bus verlaat busrijstrook

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
bram14
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 okt 2020, 17:56

bus verlaat busrijstrook

Bericht door bram14 »

Mijn begeleider zei dat ik een bus voorrang moet altijd voorrang moet geven en was er 100 % zeker van.

Als er rechts een busstrook is en die gaat aan het kruispunt naar rechts en de bus wilt rechtdoor gaan en zet zijn pinker naar links op,
moet ik die bus dan voorrang geven ??
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: bus verlaat busrijstrook

Bericht door Inazuma »

Tenzij wanneer een lijnbus een halte verlaat, zijn de gewone voorrangsregels van kracht tov een voorbehouden rijstrook

Als er rechts een voorbehouden rijstrook is en je wil naar rechts moet je normaal ook dààr rijden
(tenzij voorsorteringspijlen wat anders bepalen, maar de buschauffeur moet die voorsorteringspijlen ook naleven ...)


Als er rechts een bijzondere overrijdbare bedding is, is dat een ander weggedeelte, en moet je de bestuurders op dat andere weggedeelte voorrang verlenen als je afslaat.
Ook dat is de gewone toepassing van de normale voorrangsregels ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: bus verlaat busrijstrook

Bericht door de rijprof »

Als er rechts een busstrook is en die gaat aan het kruispunt naar rechts en de bus wilt rechtdoor gaan en zet zijn pinker naar links op,
moet ik die bus dan voorrang geven ?
Indien de bus de busstrook verlaat, is het een manoeuvre waarbij hij voorrang moet verlenen.

Enkel binnen de bebouwde kom aan een halteplaats in dezelfde rijrichting moet je voorrang geven aan de lijnbus die zijn richtingaanwijzer heeft aangezet.
Is het bebouwde kom?
Vertrekt de lijnbus van een halteplaats?
Zelfde rijrichting?
Staat de richtingaanwijzer (tijdig) aan?

Zo niet, moet je geen voorrang verlenen, maar wel voorzichtig zijn.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie