Moeite met vertrekken op helling

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Tommie

Moeite met vertrekken op helling

Bericht door Tommie »

Hallo,

Zoals het onderwerp zegt heb ik moeite met vertrekken op een heuvel (met een diesel). Ik weet wel dat je het aangrijpingspunt moet zoeken en hem daar even op moet houden tot je weer kan vertrekken en dan gas bijgeven en dit lukt ook met de andere wagen. Maar met de andere auto heb ik het gevoel dat ik het aangrijpingspunt niet vind. Zelfs wanneer ik de koppeling nog maar een beetje laat omhoog komen valt de wagen al stil.

Kan het zijn dat dit gewoon een gevoelige koppeling is of liegt het aan mij?

Alvast bedankt voor eventuele tips!
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Moeite met vertrekken op helling

Bericht door Inazuma »

Tommie schreef: 13 okt 2020, 19:23 Zoals het onderwerp zegt heb ik moeite met vertrekken op een heuvel (met een diesel).
Met een diesel zou dat net gemakkelijker moeten gaan ...
Ik weet wel dat je het aangrijpingspunt moet zoeken en hem daar even op moet houden tot je weer kan vertrekken en dan gas bijgeven
In het aller begin kan je dat -vlak- doen om te leren aanvoelen waar het aangrijpingspunt ligt en om het gas dat er bij hoort te leren doseren.

Maar al heel snel in je rijopleiding moet dit "hem daar even houden" er uit, en evolueer je naar één beweging waarbij je de koppeling laat omhoog komen en tegelijk al gas bijgeeft.

Bergop gaat dat zo niet lukken tenzij je de handrem gebruikt: auto wil achteruit bollen

Gebruik je de handrem :?:
Zelfs wanneer ik de koppeling nog maar een beetje laat omhoog komen valt de wagen al stil.
In principe vertrekt elke auto zonder gas -op een vlakke ondergrond- als je wat voorzichtiger bent met de koppeling.
Lukt dat wel ?
Of is dat al "lastig"

Kan het zijn dat dit gewoon een gevoelige koppeling is of liegt het aan mij?
Als het enkel bergop is, ligt het wslk aan jou :mrgreen:

Rijdt er ook iemand anders met die auto ?
Heeft die er last mee ? Al wen je als gebruikelijke bestuurder daaraan ...
Kan je iemand met voldoende rij-ervaring (maar niet met die auto) vragen er eens mee te vertrekken ?

Als het altijd is, en ook voor meer ervaren bestuurders lastig is, kan het zijn dat de koppeling versleten is of er onvoldoende hydraulische olie in het systeem zit.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Moeite met vertrekken op helling

Bericht door de rijprof »

Zelfs wanneer ik de koppeling nog maar een beetje laat omhoog komen valt de wagen al stil.
Ben je zeker dat de handrem los is als je het aangrijpingspunt bereikt hebt?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie