen, laat ik het antwoord volledig aan digital over.

Het alcoholgebruik van de lesgever lijkt mij een zeer delicaat probleem te zijn. Persoonlijk denk ik daar het volgende over.

Sandra spreekt van 4 lessen tijdens dewelke de lesgever duidelijk alcohol gedronken had. Ik neem aan dat het telkens lessen van 2 uren waren. Bijna gedurende de helft van haar praktijkopleiding was er dus bij de lesgever alcoholgebruik waar te nemen.

Ik kan begrijpen dat Sandra dit onaangenaam vond. Het beroep van praktijklesgever oefen je uit in de beperkte ruimte van een leswagen en dicht bij de kandidaat-bestuurder voor een goede verstaanbaarheid richt je best je hoofd wat naar de leerling als je iets zegt. De leerling mag dan ook verwachten dat je geen onaangename geuren verspreidt (en uiteraard niet rookt in de lesauto).

Daarnaast is de vraag in hoeverre het alcoholgebruik van de lesgever hem nadelig beïnvloed heeft bij het lesgeven. Als zijn spraak al minder goed was, dan waren ongetwijfeld ook zijn concentratie, reactievermogen en beslissingsbekwaamheid er al op achteruitgegaan. Dit zijn natuurlijk dingen die onverenigbaar zijn met de veiligheid en goed lesgeven.

Wat je hiermee nu doet, is een zeer persoonlijke kwestie.

Je dient wel te overwegen dat een klacht daaromtrent bij de directie van de autorijschool de lesgever eventueel zijn ontslag kan opleveren (je weet niet vooraf of de rijschooldirecteur hem nog een kans wil geven). Dit kan zware gevolgen hebben voor de lesgever zelf en zijn gezinsleden.

Als ik het was, zou ik daarom toch eerst eens ernstig met die lesgever zelf praten.

Blijkt dat de man zich bewust is van zijn drankprobleem en er aan werkt om het te verhelpen, dan zou ik het verder zo laten, in het besef dat, als hij dat niet doet, hij ooit helaas toch wel eens tegen de lamp zal lopen.

Blijkt daarentegen dat hij zijn drankprobleem ontkent of niet ernstig aanpakt, dan lijkt het mij in zijn belang en dat van de leerlingen beter de rijschooldirecteur op de hoogte te brengen.

Dit is dus louter mijn persoonlijke visie.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Beste Sandra, van mij krijg je nog een antwoord ivm praktijklessen... (moet helaas nu even weg....)

digital
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Beste Sandra,
ik heb hieronder een overzicht weergegeven van een lessenschema. Zoals je zelf kunt zien komen heelwat punten aan bod die eerst aangeleerd en daarna ook ingeoefend moeten worden (zodanig dat de leerling in staat is deze handelingen ook uit te voeren zonder de hulp van de rij-instructeur).

Die 4 uren om het ontkoppelen en schakelen aan te leren lijkt mij zeker niet weinig aangezien de andere punten ook aan bod moeten komen tijdens de module. De manoeuvers alleen al nemen heel wat tijd in beslag.
Er blijft met andere woorden niet veel tijd over om alle punten grondig in te oefenen. De instructeur heeft voor een keuze gestaan: ofwel blijven oefenen op schakelen met het gevaar dat er geen tijd overblijft voor de rest, ofwel alle handelingen vluchtig aan te leren zodanig dat je tenminste voorbereid was om verder te kunnen oefenen met een voorlopig rijbewijs model 1.

Volgens mij heeft hij een verstandige keuze gemaakt. Kandidaat-bestuurders die moeilijkheden hebben met het aanleren van bepaalde handelingen, zullen later even goed kunnen rijden maar hebben gewoon meer tijd nodig om deze handelingen in te oefenen.

Probeer het vertrekken en schakelen goed onder de knie te krijgen. Pas als het schakelen een automatisme wordt, kun je je concentreren op de andere handelingen. En tenslotte, als je je zekerder voelt kun je je voorlopig rijbewijs model 1 omruilen voor model 2.

-----------------------------------------------------------------------------

Veiligheid
instappen
uitstappen
zithouding
spiegels
bedieningsorgangen
...

