motorfiets A - kruispunt afslaan

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
125cc
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 apr 2019, 23:19

motorfiets A - kruispunt afslaan

Bericht door 125cc »

Beste, ik heb vandaag mijn opleiding gedaan op de openbareweg en donderdag moet ik mijn praktijk afleggen

tijdens de opleiding zegt te instructuur dat je links of rechts moet afslaan

en telkens ik op de juiste manier naar rechts of links afsla zo als u ziet op deze foto
Afbeelding

komt hij naast mij staan en zegt dat ik als ik recht moet aflsaan moet ik helemaal aand rechterkant van de lijn moet staan zo als op deze foto ?????????


Afbeelding

en de reden was, als tjidens aflsa zo als op de eerste foto kan de achterliggende motor tegen jou botse als hij je pinkers niet ziet ???????
ik heb geen antwoord kunne geven tegen hem omdat mijn vlaams tijdens spreken niet zo goed is

nu ben ik echt verward and boos !

afbeeldingen zijn genomen via https://vcberingen.blogspot.com/p/veilig-rijden.html
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: motorfiets A - kruispunt afslaan

Bericht door Inazuma »

Een richtingsverandering naar rechts moet vertrekken van zo dicht mogelijk tegen de rechterrand van de rijbaan
En zo rechts mogelijk op de ingeslagen rijbaan eindigen .

Dat is wat het verkeersreglement -en ook je rij-instructeur- zegt.


Normaal (gewoon rechtdoor) rij je vermoedelijk in de linkerhelft van je rijstrook
Zorg dat je met je motor in de rechter helft van de rijstrook zit bij rechts afslaan ...
Zodat zichtbaar is dat je je positie op de weg aanpast ifv de richtingsverandering.


https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /177-art19

19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :


2° zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.


De bestuurder mag zich evenwel naar links begeven wanneer hij wegens de plaatsgesteldheid en de afmetingen van het voertuig of de lading niet bij de rechterrand van de rijbaan kan blijven.

In dat geval moet hij zich vooraf ervan vergewissen dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen, bovendien mag hij de andere bestuurders die op normale wijze rijden op de openbare weg die hij gaat verlaten, niet in gevaar brengen.


3° de beweging met matige snelheid uitvoeren;

4° de beweging zo kort mogelijk uitvoeren, behalve in de gevallen dat het verkeer op de ingeslagen rijbaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5. geschiedt.



Het rode deel is voor grote vrachtwagens, aanhangwagens, etc, omdat je anders met de achterwielen over het trottoir gaat rijden ... niet voor motorfietsen.
Plaats reactie