Angst voor 2de examen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
nm77

Angst voor 2de examen

Bericht door nm77 »

Hallo,

Weer even geleden. Ik heb hier een hele tijd geleden tips gevraagd voor het rij-examen, na de hele covid-situatie deze uiteindelijk voor de 1ste keer kunnen afleggen in juni... Helaas gebuisd. Zeker wel terecht.

Ik heb het in Asse-Mollem afgelegd samen met de instructeur van de rijschool; de stress heeft wel een rol gespeeld. Daardoor heb ik iets te assertief gereden. Kortom het was echt niet goed genoeg, en ik wist op het moment zelf al dat ik zware fouten aan het maken was. Dus ik had zelf al snel door dat ik niet ging slagen.

De manoeuvres waren allesinds wel goed en de risicoperceptie-test was voldoende. De feedback van de examinator was ook zeer terecht. De examinator zij dan ook dat ze zeker zag dat ik de nodige ervaring had, dat ze kon zien dat ik veel gereden had (zeer fijn om te horen). Ik rijd ondertussen dan ook al een dik jaar met de auto, sinds november eigen autootje dat ik dagelijks gebruik voor werk en andere verplaatsingen.

Ik ben sinds het 1ste examen nog eens wekelijks in Asse gaan rijden, parkeren, ... Noem het maar op. Ik heb deze week nogmaals een extra rijles genomen net voor de 2de poging. Die naar mijn mening niet vlot verliep... Nu komt dus de onnodige angst en stress voor de 2de poging. Deze is morgen. Door de extra rijles ben ik heel onzeker geworden en heb ik een grote schrik om niet te slagen.

Mijn manoeuvres gingen dan wel goed vorige keer, maar ik ben hier geen held in. Soms lukt het beter dan anders. Net daarom dat ik deze extra veel geoefend heb. Tijdens de rijles werd ik op foutjes gewezen waar ik voorheen zelf niet bewust van was... Als je met achteruit te parkeren te dicht tegen een kant van één van de auto's komt, dacht ik dat je sowieso vooruit moest rijden. Maar als het langs bestuurderskant is moet je net wielen recht zetten en recht achteruit gaan? Enkel bij passagierskant rij je vooruit... Dit wist ik zelf niet eens tot nu.

Ook met het uitrijden, ik draaide al stilaan af als ik met mijn "snuit" uit het vak was, maar dat mocht niet. Ik moest er helemaal recht uitrijden en pas als ik er volledig uit was afdraaien... Ik dacht net dat dit niet mocht. Beweerde dat ik anders de auto's naast mij zou raken. Allesinds tips die ik meeneem en zeker toepas... Maar om het parkeren zoveel geoefend te hebben vond ik het jammer dat ik dit niet goed deed.

Ik heb daarbij ook een redelijke schrik om voorrang te geven in een smalle straat met geparkeerde auto's. Je moet dan heel snel reageren als er een tegenligger komt, en vlug tussen twee geparkeerde auto's invoegen en even wachten. Maar ik heb nogal wat kleine kras-accidentjes gehad met mijn auto, en heb dan schrik om te vlug af te draaien en tegen de geparkeerde auto te zitten. Ofwel te laat af te draaien, te weinig plaats hebben om me recht te trekken, en dus heel scheef te komen staan zodat ik de tegenligger belemmer...

Ik heb dit aangehaald bij de rij-instructeur maar hij ging er niet echt op in. Ik heb vooral een probleem met het inschatten van mijn wagen en hoeveel plaats deze inneemt. Mijn eigen auto is kleiner dan de auto van de rijschool, dus dat is ook al een verschil. Enige tips om hier meer inzicht in te krijgen zijn welkom...

Mijn rij-instructeur zegt dat ik evenveel kans maak als de vorige keer en er klaar voor ben; maar ik heb wat schrik dat hij het zegt uit geruststelling. Ik wil zeker in mijzelf geloven, en dat ga ik ook proberen. Maar ik wil dan ook niet te veel hopen, als het blijkt of klinkt dat ik toch nog meer moet oefenen. Ik zie het allesinds als een nieuwe poging, maar ik zie wat tegenop die extra 6u rijlessen... Het zij zo als het niet lukt, maar vanaf tweede poging zou echt wel mooi zijn...

Nele
GRO
Administrator
Berichten: 12746
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Angst voor 2de examen

Bericht door GRO »

Dank voor dit uitgebreide verslag. Het zal zeker anderen helpen.
Veel succes volgend examen.
Visitor2020
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 aug 2020, 15:45

Re: Angst voor 2de examen

Bericht door Visitor2020 »

Do you success in your exam? I am in the same situation like you. Today I had a lesson for preparing my exam and I lost my confident completely.
Plaats reactie