Bediening
starten
kijktechniek
richtingaanwijzers
gas
koppeling
schakelen
remmen
rijden op slippende koppeling
stuurtechniek
...

Plaats op de openbare weg
rechts houden
verkeersgeleiders
voorsortering keuze rijstroken
geparkeerde voertuigen

-----------------------------------------------------------------------------

Richtingsverandering
kijktechniek
snelheid
kenbaar maken
rechtsaf
linksaf
voorrang
...

Kruispunten
kijktechniek
snelheid
oprijden
vrijmaken
voorrang
...

Kruisen
zijdelingse afstand
hinderen
voorrang
...

Inhalen
kijktechniek
kenbaar maken
snelheid
uitwijken
invoegen
...

-----------------------------------------------------------------------------

Autoweg/autosnelweg
invoegstrook
uitrijstrook
plaats
snelheid
...

Bevoegde personen
bevelen opvolgen
...

Verkeerstekens
lichten
borden
markeringen
...

Inzicht
besluitvaardigheid
veilige afstand
snelheid beheersing
...

Attitudes
emotioneel
aandacht
...

-----------------------------------------------------------------------------

Manoeuvers
smalle doorgang
garage
keren in straat
parkeren
helling

-----------------------------------------------------------------------------

Stadsrit

-----------------------------------------------------------------------------
Sandra

Bericht door Sandra »

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Quote:
De leerling mag dan ook verwachten dat je geen onaangename geuren verspreidt (en uiteraard niet rookt in de lesauto).
Roken werd ook elke les gedaan, zowat vier sigaretten per les, wat me eigenlijk minder stoorde dan het alcoholgebruik.

Zoals ik al vertelde, wad de lesgever niet stomdronken, maar volgens mij had hij toch meer dan één biertje op ... Ik wil natuurlijk geen familiaal en professioneel leven kapotmaken en vind het een goed idee om het er zelf met de lesgever over te hebben. Maar ik vind het wel een heel delicaat probleem ...

Over koppelen en schakelen, wacht ik nog op een antwoord van jou dan, Digital, als je wat meer tijd hebt. Alvast bedankt.

Waar ik een beetje verveeld mee zit, is het feit dat ik het gevoel heb dat ik niet de verwachte kwaliteit heb gekregen. Ik weet dat ik geen 'natuurtalent' ben en ik voel me 'stressy' achter het stuur, maar had gehoopt me na zestien lesuren (en dus inderdaad 8 lessen) toch iets beter te voelen achter het stuur.

Mijn rijschool heeft verschillende filialen in mijn stad, en ik denk erover naar een ander filiaal over te stappen, voor de weinige lesuren die overblijven en na een maand of twee oefenen met mijn privé-gidsen. I weet niet of ik de confrontatie met mijn lesgever ivm met alcoholgebruik aandurf, zoals ik al schreef, het is zeer delicaat.

Proficiat met deze site en dit forum, ik ben blij mijn hart een beetje te kunnen luchten tov van experten op rijgebied en mensen die ook in een leersituatie zitten. (de oefeningen hebben me trouwens ook geholpen voor het theoretische examen).

Sandra
Sandra

Bericht door Sandra »

Dank je Digital voor je zeer uitgebreide antwoord. Bij mij is het lessenschema iets anders verlopen (nog geen enkel manoeuver gedaan trouwens), maar dat zal waarschijnlijk van de persoonlijkheid van iedere lesgever afhangen.


Om precies te zijn 'het leren koppelen en schakelen' heeft in een kwartiertje plaatsgevonden in een rustige straat en dan gingen we gewoon verder met het rijden.

Op een autostrade heb ik nooit gereden.

En, in een grote stad wonende, had ik de eerste dag al recht op een stadsrit (maar enkel met stuur en pinkers) en een passage op het rond-punt Montgomery en het Meiserplein (als je Brussel kent kan je je inbeelden dat dat zweten was).

Bah, woensdag heb ik mijn voorlopig rijbewijs M1 en vrijdag begin ik terug te rijden met het (oude oefenautootje dat ik gekocht heb.


Domme vraag, waar kan je eigenlijk een 'L' kopen ?



