Voordelen eigen wagen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
lotlot

Voordelen eigen wagen

Bericht door lotlot »

Hoi,

binnen een week doe ik mijn praktijkexamen. Ik heb rijschoollessen gevolgd, maar zal het examen afleggen met de auto van mijn lief. Het is geen automatique, maar er staan wel aardig wat 'automatische' voordelen op, zoals een automatische handrem, een achteruitkijkcamera tijdens het parkeren, geluidssignalen bij het parkeren als je in de buurt komt van een obstakel, als ik op GPS rijdt, staat er op de kaart meestal ook de maximumsnelheid van die straat aangegeven, ...

Hoe gaat de examinator daarmee om? Is dat iets dat ik best zeg, bijvoorbeeld bij het uitstappen na het parkeren: 'normaal zou ik nu de handrem optrekken, maar in deze wagen in het automatisch'?

Of verwacht een examinator dat ik al deze dingen kan deactiveren in de wagen tijdens het examen? (In dat geval moet ik dat nog uitzoeken.)

Alvast bedankt voor het antwoord!
Lot
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Voordelen eigen wagen

Bericht door Benny Stinkens »

Normaal gezien ziet de examinator zo een dingen, maar Ik zou het even melden, kan nooit kwaad.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: Voordelen eigen wagen

Bericht door Gast »

“Parkeerhulpsystemen, camera’s en prisma’s bedoeld om u te helpen bij de manoeuvres zijn wel toegelaten. De hulp- systemen moeten origineel op het voertuig voorzien zijn.“

https://www.gocavlaanderen.be/upload/do ... AN_B_V.pdf
lotlot

Re: Voordelen eigen wagen

Bericht door lotlot »

Aha, dankjewel beiden!
sepulveda
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mei 2020, 19:39

Re: Voordelen eigen wagen

Bericht door sepulveda »

Graag gedaan! Op de link vind je heel wat nuttige informatie.
Yvan1968
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 jan 2017, 16:01

Re: Voordelen eigen wagen

Bericht door Yvan1968 »

Beste lotlot,

Mijn dochter is dinsdag 25.08 geslaagd, bij de 1e keer praktijkexamen, met de eigen auto en vrije begeleiding.

Een tip i.v.m. hulpsystemen en terreinkennis. Wij hadden in de voorbije 10 maanden elk doorgangspunt en elk verkeersbord i.v.m. snelheid, zones, fietsstraten, bebouwde kom, ... als extra punt in de GPS ingegeven met een speciaal symbool per type. De dochter reed een stuk op GPS dus mocht de GPS in kaartmodus onmiddellijk aanzetten.

Dankzij het systematisch oefenen van alle wegen die door Alken gebruikt worden en de herinneringen op de GPS, was het voor haar zeer makkelijk om de snelheden na elk kruispunt correct te weten.

Gebruik van achteruitrijsensoren, radar, ... is geen enkel probleem tijdens het praktijkexamen.

Ik zou zeggen, maak gebruik van elke dag om het ganse examengebied waar je gaat rijden, systematisch te verkennen. Deel bv. het gebied in een aantal zones in en werk dan systematisch. Ik had het examengebied voor Alken in 9 zones onderverdeeld.

Veel succes!
Yvan1968
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 jan 2017, 16:01

Re: Voordelen eigen wagen

Bericht door Yvan1968 »

Beste lotlot,

Nog vergeten, met de GPS heb je onmiddellijk ook de aanduiding van je snelheid op het scherm. Mijn dochter had wel het voordeel dat in een Mini de GPS quasi vlak in de gezichtslijn staat, dus niet in het midden van het dashboard. Zo is het mogelijk om rijdend tegelijkertijd de kaart op de GPS en de bijkomende aanduidingen waar te nemen.

Nogmaals veel succes!
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Voordelen eigen wagen

Bericht door Benny Stinkens »

Met GPS en snelheden zou ik wel voorzichtig zijn.
Zelfs een GPS die perfect up to date is kan je nog misleiden.
Net zoals omgevingen van buiten instuderen.

Stel dat er bij bepaalde werken er een bord bv; 30 wordt bijgeplaatst is er geen enkele GPS die dit kan weten.
Borden kijken blijft de boodschap. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voordelen eigen wagen

Bericht door Inazuma »

wie de aangegeven snelheiden van een GPS volgt, geef ik weinig kans op slagen ...

Gegarandeerd dat je meermaals mis zit
Yvan1968
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 jan 2017, 16:01

Re: Voordelen eigen wagen

Bericht door Yvan1968 »

Beste Inazuma en Benny Stinkens,

Ik betreur een beetje jullie reactie. Ik heb noolit gezegd dat een omgeving vanbuiten leren en enkel en alleen op de GPS vertrouwen de oplossing is.

Ik heb wel gezegd dat systematisch oefenen, goede kennis van de wegen en kruispunten en het bijkomend registreren van alle interessante info in de GPS een zeer performant hulpmiddel is. Uiteraard moet je steeds je ogen openhouden, zowel voor het verkeer als voor de borden.

Trouwens in veel situaties hebben de wegbeheerders de snelheidsborden en allerhande aanduidingen zo onlogisch en verwarrend opgesteld dat je als normale weggebruiker regelmatig aan je eigen verstand / geheugen gaat twijfelen.

De lat bij het huidig praktijkexamen ligt nog een stuk hoger dan in het vorige systeem en tegelijk is de verkeersdrukte toegenomen en rijzen allerhande fietsstraten, zone 30, zone 50, afgewisseld door gewone snelheidsborden als paddestoelen uit de grond. Vandaar vormt m.i. een maximale kennis van de examenregio, ondersteund met de toegelaten hulpsystemen, een belangrijke hulp bij het examen.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voordelen eigen wagen

Bericht door Inazuma »

Yvan1968 schreef: 29 aug 2020, 21:44 Trouwens in veel situaties hebben de wegbeheerders de snelheidsborden en allerhande aanduidingen zo onlogisch en verwarrend opgesteld dat je als normale weggebruiker regelmatig aan je eigen verstand / geheugen gaat twijfelen.
Dat weten wij ook ...
Vandaar dat we er op wijzen dat de GPS (of zelfs ingebouwe verkeersbordherkenning) gebruiken als manier om de toegelaten snelheid te zien, absoluut GEEN goede manier is, en zelfs af te raden is.

Het leidt net tot die extra vertwijfeling ...
Want de informatie gaat elkaar tegenspreken.
Plaats reactie