Resultaat: OW (voorbehoud) bij lichte "fouten"

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
RutgerB
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 sep 2020, 11:28

Resultaat: OW (voorbehoud) bij lichte "fouten"

Bericht door RutgerB »

Hallo, ik had graag wat advies gekregen bij volgende scenario's. Ik kom net terug van mijn praktijkexamen B en heb een uitgestelde beslissing gekregen. Ik had hier nog niet van gehoord dus zou misschien allereerst willen weten wat zo'n beslissing inhoudt.

Volgens de examinator heb ik een onvoldoende gehaald op de remtechniek, ik gebruik de koppeling te vaak bij snelheden rond en lager dan 20 km/u maar dit uiteraard om het schokken/stilvallen van de auto tegen te gaan. Niet ecologisch oordeelde zij.

Verder maakte ze ook een punt dat ik bij het binnenrijden van de bebouwde kom 60 km/u reed. Lijkt mij logisch aangezien je van 70 km/u naar 50km/u aan het vertragen bent. Is dus een eenmalig voorval.

Bij het uitvoeren van het manoeuvre om om te keren hield ik volgens haar het verkeer op terwijl de man in de aankomende wagen aangaf dat ik mocht draaien.

Ik mag nu volgende vrijdag terugkomen om te tonen dat ik verbeterd ben op die punten.. lijkt me een beetje overbodig, niet? Kan er iemand daar wat meer over uitbreiden wat ECHT correct is in deze situaties?

Op alle overige aspecten van het examen had ze geen opmerkingen.

P.s.: heb niet via de rijschool leren rijden ;)
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Resultaat: OW (voorbehoud) bij lichte "fouten"

Bericht door Inazuma »

RutgerB schreef: 07 sep 2020, 11:37 Ik had hier nog niet van gehoord dus zou misschien allereerst willen weten wat zo'n beslissing inhoudt.
"Uitgesteld" is politiek correcte newsspeak voor gebuisd
Terugkomen dus.
Volgens de examinator heb ik een onvoldoende gehaald op de remtechniek, ik gebruik de koppeling te vaak
Klassieker
bij snelheden rond en lager dan 20 km/u maar dit uiteraard om het schokken/stilvallen van de auto tegen te gaan.
Koppeling dient om
-te manoeuvreren
-te vertrekken
-te schakelen
En vlak voor je tot stilstand komt om te verhinderen dat de motor stilvalt.

Als voertuig begint te schokken omdat je vertraagde, dan schakel je terug naar een lagere versnelling als je nog niet vlak bij de plaats bent waar je gaat moeten stoppen.

Een eind uitbollen met koppeling ingedrukt is een klassieker inzake foute rijtechniek
Enfin, volgens overheid toch
Moderne automatische versnellingsbak in eco-stand doet dat steeds vaker zelf ... en remt dan niet op motor
Verder maakte ze ook een punt dat ik bij het binnenrijden van de bebouwde kom 60 km/u reed. Lijkt mij logisch aangezien je van 70 km/u naar 50km/u aan het vertragen bent.
Vertragen vooraf, zodat je aan 50 bord voorbij rijdt
't Is rij-examen :roll:
RutgerB
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 sep 2020, 11:28

Re: Resultaat: OW (voorbehoud) bij lichte "fouten"

Bericht door RutgerB »

Bedankt voor de reactie, volgende vrijdag dus nóg meer uitkijken. Dat van het remmen snap ik maar is snel gebeurd met de stress :)
Plaats reactie