Sandra
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Sandra,

Een "L" kan je kopen in de meeste autoshops en in heel wat rijscholen.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

eugeen schreef: Sandra,

Een "L" kan je kopen in de meeste autoshops en in heel wat rijscholen.

Bedankt
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Sandra schreef: Dank je Digital voor je zeer uitgebreide antwoord. Bij mij is het lessenschema iets anders verlopen (nog geen enkel manoeuver gedaan trouwens), maar dat zal waarschijnlijk van de persoonlijkheid van iedere lesgever afhangen.
De eerste lessen besteed ik 40 tot 50% van de tijd om de manoeuvers aan te leren.
Sandra schreef: Om precies te zijn 'het leren koppelen en schakelen' heeft in een kwartiertje plaatsgevonden in een rustige straat en dan gingen we gewoon verder met het rijden.
Hij was beter in de rustige straten gebleven, om jou de kans te geven de aangeleerde handelingen in te oefenen.
Sandra schreef: Op een autostrade heb ik nooit gereden.
Op een autoweg laat ik altijd rijden, maar de autosnelweg doe ik alleen tijdens de 2 uren na de stage als de leerling het wenst of op aanvraag van de leerling tijdens de andere lessen.
Sandra schreef: En, in een grote stad wonende, had ik de eerste dag al recht op een stadsrit (maar enkel met stuur en pinkers) en een passage op het rond-punt Montgomery en het Meiserplein (als je Brussel kent kan je je inbeelden dat dat zweten was).
Je hebt de pech dat je in de stad woont. In Limburg is het rustiger en dus ook gemakkelijker om te leren rijden. Enkel met stuur laat ik dan ook nooit rijden. Bij mij moeten ze alles zelf doen: ofwel op een rustige plaats ofwel in de stad. Sturen zonder dat je de pedalen gebruikt is veel moeilijker omdat je niet weet wanneer je begeleider zal vertragen of versnellen.
Sandra schreef: Bah, woensdag heb ik mijn voorlopig rijbewijs M1 en vrijdag begin ik terug te rijden met het (oude oefenautootje dat ik gekocht heb.
Dat is nu even aanpassen denk ik als je les hebt gekregen in een bijna nieuwe wagen.
Sandra schreef: Domme vraag, waar kan je eigenlijk een 'L' kopen ?.
Bij ons krijg je die gratis als je les volgt.
Sandra

Bericht door Sandra »

digital schreef:

Bij mij moeten ze alles zelf doen: ofwel op een rustige plaats ofwel in de stad. Sturen zonder dat je de pedalen gebruikt is veel moeilijker omdat je niet weet wanneer je begeleider zal vertragen of versnellen.
Tja, lijkt me ook logischer, heb niet echt het gevoel dat ik de auto op die manier leerde 'aanvoelen'. En elke keer iets nieuws erbij was niet echt makkelijk. Mijn lessenschema zah er ongeveer zo uit :


les 1 : alleen sturen en pinken, in een iets minder druk deel van de stad, veel ronde punten en verkeersdrempels.
Op het einde Montgomery en Meiser
les 2 : idem, maar in de drukte
les 3 en 4 : idem maar met remmen en gas geven
les 5 en 6 : idem, maar ook op autoweg, aandacht besteed aan voorrang, kruispunten en kijktechniek
les 7 en 8 : idem, maar met koppelen en schakelen, laatste les in een straat met werken waar om de 2 meters gestopt moet worden voor voetgangers, mensen die wild uit parking rijden enz. Advies gekregen om eerst een tijdje met M1 te rijden. Op mijn vraag me ten minse te leren parkeren, antwoord gekregen dat dat alleen lukt als ik me beter voel in het verkeer en dat hij niet op een terrein maar in echte situatie parkeren aanleert.

Denk toch meer en meer over overschakelen naar ander filiaal van zelfde rijschool, na je uitleg gelezen te hebben. Ga trouwens met mijn gids in rustigere dorpen rond Brussel rijden.

Nogmaals bedankt voor je antwoord.


