Wat kost het behalen van een rijbewijs?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
vanessa
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 apr 2006, 00:00

Wat kost het behalen van een rijbewijs?

Bericht door vanessa »

Ik heb 2 kindjes en heb nog maar net een auto gekregen van mijn schoonmoeder. Ik moet nu dus dringend mijn rijbewijs afleggen maar zou graag weten wat de goedkoopste manier is om dat te doen. Ik ben 20 jaar.Kan er iemand mij een redelijk duidelijk antwoord geven.
vriendelijke groetjes
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Vanessa,

Behalve Ierland, is België nog het enige Europees land waar je een "rijbewijs B" kan behalen zonder een erkende autorijschool te bezoeken. Dit niettegenstaande er in vergelijking in België elk jaar opnieuw veel meer verkeersslachtoffers vallen dan in de meeste andere Europese landen.

Je kunt op deze website Gratis Rijbewijs Online al de theorie vinden die je moet kennen voor het theorie-examen. Bestudeer ze aandachtig (ieder detail is belangrijk), zodat je ze ook kunt toepassen in uiteenlopende situaties.

Op het theorie-examen moet je 40 vragen beantwoorden. Je mag hoogstens 8 fouten maken, en slechts 1 vraag verkeerd hebben die gepaard gaat met een zware overtreding. Beantwoord de oefenvragen op deze site om na te gaan of dat zou lukken. Als je daar geen moeite mee hebt, kun je met een gerust gemoed het theorie-examen gaan afleggen.

Je krijgt dan een voorlopig rijbewijs, waarbij je één of twee begeleiders moet opgeven. Dat zijn de mensen (partner, familieleden, vrienden, kennissen) die jou de praktijk gaan bijbrengen.

Als je dan ook nog voor je praktijk-examen slaagt, kan dit de goedkoopste manier geweest zijn om aan je rijbewijs te geraken.

Ik zeg wel "kan", want het is lang niet zeker.

Tenzij je voor een rijbewijs gaat dat beperkt is tot auto's met een automatische versnellingsbak, zul je moeten leren schakelen. Dat vereist nauwkeurig gedoseerde en in de tijd op elkaar afgestemde handelingen met het gaspedaal, het koppelingspedaal en de versnellingspook. En dat terwijl je moet sturen en rekening houden met het verkeer vóór, naast en achter jou. Je begeleider kan niet aan de pedalen om je te helpen. In het begin verloopt dat vertrekken en schakelen dan ook meestal niet erg zacht. Voor de auto houdt dit aanzienlijke slijtage in, die zich op termijn zal uiten in eventuele herstellingskosten en een kortere levensduur.

Ook kan je begeleider niet veel doen als het tot een aanrijding dreigt te komen (de handrem biedt maar een beperkte remkracht). Het herstellen van zelfs maar geringe koetswerkschade valt evenwel al gauw heel wat duurder uit dan een opleiding bij een erkende rijschool. En nog veel erger is het als er persoonlijke slachtoffers te betreuren vallen.

Bedenk dat, zelfs als je slaagt voor het theoretisch en praktisch examen, het rijbewijs geenszins een bewijs is dat je goed kunt rijden. Het is alleen maar een toelating om te rijden (de Franse benaming geeft dit veel beter weer: un "permis de conduire").

Het belangrijkste is dan ook niet een rijbewijs behalen, maar een veilige bestuurder worden.

Na de recente vaak ingewikkelde wijzigingen aan het verkeersreglement, zijn vele "vrije" begeleiders zelf niet meer in staat om het in alle omstandigheden correct toe te passen. Ook zijn er heel wat vrije begeleiders die een aantal rijtechnieken en rijvaardigheden niet correct beheersen, meestal onbewust. Het is heel moeilijk om eenmaal verkeerd aangeleerde technieken later nog te verbeteren.

Zelfs als je een begeleider zou treffen die prima kan rijden, dan is het nog lang niet zeker dat hij dat ook op jou kan overbrengen. Het is niet omdat ik Nederlands ken, dat ik een leraar Nederlands zou zijn.

In een erkende rijschool leer je rijden met een lesauto met dubbele bediening, zodat de lesgever veel meer mogelijkheden heeft om je te helpen en in te grijpen als het misloopt.

De erkende rijschoolinstructeur heeft een uitgebreide theoretische en praktische opleiding en stage doorlopen, en beschikt meestal reeds over een aantal jaren ervaring. Hij heeft geleerd hoe hij zijn kennis optimaal kan overbrengen. Lesgeven is een vak waarvoor niet alleen aanleg vereist is, maar ook kennis en ervaring.

Met een erkende rijschool zul je niet alleen voorbereid worden op het behalen van je rijbewijs. Je zult er ook leren wat anticiperend en defensief rijden inhoudt om ergernissen en ongevallen door fouten van weggebruikers te vermijden. Je wil immers niet betrokken geraken bij een verkeersdrama, ongeacht of je er nu al dan niet voor aanprakelijk gesteld wordt.

Voor je praktijkopleiding zou ik je daarom absoluut een erkende rijschool aanraden. Als je aldus een veilige bestuurder wordt, zal dat op termijn niet alleen de goedkoopste oplossing zijn, maar vooral ook diegene die je veel leed kan besparen.

Je hebt een auto gekregen van je schoonmoeder, prachtig. Maar koken kost geld. Voor een auto moet je een verzekeringspremie en verkeersbelasting betalen, brandstof, en onderhoud- en herstellingskosten. Je zou eens moeten uitrekenen hoeveel je dat na 5, 10 of 20 jaar zal gekost hebben. Dan zal je zien dat, in vergelijking daarmee, de prijs van de rijschool slechts een peulschil is. Om met een bekend citaat te eindigen: "Quality will remain long after the price is forgotten".

Succes in ieder geval met je opleiding tot veilige bestuurder!
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Theorie leerstof met behulp van deze site = 0€
Retributie theoretisch examen = 15€
Afgifte van een voorlopig rijbewijs model 3 = 9€
Praktisch examen (volledig) = 36€
Afgifte van een nieuw rijbewijs = 16€
Totaal = 76€

Je moet dan wel op beide examens de 1ste keer slagen.
Niet inbegrepen: de kosten voor je voertuig (slijtage, brandstof,...) tijdens de stageperiode.
Plaats reactie