Sandra.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Beste Sandra, voor jou zal het nu een beetje laat zijn maar aan alle anderen die dit meemaken geef ik de raad die ik aan al mijn leerlingen geef: Als je tijdens de eerste lessen niet tevreden bent over je lesgever ,stap dan gewoon naar de verantwoordelijke en vraag een andere lesgever, je hoeft daar geen reden bij te geven zodat je bij de betrokken leraar geen schade aanricht als je dat niet wilt. Het kan tenslotte ook zijn dat het tussen leraar en leerling niet klikt. En de verantwoordelijke zal je dus ook een andere lesgever toekennen,wat misschien inhoud dat je dan je uren anders moet plannen.Maar ik zou het daar dan wel voor over hebben.Uren zijn duur genoeg dus mag je wel kwaliteit ervoor in de plaats krijgen vind ik.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Blanqie83
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mei 2005, 00:00

Bericht door Blanqie83 »

digital schreef:

Bij mij moeten ze alles zelf doen: ofwel op een rustige plaats ofwel in de stad. Sturen zonder dat je de pedalen gebruikt is veel moeilijker omdat je niet weet wanneer je begeleider zal vertragen of versnellen.
Dan ben jij een goede begleider, maar ik heb ook net zelfde meegemaakt als Sandra als het erop aankomt om ZELF een voertuig te besturen. tijdens mijn lessen dacht ik dat alles goed ging, tot ik na 18 uren les(model2) alleen mocht rijden, toen viel ik constant stil en heb ik in feite alles opnieuw moeten leren(van starten zonder stilvallen), maar dat betekent dus maw dat mijn begleider ook constant met de pedalen gewerkt heeft, waardoor ik dus niet stil viel. kvind zo'n zaken toch een verkeerd beeld geven aan een nieuwe bestuurder, omdat hij ervan uit gaat dat alles vlot gaat als tijdens je lessen er ook niets misgaat ivm stilvallen etc. Maar nu heb ik bij mij nog eens pech gehad, dat ik dus niet meer stilviel met mijn eigen auto, tot ik examen moest doen met examenvoertuig en daar opeens weer stilviel (al dan niet met toedoen van begleider, want manouvers gingen vlot zonder stilvallen). daarom heb ik nu besloten om maar met ne vriend zijn wagen te oefenen op starten zonder stilvallen(hij heeft ook nen diesel zoals rijschool, misschien dat daardoor verschil te groot was daar mijn auto nen naft is waar ik al 3 maand mee geoefend had). hopelijk werkt dit wel zijn vruchten af en kan ik over paar weken nog eens een examen overwegen
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: ... tot ik na 18 uren les(model2) alleen mocht rijden, toen viel ik constant stil en heb ik in feite alles opnieuw moeten leren(van starten zonder stilvallen), maar dat betekent dus maw dat mijn begleider ook constant met de pedalen gewerkt heeft, waardoor ik dus niet stil viel.
Het is best mogelijk dat je begeleider, op momenten dat het minder goed ging, zelf met de pedalen gewerkt heeft.

Maar wat ook mogelijk is, is dat hier onbewust de zenuwen een rol gespeeld hebben. Vanaf het moment dat je alleen mag rijden, sta je er ook alleen voor. Zeker de eerste keren geeft dat een vorm van stress.
(Ik haal dit maar aan als mogelijke factor)

Ook het type van wagen kan een rol spelen. Heb je bijvoorbeeld tijdens de lessen leren rijden met een diesel en rijd je daarna met een naft, dan is het best mogelijk dat je in het begin veel moeilijkheden hebt, omdat een wagen die rijdt met naft nu eenmaal andere reageert dan een wagen die rijdt met diesel.
(Dit kan ook een factor zijn)

Wat iedereen heel goed moet beseffen, is dat je onmogelijk na 10, 20 of 30 uur les een goede bestuurder kunt zijn. In de rijschool, of als je leert rijden met een begeleider, probeert men jou een zeer goede basis geven. Men leert je aan hoe je moet rijden, hoe je je op de baan moet gedragen, hoe je de diverse manoeuvres moet uitvoeren etc... Dit zijn de basisfundamenten die je moet kennen om een rijbewijs te kunnen halen.

Maar een echt goede bestuurder wordt je pas nadat je duizenden kilometers hebt gereden, in alle mogelijke situaties.

Ik zou het heel eenvoudig als volgt kunnen vergelijken. Tijdens je opleiding (theorie en praktijk) worden de funderingen gelegd van een mooi huis. Eenmaal alle examens voorbij zijn en jij op het gemeentehuis je rijbewijs hebt gekregen, dan kan je beginnen bouwen... het gelijkvloers, de eerste verdieping, de zolder, de tuin. Pas als het huis volledig af is, heb je een woonst. Dat duurt maanden.

Van zodra alle examens achter de rug zijn en je een echt rijbewijs hebt gekregen, kan je beginnen bouwen aan het feit dat je na verloop van tijd een goede en ervaren bestuurder wil worden. Ook dat zal, zoals bij iedere andere bestuurder, nog een lage tijd in beslag nemen.
Blanqie83
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mei 2005, 00:00

Bericht door Blanqie83 »

eugeen schreef:
Quote: ... tot ik na 18 uren les(model2) alleen mocht rijden, toen viel ik constant stil en heb ik in feite alles opnieuw moeten leren(van starten zonder stilvallen), maar dat betekent dus maw dat mijn begleider ook constant met de pedalen gewerkt heeft, waardoor ik dus niet stil viel.
Het is best mogelijk dat je begeleider, op momenten dat het minder goed ging, zelf met de pedalen gewerkt heeft.

Maar wat ook mogelijk is, is dat hier onbewust de zenuwen een rol gespeeld hebben. Vanaf het moment dat je alleen mag rijden, sta je er ook alleen voor. Zeker de eerste keren geeft dat een vorm van stress.
(Ik haal dit maar aan als mogelijke factor)

Ook het type van wagen kan een rol spelen. Heb je bijvoorbeeld tijdens de lessen leren rijden met een diesel en rijd je daarna met een naft, dan is het best mogelijk dat je in het begin veel moeilijkheden hebt, omdat een wagen die rijdt met naft nu eenmaal andere reageert dan een wagen die rijdt met diesel.
(Dit kan ook een factor zijn)

Wat iedereen heel goed moet beseffen, is dat je onmogelijk na 10, 20 of 30 uur les een goede bestuurder kunt zijn. In de rijschool, of als je leert rijden met een begeleider, probeert men jou een zeer goede basis geven. Men leert je aan hoe je moet rijden, hoe je je op de baan moet gedragen, hoe je de diverse manoeuvres moet uitvoeren etc... Dit zijn de basisfundamenten die je moet kennen om een rijbewijs te kunnen halen.

Maar een echt goede bestuurder wordt je pas nadat je duizenden kilometers hebt gereden, in alle mogelijke situaties.

Ik zou het heel eenvoudig als volgt kunnen vergelijken. Tijdens je opleiding (theorie en praktijk) worden de funderingen gelegd van een mooi huis. Eenmaal alle examens voorbij zijn en jij op het gemeentehuis je rijbewijs hebt gekregen, dan kan je beginnen bouwen... het gelijkvloers, de eerste verdieping, de zolder, de tuin. Pas als het huis volledig af is, heb je een woonst. Dat duurt maanden.

Van zodra alle examens achter de rug zijn en je een echt rijbewijs hebt gekregen, kan je beginnen bouwen aan het feit dat je na verloop van tijd een goede en ervaren bestuurder wil worden. Ook dat zal, zoals bij iedere andere bestuurder, nog een lage tijd in beslag nemen.
Ja ik geloof jou best wel, maar als ik dit dan aanhaalde op examen tegen mijn begleider(ik heb thuis geoefend met een wagen op naft ipv diesel, lacht hij mij gewoon uit en begint hij dat dat bij elke auto hetzelfde werkt, terwijl iedereen op werk en vrienden mij zeiden dat elke auto anders is. Want thuis val ik dus nooit stil maja heb daar nu al wel 3 maanden elke dag meegereden al een 2500 a 3000km. Maar daarom ga ik nu eens verder oefenen met een auto van een vriend(diesel), daarmee viel ik int begin ook stil toen ik daar paar x maneuvers mee ben gaan oefenen. Dus kveronderstel als ik met zijn auto goed kan starten, dat examen wel zal gaan omdat het enkel het starten verschilt van mijn auto. Dus kheb er wel goede hoop op, maar alvast bedankt voor je tips!
Plaats reactie